اجتماعیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

دهيار روستاي كلاك سفلي بخش بلده شهرستان نور خواستار تخصيص بودجه براي اين روستا شد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

روستاي كلاك سفلي بخش بلده از توابع شهرستان نور استان مازندران، به لحاظ برخي ويژگي‌ها، يك روستاي خاص محسوب مي‌شود.

در واقع برودت هوا در بيشتر ماههاي سال سبب شده شمار زيادي از اهالي روستا به شهرها و مناطق دور و نزديك مهاجرت كنند. البته كمبود درآمد نيز از عوامل اصلي مهاجرت اهالي روستا بوده است. به طوري كه هم‌اكنون يك‌هزار و 200 نفر در اين روستا سكونت دارند و از اين تعداد يكصد و 10 نفر اهالي غيربومي هستند كه در ايام تعطيلات و براي گذراندن  اوقات فراغت به ويژه در فصل گرما به اينجا عزيمت و مدتي در آن ساكن مي‌شوند.

مريم نام‌آور دهيار روستاي كلاك سفلي بخش بلده در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام در خصوص معيشت اين روستا و مشكلات و نيازهاي آن توضيحاتي داد:

وي فاصله روستا تا بخش بلده را 23 كيلومتر تا شهرستان نور را (از جاده سياسنگ) 130 كيلومتر (و از جاده آمل) 170 كيلومتر اعلام كرد و گفت: شغل اصلي اهالي اين روستا كشاورزي و دامداري است كه محصولاتي همچون سيب‌زميني، باقلي و نظاير آن كشت و توليد مي‌شود اما تهاجم حيوانات وحشي از قبيل خوك در بيشتر موارد حاصل زحمت و تلاش كشاورزان را به باد مي‌دهد و باعث نابودي محصولات و ضرر و زيان زارعين مي‌شود.

وي افزود: اين وضعيت در رابطه با دامداري هم مصداق دارد كه با انبوهي از مشكلات خرد و كلان مواجه است. به عبارت ديگر گراني روزافزون نهاده‌ها و آذوقه و داروهاي دامي هجوم گرگ و برخي حيوانات ديگر، دامداري را نيز براي اهالي سخت و دشوار و همراه با ضرر و زيان نموده كه در اين شرايط بسياري از ساكنين روستا به مناطق ديگر مهاجرت كرده‌اند. ضمن اينكه به ييلاقي بودن روستا، بيشتر ماه‌هاي سال با سرماي شديد همراه است و فقط در سه يا چهار ماه از سال مي‌توان به فعاليت‌هاي كشاورزي و دامداري پرداخت.

دهيار روستاي كلاك سفلي بخش بلده شهرستان نور سپس در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر وجه تسميه عنوان روستا اظهار كرد: اين عنوان از منطقه‌اي كه در قسمت بالاي ضلع جنوبي روستا واقع شده و موسوم به دوشان است كه داخل آن ماست‌بندي صورت مي‌گيرد، نشأت گرفته است.

بانو مريم نام‌آور همچنين معضل آب روستا را مورد اشاره قرار داد و افزود: آب روستا از منبعي كه قبلاً تعبيه شده، تأمين مي‌گردد كه متأسفانه منبع آب از مدتي قبل دچار نقص و ايراد شده و نياز به تعمير و بازسازي دارد. در همين حال روستاي كلاك فاقد گاز مي‌باشد كه از 4 يا 5 سال قبل وعده گازرساني به روستا داده مي‌شود اما تاكنون اين وعده محقق و عملي نشده است! اما از حيث برق مشكل خاصي نداريم و روستا از برق برخوردار است!

دهيار روستاي كلاك سفلي بخش بلده آنگاه عدم حمايت مسئولان و نداشتن بودجه و اعتبار را از مشكلات اصلي براي اجراي طرح و پروژه‌هاي عمراني در روستا عنوان كرد و گفت:

از وضعيت دولت و اقتصاد نابسامان كشور مطلع هستيم و در اين شرايط توقع و انتظارات زيادي از دولت خدمتگزار نداريم اما اين حق طبيعي روستا و اهالي آن است كه بودجه‌اي براي روستا اختصاص يابد تا بتوانيم در زمينه ايجاد امكانات زيرساختي پروژه‌هاي عمراني و تسهيلات رفاهي روستا اقدام كنيم و بدين‌ترتيب براي اهالي انگيزه و دلگرمي براي ماندن در روستا ايجاد نماييم.

وي افزود: چنانچه حداقل حمايت به ويژه در زمينه تخصيص بودجه از اين روستا به عمل آيد: اهالي نيز در حد امكانات خود مشاركت خواهد نمود.

وي خاطرنشان كرد: عليرغم نبود بودجه‌ و نداشتن نقدينگي و برخي اقدامات عمراني در روستا انجام شده كه تعويض كابل‌ها با اعتباري معادل يك ميليارد تومان (كه 200 ميليون تومان آن از محل مشاركت اهالي تأمين و پرداخت شد) ازجمله اين اقدامات به شمار مي‌رود.

دهيار روستاي كلاك سفلي همچنين مسأله جوي‌هاي روستا (در ضلع شمالي و جنوبي) و لكه‌گيري آسفالت، كنتور برق و ساختمان حمام روستا و زمين ورزشي را مورد اشاره قرار داد و در پايان گفت: اين روستا زادگاه برخي شخصيت‌هاي سياسي و اجتماعي معتبر بوده كه شخصاً مي‌توانيم از حاج آقا حسيني‌نژاد نام ببريم كه ايشان يك دوره به عنوان نماينده مردم شهرستان نور در مجلس شوراي اسلامي خدمت كرده و همچنين سمت‌هاي حساسي به عنوان رياست عقيدتي – سياسي برخي ارگان‌هاي نظامي را به عهده داشته است. در همين حال برخي اهالي روستا نيز در شهرهاي مختلف كشور به عنوان پزشك و استاد و… مشغول خدمت به جامعه اسلامي هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا