پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتمصاحبهمطالب ویژه

مدير كارخانه برنجكوبي مدرن صالحي : تصميم‌گيري‌ها در حوزه برنج و برنجكاري بايد دلسوزانه و در راستاي منافع كشاورزان باشد

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
كارخانه مدرن برنجكوبي صالحي در خمام آنگونه كه از عنوان آن پيداست، مجموعه مجهز در تبديل شالي يا شلتوك برنج سفيد با بهترين كيفيت است كه موفق شده رضايتمندي كشاورزان زحمتكش منطقه را در مقياسي گسترده جلب كند.
حجت حقدادي مدير اين كارخانه از فعالان معتبر و خوشنام در كسب و كار بازار برنج منطقه شناخته مي‌شود كه در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام به بيان فعاليت و خدمات مجموعه تحت مديريت خود، وضعيت فعلي بازار برنج و مسايل و مشكلات عديده برنجكاران و كارخانجات پرداخت.
وي با بيان اينكه: «عمده فعاليت اين مجموعه خدمات‌دهي به كشاورزان زحمتكش است» خاطرنشان كرد: برنجكاران زحمتكش منطقه و حومه شلتوك (جو) خود را به اين كارخانه تحويل ، كه ما پس از فرآوري با دستگاه‌هاي مجهز و مدرن به برنج سفيد تبديل و تحويل مي‌دهيم.انواع برنج نظیر : هاشمی ،صدری ،دم سیاه ،علی کاظمی و … همچنین آرد برنج تازه در این کارخانه موجود است .
وي افزود: در واقع فعاليت و خدمات اين مجموعه در دو بخش ارايه مي‌شود كه يكي بخش نگه‌داري و دوم بخش فروش و انجام اموري همچون الک زني و نظاير آن است كه عمدتاً به منظور كمك به كشاورزان زحمتكش منطقه اين خدمات را ارايه مي‌كنيم.


حجت حقدادي سپس با اعلام اينكه برنج‌هاي تحويلي كشاورزان اين كارخانه از ارقام مختلف است: اضافه كرد: برنج‌هاي هاشمي، دم‌سياه، دم زرد، شيرودي و خزر از ارقامي به شمار مي‌روند كه كشاورزان منطقه در مزارع خود كشت و توليد كرده و جهت تبديل به برنج سفيد به ما تحويل مي‌دهند. اما عمده برنجي كه از سوي كشاورزان منطقه و حومه به اين كارخانه تحويل مي‌شود از نوع هاشمي است.
وي آگاه با اعلام اينكه: 6 نفر در اين مجموعه به صورت مستقيم مشغول به كار هستند؛ گفت: تعدادي هم محصولات جانبي و غيرمستقيم در بخش‌هاي مختلف مرتبط با اين مجموعه، با ما ارتباط كاري دارند.
مدير كارخانه برنجكوبي مدرن صالحي سپس با اشاره به مشكل عديده بازار برنج، اظهار كرد:
متأسفانه در سالجاري هزينه‌هاي كشت ، داشت و برداشت نسبت به سال قبل چندين برابر افزايش يافته اما در مقابل قيمت برنج كاهش چشمگيري داشته است.
وي گفت: در حالي كه برنج توليدي سال گذشته كشاورزان زحمتكش هنوز به فروش نرفته؛ محصول توليدي امسال با كاهش قيمت مواجه شده به طوري كه حتي هزينه‌هاي توليد را هم پوشش نمي‌دهد.
حجت حقدادي تصريح كرد: واردات بي‌رويه برنج بي‌كيفيت خارجي؛ آن هم در مقطعي كه برنج اصلي‌ترين عوامل كاهش قيمت برنج محلي به شمار مي‌رود.
وي در ادامه همين مبحث خاطرنشان كرد: اين معضل علاوه‌بر كشاورزان، گريبانگير كارخانجات برنجكوبي نيز شده است كما اينكه در سال گذشته ما به خريد برنج با قيمت‌هاي بالا اقدام كرده‌ايم اما اكنون كه قيمت اين محصول كاهش يافته؛ ضرر و زيان مالي كلاني بايد متحمل شويم.


اين فعال مجرب و كارآزموده كسب و كار بازار برنج با ابزار تأسف از اينكه دولت هيچ حمايتي از كشاورزان و كارخانجات برنجكوبي به عمل نمي‌آورد؛ گفت: دولت به جاي اينكه از كشاورزان زحمتكش برنجكار كه براي امرار معاش و گذران امور روزمره متكي بر همين تك محصول هستند، حمايت و پشتيباني كند، با واردات بي‌رويه برنج خارجي آن هم در زمان نامناسب، موجب ضرر و زيان مالي كلان اين قشر زحمتكش شده به طوري كه اكنون كشاورزان برنجكار به ادامه كشت در سال زراعي آينده دلسرد شده و انگيزه خود را از دست داده‌اند. ضمن اينكه با كاهش قيمت برنج محلي، قادر به انجام تعهدات مالي خود نيستند و در وضعيت عسر و حرج قرار گرفته‌اند!
وي همچنين اضافه كرد: وضعيت كارخانجات برنجكوبي نيز دست‌كمي از وضعيت اسفبار كشاورزان ندارد و در چنين شرايطي تعرفه‌هاي سنگين مالياتي و بيمه‌اي فشارها و چالش‌هاي مالي كارخانجات برنجكوبي را هر چه بيشتر تشديد و عميق‌تر كرده است!
حجت حقدادي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبزآرام كه از پيشنهاد و راهكار و براي حل مشكلات موجود جويا شد؛ گفت: دولت در اولين گام بايد واردات برنج خارجي را متوقف و از توزيع برنج وارداتي به بازار ممانعت به عمل آورد. در گام بعدي به عقيده من بايد تيمي اقتصادي كارشناسي و متخصص از سوي دولت انتخاب و هزينه كشاورزان را محاسبه نموده و قيمت عادلانه و كارشناسي برنج با احتساب هزينه‌ها و سود مشروع و متعارف تعيين نمايد و در واقع دولت به خريد تضميني برنج كشاورزان به قيمت عادلانه اقدام نموده و با قيمت مناسب در اختيار مصرف‌كنندگان قرار دهد. چرا كه براي جبران ضرر و زيان كشاورزان و ايجاد انگيزه در اين قشر زحمتكش براي كشت برنج در سال آينده، دولت بايد سوبسيد پرداخت كند.

مدير كارخانه برنجكوبي مدرن صالحي ابراز عقيده كرد؛ مسئولان تصميم‌گير در هر حوزه و ازجمله بخش كشاورزي و برنجكاري بايد علاوه‌بر آموزه‌هاي تئوريك؛ با مراحل عملي كار كشاورزي نيز از نزديك آشنا شوند. كشاورزي، شغلي بسی
سخت و طاقت‌فرسا است كه نمي‌توان صرفاً با آموزه‌هاي تئوريك براي اين بخش و فعالان آن تصميم‌گيري و سياست‌گذاري نمود.
وي افزود: تصميم‌گيران اين حوزه بايد حداقل يك بار از مزارع برنج ديدن و فعاليت طاقت‌فرساي كشاورزان را زير آفتاب سوزان مشاهده نماينده و بعداً با نگاه دلسوزانه در راستاي منافع كشاورزان زحمتكش، سياست‌گذاري و تصميم‌گيري كنند.
نشاني: گیلان – خمام – 09119159077 – 09330413356

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا