اقتصادیپیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

در حاشيه اجراي عمليات احداث دكل برق در روستاي چمثقال عنوان شد پروژه‌هاي شركت برق منطقه‌اي گيلان از دوام و ماندگاري طولاني‌مدت برخوردار است

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

با هدف انتقال بخشي از توليد نيروگاه پره‌سر شبكه سراسري و كمك به حذف حبس توليد اين نيروگاه، همچنين افزايش پايداري شبكه انتقال استان و تكميل رينگ 230 كيلوولت شبكه برق استان گيلان برج خط غرب رشت – انزلي – پره‌سر احداث مي‌شود.

مديرعامل شركت برق منطقه‌اي گيلان از آغاز عمليات اجرايي نصب اين برج خبر داد و افزود: اين عمليات (نصب برج پروژه خط چهارمداره مختلط 230 و 63 كيلوولت غرب رشت – انزلي – پره‌سر آغاز شد.

بهمن داراب‌زاده با بيان اينكه پروژه مزبور از پروژه‌هاي مهم و استراتژيك استاني و كشوري محسوب مي‌شود و از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است؛ خاطرنشان كرد: طول اين خط 51 كيلومتر بوده كه داراي يكصد و 44 دستگاه فونداسيون است.

وي گفت: با توجه به اتمام فونداسيون اين پروژه عمليات نصب برج آن در دو فاز انجام مي‌شود كه در فاز اول آن 86 برج و در فاز دوم نيز نصب مابقي برج‌ها انجام خواهد شد.

به گفته‌ي مديرعامل شركت برق منطقه‌اي گيلان: فاز اول اين پروژه توسط پيمانكار پروژه شركت فرانيرو در حال انجام بوده و تاكنون نصب 30 برج به اتمام رسيده است. عمليات سيم‌كشي برج‌ها نيز بعداز برداشت محصول برنج توسط كشاورزان آغاز خواهد شد.

وي پيش‌بيني كرد: عمليات نصب برج اين پروژه در سال جاري به اتمام مي‌رسد.

در همين حال عمليات احداث دكل برق در روستاي چمثقال با حضور چند تن از مديران شركت برق منطقه‌اي گيلان و جمعي  از اصحاب رسانه، كليد خورد.

در اين مراسم مهندس محبت بيژن مجري خطوط شركت برق منطقه‌اي گيلان در سخناني پيرامون مشخصات پروژه توضيحاتي داد و با بيان اينكه در استان گيلان بيشتر زمين‌ها شاليزاري است؛ افزود: اين قطعه زمين كه كار احداث دكل در انجام است فاقد كاربري كشاورزي بوده فلذا حجم زيادي حفاري تاكنون انجام شده و به موازات آن حجم بالايي نيز بتن‌ريزي، آرماتور و… صورت گرفته كه تاكنون بودجه كلاني هزينه شده است.

وي همچنين با اشاره به اقليم گيلان اضافه كرد: در اين استان زمين‌ها يا متعلق به اشخاص بوده و يا اينكه جزو اراضي ملي (منابع طبيعي) به حساب مي‌آيد. بخش‌هاي زيادي از زمين‌هاي گيلان نيز شاليزاري است كه متأسفانه تغيير كاربري‌ها طي چند سال اخير به دنبال موج گسترده‌ مهاجرت هموطنان از نقاط مختلف كشور به گيلان؛ و ساخت و ساز ويلا و واحدهاي مسكوني؛ قيمت زمين‌ها افزايش يافته و اجراي پروژه‌هاي برق براي ما بسيار سخت و دشوار شده است؛ اين در حالي است كه با احداث يك خط حريم؛ ساخت و ساز در آن نقطه نبايد صورت گيرد. همين موضوع به نوبه خود موجب مي‌شود بعضاً از سوي مردم يكسري ممانعت‌ها در رابطه با اجراي پروژه‌هاي برق صورت گيرد.

اين مقام مسئول در پاسخ به سوال يك خبرنگار مبني بر اينكه َآيا شركت برق در احداث دكل و پست‌هاي فشار قوي روي زمين اشخاص؛ كه موجب عدم بهره‌وري از زمين مي‌شود، خسارتي به مالكان پرداخت مي‌كند يا خير، گفت: براساس قوانين شركت برق؛ هيچ خسارتي به مالكان زمين پرداخت نمي‌شود. هر چند در مواردي سعي مي‌كنيم با برخي تمهيدات رضايت مالكان را جلب كنيم. معذالك ما به طور كلي در چارچوب قوانين به اجراي پروژه‌هاي برق در نقاط مختلف مبادرت مي‌ورزيم. مهندس محبت بیژن در همين حال جانمايي زمين‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: براي اجراي پروژه‌هاي برق عمده سعي و تلاش ما معطوف آن است كه كوتاه‌ترين و اقتصادي‌ترين مسير را انتخاب (جانمايي) مي‌كنيم. البته اين مسيرها لزوماً كوتاه‌ترين مسير شايد نباشد و بعضاً كوتاه‌ترين مسير فرضاً از داخل تالاب عبور كند كه واضح است اجراي پروژه امكانپذيرنخواهد بود.

وي همچنين خاطرنشان كرد: از آنجايي كه مجوز اجراي پروژه‌هاي برق در اراضي ملي به ما داده نمي‌شود فلذا ناچاراً جانمايي‌ها روزي زمين اشخاص صورت مي‌گيرد.

محبت بیژن  همچنين به اين نكته اشاره كرد كه صاحبان و مالكان چنين زمين‌هايي براي ادامه كار خود پس از احداث دكل؛ هيچ محدوديت و موانعي ندارند و مي‌توانند كسب و كار و فعاليت‌هاي گذشته خود را ادامه دهند!

اين مسئول در ادامه به بيان مشخصات پروژه‌ها پرداخت و اظهار داشت: اين دكل شامل چند صد قطعه است كه به هم متصل و پيچ و مهره مي‌شوند و چون ما شرايط بستن قطعات را به وسيله جرثقيل نداريم فلذا تماماً به محل اجراي پروژه حمل و بسته مي‌شود و اين خود يك معضل در اجراي پروژه‌هاي اين چنيني است.

مجري خطوط شركت برق منطقه گيلان در همين زمينه اضافه كرد: اين معضلات سبب شده آهنگ اجرايي پروژه‌هاي برق در گيلان از شتاب لازم برخوردار نشود و پروژه‌ها طولاني‌تر (در مقايسه با ديگر استان‌ها) اجرا و به بهره‌برداري برسد. قطعاً در چنين شرايطي (طولاني شدن اجراي پروژه‌ها) هزينه‌ها نيز به نسبت افزايش مي‌يابد.

مهندس  محبت بیژن در پاسخ به سوال سايت اطلاع‌رساني آواي سبز كه پرسيد آيا تجهيزات موردنياز براي ساخت و اجراي دكل‌ها ساخت داخل يا وارداتي است؟  گفت: به ياري خدا خوشبختانه تمامي تجهيزات خطوط هوايي ما توليد داخلي دارد و از اين حيث به خودكفايي صددرصدي رسيده‌ايم.

در ادامه… در تكميل صحبت‌هاي مهندس محبت بیژن؛ سختي كار را مورد اشاره قرار داد و افزود از زمان اجراي فونداسيون تا گودبرداري و… مراحل مختلف حمل تجهيزات در شرايط سخت آب و هواي برف و باران، بسيار سخت و دشوار است.

وي در همين زمينه شرايط َآب و هوايي استان گيلان را مورد اشاره قرار داد و گفت اين استان از يكسو به درياي خزر متصل بوده و از سوي ديگر به وسيله يك باند باريك به جنگل‌ها و كوه‌ها متصل مي‌شود. به عبارت ديگر بيشتر فضاهايي كه پروژه‌هاي برق اجرا مي‌شود داراي پوشش سبز و جنگلي است و از قضا اين پوشش گونه‌هاي بسيار ارزشمندي را در خود جاي داده؛ از سوي ديگر بخشي از اين هزينه‌ها نيز كه جزو اراضي ملي است؛ اهميت و ارزش باستاني و تاريخي دارد. – بدين‌لحاظ ما- (مجريان طرح‌هاي پروژه‌هاي شركت برق گيلان) ناچاراً بايد براي اجراي پروژه‌ها و احداث دكل و پست‌هاي برق؛ از مناطق شاليزاري و جلگه‌اي عبور و استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه پروژه‌هاي (احداث دكل) روي زمين باغي اجرا مي‌شود؛ افزود: مالك زمين بعداز اتمام و بهره‌برداري از پروژه مي‌تواند كار باغداري خود را ادامه دهد و ضرر و زياني متوجه او نشده است.!

وي در همين حال اضافه كرد: به طور كلي با توجه به شرايط خاص اين استان، كه احجام خاك زياد است به همان نسبت حجم بتن‌ريزي، مقدار ميل‌گرد مصرفي و… نيز بيشتر مي‌شود در نتيجه هزينه‌ها به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد.

در ادامه مشاور كل پروژه‌ و طراحي شركت برق منطقه‌اي نيز توضيحاتي داد.

مهندس مسعود عرباني گفت: در قسمت دكل از مرحله فونداسيون پايه‌هايي با 380 مترمكعب بتن‌ريزي داشته‌ايم در واقع فقط يك پايه حدود 39 مرحله آرماتورزني شده است. وي با بيان اينكه نبشي پروژه بيش از 300 كيلو است؛ افزود: يك نبشي به طول 7 تا 8 متر بوده كه به 400 كيلو هم مي‌‌رسد و بخاطر عدم دسترسي، كارگران بايد به فواصل 200 تا 300 متري آن را به صورت كول‌برداري تا محل پروژه حمل كنند.

وي در پاسخ به سوال ديگر سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر اينكه كار نقشه‌برداري با چه شيوه‌‌اي انجام مي‌شود؛ گفت: نقشه‌برداري عمدتاً به صورت زميني و هوايي انجام مي‌شود. احداث اين دكل، اولين پروژه‌اي بوده كه در آن از شيوه نقشه هوايي استفاده شده اما براي اطمينان بيشتر و رساندن ضريب خطا به صفر، كنترل زمين و نقشه‌برداري زميني هم داشته‌ايم.

گفتني است: دكل مزبور در ارتفاع 59 متر و با حجم افزون بر 52 تن اجرا مي‌شود كه در آن از گالوانيزه استفاده شده و دوام و ماندگاري پروژه در مدت زمان بسيار طولاني تضمين شده است كما اينكه ديگر پروژه‌هاي شركت برق منطقه‌اي نيز استفاده از بهترين مصالح و قطعات اجرا شده به طوري كه اكثر خطوط برق كه بيش از 70 سال قبل اجرا شده همچنان فعال است.

به گفته احمدی  مسئول محترم  روابط عمومي شركت برق منطقه‌اي گيلان برخي خطوط اين شركت در دهه 40 اجرا و به بهره‌برداري رسيده با گذشت 6 دهه همچنان پابرجاست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا