پیشنهاد سردبیرفرهنگی

فرهنگ عامه گيلان در ترانه‌هاي ناصر وحدتي

باورها و علائق فولكلوريك مناطق شرقي استان

به گزارش پایگاه خبری آوای سبز آرام ؛ استاد ناصر وحدتي بدون شك از اساتيد نام‌آور شعر و ترانه و موسيقي گيلاني (با گرايش شرق گيلان) است كه باورها و علائق فولكلوريك مناطق شرقي استان در ترانه‌هاي او جلوه ويژه‌اي دارد.      ناصر وحدتي با صداي گرم و دلنشين و اجراي مسلط و زيبا باورهاي فولكلوريك گيلان را در شعر و ترانه‌هاي خود تصويرسازي مي‌كند. به طوري كه شنيدن ترانه‌هاي اين استاد آوازه‌خوان مناطق سرسبز و كوه و جنگل و دريا، مردان و زنان كشاورز را حين كار در مزرعه و باغات چاي و آيين‌هاي سنتي ازدواج و مراسم و مناسبت‌هاي مختلف را در ذهن شنونده، همچون پرده سينما به تصوير مي‌كشد و در او شور و شوق و شادي ايجاد مي‌كند. ترانه‌هاي ناصر وحدتي با موسيقي متناسب حتي براي شنوندگاني كه با زبان گيلكي و حتي فارسي آشنايي ندارند بسيار شورانگيز و لذت‌بخش است كما اينكه در كنسرت‌هاي وي در خارج از كشور غالب شركت‌كنندگان را افراد خارجي تشكيل مي‌دهند و آنطور كه خود در مصاحبه با آواي سبز گفته در كنسرت وي در سوييس كه با حضور بيش از 400 نفر برگزار شده بود اكثريت شركت‌كنندگان را شهروندان آن كشور تشكيل مي‌دادند.
هفته گذشته فرصتي دست داد و با اين خواننده و استاد ترانه و آواز گيلان مصاحبه‌اي كوتاه انجام دهيم.
استاد ناصر وحدتي در ابتداي اين مصاحبه ياد و خاطره هوشنگ ابتهاج (سايه) شاعر بزرگ و نام‌آور رشتي را كه اخيراً در كشور آلمان دار فاني را وداع گفت؛ گرامي داشت و با اشاره به يكي از آخرين مصاحبه‌هاي آن شاعر بزرگ، افزود: هوشنگ ابتهاج در پاسخ به سوال مصاحبه‌كننده كه پرسيده بود در عمر پربار و طولاني خود آيا آرزوي برآورده نشده‌اي دارد يا نه، گفته بود: همواره با نگاه مثبت به زندگي نگريسته‌ايم.
ناصر وحدتي گفت: هوشنگ ابتهاج در سال‌هاي 51 تا 56 برنامه «گل‌ها» را در راديو اجرا مي‌كرد كه بزرگان موسيقي و ترانه و شعر همچون شجريان، شهرام ناظري و… را به مخاطبان و شنوندگان معرفي مي‌كرد. نكته قابل تأمل در اين رابطه اينست كه با ورود تلويزيون به جمع خانواده‌ها در اواخر دهه چهل، راديوها در پستوي منازل بايگاني شده بود اما هوشنگ ابتهاج با برنامه گل‌ها، بار ديگر راديو را از پستوها و بايگاني خانه‌ها خارج نموده و به رقيب سرسخت تلويزيون تبديل كرد.
ناصر وحدتي افزود: با شروع نخستين نشانه‌هاي اعتراضات مردمي به حكومت پهلوي و كشتار مردم بي‌دفاع در روز 17 شهريور سال 57 توسط مزدوران رژيم پهلوي، هوشنگ ابتهاج به نشانه اعتراض، از مديريت راديو استعفا داد. اما 6 سال اجراي هنرمندانه و مسلط برنامه «گل‌ها» به عنوان برگي درخشان در كارنامه پربار فرهنگي – هنري اين استاد بزرگ شعر و ادب كشورمان به يادگار ماند.
استاد ناصر وحدتي ادامه داد: در اشعار هوشنگ ابتهاج عشق و اميد به زندگي و انسانيت موج مي‌زند.
گفتني است: كنسرتي كه چندي قبل ناصر وحدتي در سوييس برگزار كرد با استقبال كم‌نظير روبه‌رو شد و 400 صندلي كنسرواتور در برن از قبل رزرو گرديد. نكته قابل توجه اينكه اكثريت شركت‌كنندگان در كنسرت را اهالي سوييس تشكيل مي‌دادند كه در پايان كنسرت به مدت 5 دقيقه به طور مستمر با كف زدن اين استاد را تشويق كردند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا