اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

بانوی وکیل خواستار تصویب طرح الزامی شدن اسناد عادی به اسناد رسمی شد

آوای سبز : در ادامه سلسله مصاحبه هایی که با برخی وکلای متعهد و زبده استان گیلان انجام داده ایم در این شماره سئوالات قضایی و حقوقی خود را با سرکارخانم مریم احمدپور بالا گفشه مطرح کردیم که این بانوی وکیل پایه ی یک دادگستری و مشاور حقوقی به نکات قابل تامّل اشاره و تاکید نمود .
مریم احمدپور با گرامیداشت حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت مسلمان ایران و به خصوص هم استانی های عزیز، گفت: حجم قابل توجهی از پرونده های ورودی به محاکم قضایی استان گیلان اختصاص به معاملاتی دارد که با اسناد عادی و نسقی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا، چندی قبل، مجلس شورای اسلامی طرح الزامی و رسمی شدن اسناد عادی و نسقی به اسناد رسمی را تصویب نموده که توسط شورای نگهبان، ایراداتی به آن وارد شد؛ امیدواریم با رفع ایرادات و قانونی شدن این مصوبه ارزشمند، شاهد کاهش چشمگیر تراکم پرونده ها ی ورودی به دادگاه ها ( بعضاً شورای حل اختلاف )باشیم .
این وکیل پایه یک دادگستری، در پاسخ به سئوال آوای سبز که از جایگاه وکالت در نظام حقوقی کشورمان جویا شد، گفت: وکالت در نظام حقوقی ما جایگاه ارزشمندی دارد که امیدواریم این جایگاه هرچه بیشتر ارتقاء یابد چرا که فرشته عدالت دارای دو بال است، بال قضاوت و بال وکالت. لذا هر قدر که وکلا از فضا و مجال بیشتری برخوردار باشند، به همان نسبت، رویه قضایی بهتر خواهد شد و شرایط سهل تری برای قضات جهت رسیدگی به پرونده ها و تصمیم گیری و صدور حکم فراهم خواهد شد.
مریم احمد پور همچنین نقش وکلا در کاهش حجم پرونده های ورودی به مراجع قضایی و به تبع آن کاهش اطاله دادرسی را، موثر ارزیابی کرد و گفت: چنانچه افراد قبل از انجام هر کاری که بار حقوقی داشته باشد، به یک وکیل مراجعه و از مشاوره لازم برخوردار شوند بدون شک کارشان به طرح دعوی و تشکیل پرونده در محاکم کشانده نمی شود.
وی در همین رابطه فرهنگ سازی توسط رسانه هارا ضروری خواند و افزود: بسیاری از اشخاص گمان می کنند با مراجعه به وکلا و استفاده از خدمات مشاوره ای باید هزینه سنگینی متحمّل شوند حال آن که به واقع چنین نیست و قوه قضاییه برای دسترسی سهل و آسان همه قشرهای جامعه به خدمات حقوقی و قضایی، تمهیداتی اندیشیده و راهکارهایی اتخاذ نموده که در این راستا کانون وکلای قوه قضاییه خدمات رایگان مشاوره ای و وکالتی در قالب وکیل معاضدتی و وکیل تسخیری به قشرهای کم درآمد جامعه ارائه می کنند.
بانو مریم احمد پور سپس نقش وکیل را در کاهش اطاله دادرسی موثر خواند و گفت : هنگامی که وکیل به پرونده ای ورود می کند اصل بدیهی بر اینست که به علم حقوق و مباحث حقوقی – قضایی و قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری تسلط و احاطه داشته باشد .از اینرو طرح شکایت و رسیدگی و پیگیری پرونده به نحو صحیح صورت خواهد گرفت و از اطاله دادرسی جلوگیری می شود .
وی افزود: مهمتر از همه این که حضور وکیل در پرونده ها مانع از آن می شود که خواهان یا ذینفع پرونده به علت عدم اطلاع از مباحث حقوقی و عدم استفاده درست از مدارک موجود در پرونده دچار ضررو زیان شود به بیان دیگر ممکن است فردی در پرونده ای محق باشد امّا اظهاراتی بیان کند که به ضرر خود او باشد و دادگاه نیز بر اساس اظهارات اشخاص و مدارک و مستندات موجود مبادرت به صدور رای کند .
این بانوی وکیل پایه ی یک دادگستری کلانشهر رشت در ادامه، اجباری شدن حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه را به منظور کاهش اطاله دادرسی و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی و مختومه شدن پرونده ها و نیز قرار گرفتن پرونده ها در مسیر صحیح دادرسی و همچنین فرهنگ سازی جامعه جهت بالاتر بردن جایگاه واقعی وکالت ضروری ارزیابی کرد .
بانو مریم احمد پور بالاگفشه وکیل پایه یک دادگستری با بیان این که شکر خدا، حضرت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ریاست محترم قوه قضاییه رویه ی بسیار خوب و ارزشمندی را در اداره ی دستگاه قضایی در پیش گرفته، ابراز امیدواری کرد، طرح اجباری شدن حضور وکیل در پرونده ها مصوب و اجرا شود. وی در پایان خطاب به قشرهای مختلف جامعه توصیه کرد: قبل از اقدام به هر عملی که جنبه حقوقی داشته باشد مانند معاملات غیر منقول، اعم از ملک، زمین، مغازه و هرنوع قرارداد تجاری حتمّاً از مشاوره  ی یک وکیل چیره دست و زبردست دادگستری بهره مند شوند تا از ضرر و زیان های کلان مالی در آینده جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا