پیشنهاد سردبیرتابلوتبلیغاتچند رسانه ایمصاحبهمطالب ویژه

مدير كارخانه برنج‌كوبي مدرن تالش نسبت به عوارض خطرناك مصرف برنج خارجي هشدار داد

پايگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:
كارخانه برنج‌كوبي مدرن تالش در پره‌سر، آنگونه كه از عنوانش پيداست يك مجموعه مجهز و پيشرفته در تبديل شلتوك به برنج سفيد دارای دستگاه سورتینگ بسته بندی با كيفيت بالا محسوب مي‌شود.
دكتر شايان مهري مدير اين كارخانه در مصاحبه اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام؛ اعلام كرد: اين مجموعه به دستگاه سورتينگ و دستگاه‌هاي ابكار شامل 6 دستگاه خشك‌كن سمت راست و 6 دستگاه خشك‌كن سمت چپ و 6 دستگاه خشك‌كن 10 تني است كه همه روزه بين 30 تا 50 تن شلتوك را به برنج تبديل مي‌كنيم.
وي كه از معدود مديران تحصيل‌كرده و صاحب ايده در صنعت برنجكوبي محسوب مي‌شود آنگاه با اشاره به اينكه: «عمده كشت برنج منطقه از نوع هاشمي و صدري است»؛ تصريح كرد: ارقام ديگري از برنج مانند ارقام پرمحصول از قبيل فجر و شيرودي نيز در اين منطقه كم و بيش كشت و توليد مي‌شود و اين به توان و قدرت مالي و متراژ زمين كشاورزان بستگي دارد كه كدام رقم از برنج را در مزارع خود زيركشت ببرند.
وي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبزآرام كه از ميزان اشتغالزايي در اين مجموعه برنجكوبي جويا شد؛ اظهار داشت: 15 نفر به صورت مستقيم در اين كارخانه مشغول به كار هستند اما به تناسب حجم كار و در فصل كشاورزي حدود 10 تا 15 نفر ديگر هم به اين تعداد اضافه مي‌شوند.
مدير كارخانه برنج‌كوبي مدرن تالش همچنين در پاسخ به اين سوال كه درخصوص واردات برنج خارجي چه نظري داريد؛ گفت: در سال جاري دولت سياست خوبی اتخاذ نكرد و بدون توجه به اينكه انبار كارخانجات برنجكوبي؛ هنوز از برنج توليدي سال گذشته اشباع شده و كشاورز نتوانسته به راحتي محصول برنج خود را به فروش برساند؛ اقدام به واردات برنج خارجي كرد كه باعث افت شديد قيمت برنج محلي شد. اين در حالي است كه برنج توليدي وارداتي درصد بالايي حاوي سولفور است كه موجب ناراحتي و بيماري‌هاي گوارشي و مشكلات معده مي‌شود.
وي افزود: يكي از عوامل شيوع سرطان‌هاي گوارش و لوزالمعده (پانكراس) در شمال كشور همين سولفور است كه در برنج خارجي وارداتي به وفور يافت مي‌شود. در واقع واردات برنج خارجي هم موجب كاهش شديد قيمت برنج محلي شد به طوري كه قيمت فعلي حتي هزينه‌هاي كشاورزان را پوشش نمي‌دهد و از سوي ديگر مصرف برنج خارجي سلامتي مصرف‌كنندگان را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد.
دكتر شايان مهري اضافه كرد: از آنجايي كه قدرت خريد عمومي به نحو قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته لذا قشرهاي كم‌درآمد و آسيب‌پذير به سمت برنج خارجي كه قيمت نازلي دارد، گرايش پيدا مي‌كنند كه متأسفانه عوارض مصرف اين نوع برنج‌ها چند سال بعد در قالب بيماري‌هاي مهلك و صعب‌العلاج خود را نشان خواهد داد.
وي در ادامه با اعلام اينكه در سال جاري هزينه‌هاي كشت توليد از قبيل كود؛ سم؛ نشاء‌كاري؛ تراكتور؛ كيسه (جهت بارگيري) جو … نسبت به سال گذشته به نحو قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته؛ خاطرنشان كرد: كشاورزان برنجكار براي گذران امور و امرار معاش متكي به فروش برنج هستند كه با آن بتوانند مخارج عقد و ازدواج دختر و پسر و يا هزينه‌هاي تحصيل فرزندان خود و نظاير آن را تأمين كنند. متأسفانه با توجه به افزايش چند برابري هزينه‌ها و كاهش چشمگير قيمت برنج، اكنون اين قشر زحمتكش با مشكلات مالي جدي مواجه شده و انگيزه و رغبتي براي كشت محصول در سال زراعي آينده نخواهد داشت.
دكتر شايان مهري خطاب به سياست‌گذاران و تصميم‌گيران در حوزه واردات برنج؛‌ افزود: براي جلوگيري از نابودي توليد برنج محلي، لازم است اقدامات حمايتي از كشاورزان با ممنوعيت واردات و توزيع برنج خارجي در اسرع وقت به عمل آيد و در صورت لزوم دولت برنج كشاورزان را به قيمت مناسب خريداري و با سوبسيد در سطح جامعه توزيع كند.
نشاني: گيلان – تالش – پره‌سر – كارخانه برنج‌كوبي مدرن تالش – 09111819097

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا