پیشنهاد سردبیرمصاحبهمطالب ویژه

دغدغه اصلی وکلا احقاق حق مشروع و قانونی موکلان است

محمّد قلیزاده وکیل پایه یک دادگستری تالش

پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام : محمّد قلیزاده از معدود وکلای زبده  پایه  یک دادگستری در حوزه  قضایی شهرستان  تالش( استان گیلان ) به شمار می رود  که نهایت  سعی و تلاش  خودرا برای حل  مسالمت آمیز اختلافات  طرفین  و ایجاد صلح و سازش به عمل می آورد  و در این زمینه تاکنون  کارنامه درخشانی از خود  ارایه داده است . این وکیل زبده  که سیمای او  همچون سیرتش نشانه  صداقت  و مهربانی دارد دانش آموخته  ی حقوق جزا و جُرم شاسی  در مقطع کارشناسی ارشد است .

وی در مصاحبه اختصاصی  با خبرنگار اعزامی پایگاه خبری آوای سبز آرام  در  تالش  با اشاره به این که  از سال 92 در حرفه ی  وکالت  مشغول خدمات دهی به مردم فهیم و شریف است ، افزود : غالباً پرونده های ملکی و کیفری را قبول می کنم که در شهرستان تالش با توجه به بافت شهری و تراکم بالای جمّعیتی، اختلافات ملکی موضوع بیشتر پرونده ها  را تشکیل می دهد  که بعد از آن پرونده های ضرب و جرح  و مسایل و اختلافات  خانوادگی قرار دارد .

محمّد قلیزاده در توضیح بیشتر  خاطر نشان کرد : در شهرستان تالش از گذشته های دور زمین های زیادی وجود داشت  که بیشتر این زمین ها متعلق به خوانین  بوده  و چون در آن دوران  قیمت زمین ها بسیار ارزان بوده بسیاری از خان ها  و مالکان بزرگ ، قطعه هایی از زمین ها را به نزدیکان و رعیت ها می بخشیدند ، امّا با گذشت زمان و به خصوص در سال های اخیر که قیمت زمین  در همه مناطق شهری و روستایی کشور و از جمله  در تالش  سیر صعودی پیدا کرده ، نوادگان آن خوانین ، به طرح دعاویی مالکیت بر زمین ها اقدام نموده  و دادخواست های اثبات مالکیت و نظایر آن تقدیم محاکم می کنند .

وی در خصوص پرونده های اختلافات خانوادگی اظهار داشت : معتقدم  در پرونده های خانوادگی باید مدیریت  قوی اعمال  و این پرونده ها  به سازمان های مردم نهاد ، شوراهای حل اختلاف و … ارجاع داده شود  و نگاه به پرونده ها معطوف  رسیدگی دقیق و حل و فصل اختلافات باشد .

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره  به معضل اطاله دادرسی افزود : موضوع 20 تا 30 درصد پرونده های ارجاعی به محاکم ، بسیار کم اهمّیت است  و می توان  بدون ارجاع  به دادگاه چنین موضوعاتی را به راحتی حل و فصل نمود . فرضاً مسئله توهین  که با یک عذرخواهی ساده ، به آسانی حل می شود ، بعضاً  به تشکیل پرونده و ارجاع  به دادگاه  منجر می گردد  که وقت و انرژی قضات ، بازپرس ها ، پرسنل ، وکلا و … را تلف می کند . حتّی بعضاً چنین موضوعاتی  کم اهمّیتی  تجدید نظر هم می رسد  که سه قاضی با تجربه و کارآزموده باید وقت و انرژی خود را معطوف آن نمایند .

وی گفت : چنانچه در هر  موضوعی قدری گذشت ، سعه صدر  و انعطاف پذیری از ناحیه  دو طرف  دعوی صورت بگیرد قطعاً از تراکم بالای پرونده ها  در محاکم  کاسته خواهد شد .

این وکیل زبردست و زبده  پایه یک دادگستری سپس در پاسخ به سئوال پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام  که از مزایای حضور وکیل در پرونده ها می تواند در طرح صحیح  موضوع دعوی و فرایند دادرسی موثر و تعیین کننده باشد  چه بسا افرادی بدون حضور  وکیل به تشکیل  پرونده و شرکت  در جلسه دادرسی  اقدام  می کنند  امّا پس از جلسه اول  ضرورت حضور وکیل را را احساس می کنند  که باید یادآور شوم  حضور وکیل  به خصوص در جلسه اول دادرسی ، می تواند تعیین کننده ، سرنوشت  نهایی پرونده باشد  چرا که وکیل  در همان جلسه اول ( به خصوص در پرونده های حقوقی ) می تواند مباحثی همچون افزایش خواسته ، تغییر  نحوه دعوی تغییر خواسته ، جلب ثالث ، ایراد به صحت و سقم پرونده  و … را مطرح  و حق مشروع قانونی موکل را استیفا نماید .امّا اشخاص عادی  و حتّی دانش آموختگان  و تحصیلکردگان  رشته های دیگر  هم از این مباحث اطلاع و آگاهی ندارند  و چه بسا در موضوع ذیحق باشند امّا نتوانند حق خود را اثبات نمایند قاضی هم بر اساس مدارک  و مستندات  به صدور حکم اقدام می کند .

محمّد قلیزاده در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر همکاری  و تعامل قضات با وکلا در شهرستان تالش خاطر نشان کرد : قضات شریف و فرهیخته دراین شهرستان  همکاری و تعامل ارزشمندی با وکلا دارند و بیش از توان و ظرفیت خود زحمت و تلاش متحمل می شوند چرا که برای 300 هزار نفر جمعیت شهرستان ، سه شعبه بازپرس و 4 شعبه دادیاری وجود دارد که دو شعبه فاقد دادیار است و دادستان محترم شخصاً امور این دو شعبه  را رسیدگی می کند . در واقع حجم بالای پرونده های ورودی به محاکم  و کمبود کادر  قضایی  موجب شده  قضات  شریف  تلاش و فعّالیت  مضاعف داشته باشند .

وی سپس  با تاکید بر این که عموم مردم  شریف قبل از  اقدام  به هر عملی  که بار حقوقی داشته باشد  ابتدا  با یک متخصص  مسایل  حقوقی  مشورت نمایند .  

وی افزود :

وکلا انسان های متعهد و مردمی هستند که همه سعی و تلاش خود را برای استیفای حق مشروع و قانونی موکلان خود به عمل می آورند و برخلاف آنچه شاید  برخی افراد تصور کنند به یک وکیل متعهد منافع موکل خود و احقاق حق و عدالت را بر مسائل مالی مقدم می شمارد. خوشبختانه شهرستان تالش از لحاظ برخورداری از وکلای مجرب و با مطالعه و مردمی ؛ یک شهرستان غنی و توانمند به حساب می آید. لذا مردم شریف قبل از هر اقدامی که بار حقوقی داشته باشد به خصوص در زمینه  خرید و فروش آپارتمان و واحد مسکونی ، پیش فروش خانه و به طور کلی قبل از انتعقاد قرارداد های تجاری و مالی و … حتّماً با یک مشاور ورزیده و با یک وکیل آگاه مشورت نمایند.

محمّد قلیزاده اذعان کرد : شخصاً از هیچ مراجعه کننده به دفترم بابت مشاوره هزینه ای دریافت نمی کنم و این کار را به صورت رایگان انجام می دهم.

او  همچنین با تاکید بر این که وکلا امین موکلان خود هستند ؛  از عموم مردم خواست  به وکیل  خود  اعتماد کنند و هر موضوعی ولو  جزئی با وکیل درمیان بگذارند چرا که ممکن است موارد جزئی که به نظر افراد عادی کم اهمّیت جلوه کند. از دیدگاه حقوقی و برای وکیل ؛ بسیار مهم و در سرنوشت پرونده تعیین کننده باشد.

آدرس : گیلان تالش ، خیابان …

شماره تماس : 09112851002

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا