اجتماعیپیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

درخصوص موضع‌گیری رئیس‌ صداوسیما درباره ی برنامه زاویه شبکه چهار

آوای سبز: جدیدترین قسمت برنامه گفت‌وگومحور زاویه در شبکه چهارم سیما با حضور حجت‌الاسلام آقای احمد جهان‌بزرگی و آقای عماد افروغ با حواشی‌ای همراه بود. ادبیات استفاده‌شده از سوی آقای جهان‌بزرگی در این برنامه اگرچه در همان زمان با توضیحات و فاصله‌گذاری برنامه با چنین ادبیاتی توسط سردبیر و مجری برنامه همراه بود، اما در ادامه روابط عمومی شبکه چهار صدا و سیما هم رسماً بابت این اظهارات میهمان عذرخواهی کرد، با این حال معاونت حقوقی رئیس جمهور به‌رغم عذرخواهی انجام‌شده دستور پیگیری و شکایت داده بود!

به نقل ازتسنیم، این خبرگزاری، روز گذشته در مطلبی به این مسئله اشاره کرد که کنار اهمیت گفت‌وگو، توجه به آداب مناظره و رعایت اصول اخلاقی و منطق حاکم بر فضای دیالوگ نیز مهم است و بیان سخنان حاشیه‌ساز و بی‌ادبانه، ضمن آنکه فی‌نفسه غلط و غیرقابل دفاع است، به‌لحاظ کارکردی هم موجب می‌شود که مخالفان دیالوگ و گفت‌وگو چنین برنامه‌هایی را مورد هجمه قرار دهند و اصل گفتگو را به انسداد بکشانند، از سوی دیگر، تهدید دولت به شکایت هم کمکی به فضای گفت‌وگو نمی‌کند بلکه مسدودساختن این فضا و هراس ایجاد کردن در دل منتقدان است و همان‌طور که تندروی و افراط در نقد نامناسب و مخرب است، محافظه‌کاری و برخورد با برنامه‌هایی همچون زاویه هم غیرمنطقی است.

امروز آقای علی‌عسگری رئیس صدا و سیما در جلسه شورای معاونان و مدیران سیما با اشاره به حواشی برنامه زاویه، ضمن عذرخواهی از رئیس‌جمهور گفت: بیان چنین اظهاراتی از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود. محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما هم از «برخورد قاطعانه» گفته است تا شأن رسانه ملّی زیر سؤال نرود!

علی‌رغم اینکه صداوسیما پیشتر بابت اظهارات کارشناس برنامه عذرخواهی کرده بود اما واکنش امروز رئیس این سازمان و موضع تند وی نشان می‌دهد که رئیس صداوسیما به‌جای آنکه به بخشی از راهکار و حل مسئله تبدیل شود، قصد دارد در حکم بخشی از مشکل خود را بازنمایی کند! اگرچه عذرخواهی‌های مسئولان برنامه بابت این اظهارات از جنبه اخلاقی آن موجه است، امّا پوزش‌خواهی شدید و غلاظ رئیس‌ صداوسیما در واقع پذیرش این موضوع است که این سازمان و برنامه، خود عامل این تخلف است. حتی اگر این عذرخواهی را هم نشانه‌ای از تواضع و اقدام اغراق‌گونه اخلاقی تصور کنیم و آن را مطلوب بدانیم، این سخن ایشان که با هرگونه تقصیر، و حتی قصور(!) در برنامه برخورد ـ آن هم از نوع قاطعش ـ خواهد شد چه معنایی می‌دهد؟ معنای ادبی تقصیر آن است که عوامل برنامه خود در این توهین نقش داشته‌اند! اما قصور در این محل به این معناست که به هر حال باید برنامه تنبیه شود!

استفاده از چنین ادبیاتی از سوی رئیس سازمان صدا و سیما می‌تواند جسارت ساخت چنین برنامه‌هایی را از سردبیران و تهیه‌کنندگان سیما بگیرد و امیدی را که به بازشدن فضای گفت‌وگو به تلویزیون بود از بین می‌برد.

اظهارات امروز آقای علی‌عسگری در حالی است که بارها توهین‌ها و ادبیات تند آقای روحانی علیه منتقدانش به‌صورت زنده از صدا و سیما پخش شده است اما آقای علی‌عسگری هیچ‌گونه عذرخواهی از مخاطبان این توهین‌ها چه به‌صورت مکتوب و چه شفاهی بابت قصور خود انجام نداده است!

این نوع واکنش‌های منفعلانه و عدم حمایت سازمان از مجریان و برنامه‌سازانی که به‌دنبال تقویت صداوسیما در امر دیالوگ و اندیشه‌ورزی هستند، موجب می‌شود که در آینده برخی مدیران حتی نقدهای سازنده و غیر توهین‌آمیز را نیز برنتابند و صدا و سیما را به عقب‌نشینی گام به گام، حتی از همین وضعیت نامناسب امروزش، وادار کنند، به‌نوعی که صداوسیما به یک روابط عمومی مطلق برای ارگان‌های وابسته به قدرت تبدیل شود، مسئله‌ای که به‌مرور ضمن انسداد فضای دیالوگ در تلویزیون، فضای مجازی را به بستری برای اجرای چنین برنامه‌هایی تبدیل می‌کند و صداوسیما خود را از جذب مخاطبان محروم خواهد کرد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا