اقتصادیپیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

صادرات غیر نفتی در گیلان 77 درصد تحقق یافت

آوای سبز: ارسلان زارع روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان به میزبانی ستاد گمرکات استان با بیان این که تحقق صادرات بیش از ۴۶۱ میلیون دلاری در این بخش نشان دهنده رشد ۵۰ درصدی از لحاظ ارزشی است ابراز امیدواری کرد، با تلاشهای مستمر در ماههای باقی مانده سال به هدف‌گذاری مورد توافق این کارگروه دست یابیم .

وی از کاهش ۱۰۰ درصدی صادرات چمدانی به واسطه بروز بیماری کرونا نیز خبر داد و افزود: ما در بخش واردات افزایش داشتیم که نقطه قوت محسوب می شود چرا که عمده محصولات وارد شده شامل کالاهای اساسی مانند غلات ، جو ، ذرت دامی و کالاهای اساسی بوده است .

استاندارگیلان تاکید کرد : تصمیم اتخاذ شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در واردات گندم از این مسیر می تواند نقطه اطمینان‌بخشی باشد مشروط بر اینکه هرجا مشکلی پیش آمد دستگاه‌های ذی‌ربط حضور یابند و نگذارند خاطرات تلخی برای بازرگانان به وجود بیاید .

زارع یادآور شد: استان گیلان توانست شرایط تحریم را به فرصتی برای این استان ، شهرستان بندرانزلی و بندر آستارا تبدیل کند به همین منظور هرجا چالشی پیش باید در اسرع وقت حل شود .

وی افزود : در تخلیه کالاهای اساسی مانند گندم نباید بیش از ۴۸ ساعت از زمان ورود کشتی طی شود و این تصمیم باید به عنوان فرصتی در کارگروه استانی مطرح شود . با جلب همکاری کامیونداران جلسات معدود و تخصصی در کمیته ها برگزار شود و در صورت نیاز در جلسات حاکمیتی و شورای تامین مشکلات آنان برای همکاری بیشتر رفع شود.

استاندارگیلان همراهی بخش حمل و نقل شهرستان بندرانزلی با دولت را نقطه قوتی در این شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد : دولت هزینه های مختلف و هنگفتی در بخش های مختلف این شهرستان انجام داده است اگرچه دولت باید از بعد زیرساختی هزینه کند اما رویکرد و راهبرد جمهوری اسلامی استفاده ازتوان بخش خصوصی است .

زارع با بیان اینکه دولت سیاست‌های راهبردی را تعیین می کند و باید شرایطی فراهم کنیم که از ظرفیت بنادر در شهرستان و استان بیشتر استفاده شود، گفت: معتقدیم بندر انزلی به جهت سوابق گذشته و به لحاظ تاریخی و پس از آن بندر آستارا، پیشینه درخشانی در تجارت ایران دارند که باید از این ظرفیت ها بهره گرفت .

وی یادآور شد: در شهرستان بندرانزلی برای احداث آزمایشگاه مواد بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که باید در اسرع وقت راه اندازی شود .‌

استاندارگیلان خاطر نشان کرد: اگر سرعت و دقت عمل را در تخلیه و بارگیری ، مبادلات خارجی و تجارت ایجاد کنیم می‌توانیم برای بازرگانان داخلی و بازرگانان سایر استانها و کشورها جذابیت ایجاد کنیم .

زارع بابیان اینکه دولت نگاه راهبردی به توسعه صادرات با بهره گیری از ظرفیت استراتژیکی گیلان دارد تصریح کرد : در خصوص تکمیل راه آهن سراسری و کریدور شمال جنوب امیدواریم تا اواخر بهار به بندر کاسپین و در ادامه مسیر ریل گذاری به بندر آستارا برسیم.

وی تاکید کرد: با وجود کاهش ۱۱ درصدی استفاده از ظرفیت اوراسیا در استان با تلاش های صورت گرفته ، آمار مثبت و نتیجه بخشی را شاهد بودیم .

استاندار گیلان افزود: دستگاههای ذیربط هر جا مانعی دیدند که نیاز است در سطح ملی رفع کنیم و ضرورت دارد تا ساختار انسانی و چارت سازمانی تقویت شود آماده همکاری هستیم .

زارع تاکید کرد: سازمان کشتیرانی دریای خزر نیز با پیگیری جدی در سطح ملی ظرفیت ناوگان را افزایش دهد تا استان گیلان سهم بیشتری در تخلیه و بارگیری و واردات صادرات داشته باشد .

وی نقطه قوت استان گیلان را صادرات میوه و سبزیجات عنوان و تصریح کرد: نقش جهاد کشاورزی در این کارگروه بسیار مهم است باید در کوتاهترین زمان و در کمتر از ۴۸ ساعت ثبت سفارش انجام شود .

استاندار گیلان با تصریح براینکه گیلان رتبه ۱۱ کشور را در ثبت سفارش دارد و این رتبه با تلاش و هماهنگی اتاق بازرگانی و بخش خصوصی کسب شده است، گفت: امسال با حرکت خوبی که انجام شده توانستیم ۸۸ هزار تن گندم را در بنادر استان تخلیه و در انبارهای اختصاصی کارخانه‌های آرد ذخیره‌سازی کنیم .

زارع خاطر نشان کرد: بالغ بر ۳۰۰۰ تن گندم نیز در حال ترخیص است و استان گیلان تا پایان سال ذخیره گندم به میزان کافی دارد.

وی با قدردانی از تلاش های انجام شده توسط ادارات کل مستقر در شهرستان بندر انزلی مانند بنادر و دریانوردی و عملکرد بنادر کاسپین منطقه آزاد و بندر آستارا گفت : این تلاشها ، دستاوردهای خوب و نتیجه بخشی داشته است.

استاندارگیلان در ادامه تصریح کرد: همواره گمرک ایران در طول تاریخ از نهادهای موثر و اساسی در امر تجارت صادرات و واردات برای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است .

زارع تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد این ادارات در تجارت خارجی قابل توجه است . توجه به این امر و به منظور پاسداشت زحمات آنها خصوصا در عرصه صادرات و واردات و تجارت، نوید بخش فعالیت های بهتر و بیشتر برای استان و کشور خواهد بود./ایرنا

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا