پیشنهاد سردبیرمصاحبه

الهام پورعلي بانوي وكيل صومعه سرا : وكلا امانت‌دار و واسط بين موكلان و قضات هستند

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
الهام پورعلي از معدود وكلاي زن در حوزه قضايي صومعه‌سرا است كه عمدتاً در پرونده‌هاي مرتبط با املاک فعالیت داشته و در این رشته نیز موفق بوده اما در زمينه‌هاي ديگري ازجمله پرونده‌هاي خانوادگي و كيفري و… نيز قبول وكالت مي‌كند.
وي كه در كانون وكلاي دادگستري استان گيلان عضويت دارد در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام اعلام كرد: خوشبختانه در سالهاي اخير فرهنگ مراجعه به وكيل نزد افرادي كه با مسايل و مشكلات حقوقي مواجه مي‌شوند تقريباً نهادينه شده ، معذالك همچنان برخي افراد به دلايل مختلف پرونده‌هاي خود را شخصاً و بدون مراجعه به وكيل در دادگاهها پيگيري مي‌كنند.
الهام پورعلي با اشاره به اينكه وكلا به لحاظ اشراف و تسلط بر مسايل حقوقي و قوانين، پرونده را در مسير صحيح دادرسي پيش مي‌برند؛ خاطرنشان كرد:
افرادي كه از مسايل حقوقي اطلاع چنداني ندارند گاه در عنوان دادخواست و شكوائيه خود دچار اشتباهاتي مي‌‌شوند كه هزينه و وقت آنها را به هدر مي‌دهد. چون بعضاً دادخواست يا شكوائيه ای که افراد راسا تقدیم مراجع قضایی می کنند ؛ داراي ايرادات شكلي و ماهوی بوده و به نتیجه مورد نظر ایشان منتهي نمی شود‌.
وي افزود: بسیاری از افرادی که با مشکل حقوقي مواجه می شوند ، بدوا با مراجعه به عریضه نویسان در صدد پیگیری پرونده خود بر می آیند. . این در حالی است که ؛ استفاده از عریضه نویس به جای وکیل،آسیب‌هایی را نیز در پی دارد و موجب بروز مشکلاتی همچون اشتباه در تنظیم عریضه و اطاله دادرسی و حتی بعضا کلاهبرداری می‌شود. نداشتن تسلط کافی اکثر عریضه نویسان به جزئیات مسائل حقوقی، فهم نادرست از خواسته اصلی خواهان یا شاکی و تنظیم آن بر خلاف خواسته واقعی مراجعان از جمله آسیب های استفاده از عریضه نویس به جای وکیل است.
وي در همين زمينه اضافه كرد: مشاوره با وكلا؛ اين مزيت را دارد كه پرونده از همان ابتدا در مسير صحيح دادرسي قرار مي‌گيرد.
خانم الهام پورعلي همچنين در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از ويژگي‌هاي وكيل متعهد و توانمند جويا شد، گفت:
به عقيده بنده يك وكيل خوب و متعهد قبل از هر چيز بايد امانت‌داري صديق باشد كه شكر خدا همكاران ما از چنين ويژگي برخوردار هستند.
وي با بيان اينكه وكيل واسطه بين دادگاه‌ها و محاكم و افراد است؛ گفت: موكل بايد تمامي مسايل و مشكلات مرتبط با پرونده خود را در اختيار وكيل قرار بدهد و هيچ اسناد و مداركي ولو كه بي‌اهميت قلمداد كند را از وكيل خود مخفي نسازد. وكيل نيز به عنوان امانت‌دار، مدارك و اسنادی را که جهت احقاق حق موکل و نیز برای کشف واقع نزد دادگاه مفید و لازم است ، در دعوی مطروحه تقدیم می نماید.
اين بانوي وكيل آنگاه با بيان اينكه در قبول پرونده هاي مختلف محدوديتي براي خود قائل نمي‌شوم تصريح كرد: با توجه به اينكه اختلافات و تنش‌هاي مرتبط با املاك موضوع بيشترين پرونده‌هاي اين شهرستان را تشكيل مي‌دهد به تبع آن؛ عمدتاً پرونده هاي املاك را قبول مي‌كنم اما در قبول پرونده‌هاي خانواده و ثبتي هم محدوديت قائل نمي‌شوم و البته در پرونده‌هاي خانواده عمده سعي و تلاش (وكلا) اينست كه مسايل و مشكلات به صورت مسالمت‌آميز حل و فصل و طرفين با هم سازش كنند كه نيازي به تشكيل پرونده و ارجاع به محكمه نباشد. خوشبختانه در اين زمينه تاكنون موفقيت‌هايي داشته‌ايم و برخي زوج‌ها كه اصرار بر جدايي و طلاق داشته‌اند را با مذاكره و گفتمان به صلح و سازش رسانديم و مانع از فروپاشي نهاد خانواده شديم!
وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه وكلا عمدتاً با چه مشكلاتي دسته و پنجه نرم مي‌كنند؛ اظهار كرد:
مهمترين معضلي كه با آن دست به گريبان هستيم؛ اطاله دادرسي است. که عمدتا ناشی از کمبود کادر قضایی می باشد.
اطاله‌ی دادرسی گاهی منجر به این مسئله می‌شود که شخص قید حق و حقوق خود را می‌زند و اصلاً امیدی به رسیدگی دستگاه قضایی ندارد. گاهی از زبان مراجعان می‌شنویم که می‌گویند باید یک یا دو سال در راه‌پله‌های دادگستری رفت و آمد کنیم و در نهایت به حق خود برسیم! این جمله خیلی آزاردهنده است و برای شنونده نشانی از عدم توجه قوه‌ی قضائیه به بحث زمان معقول برای رسیدگی است.
خانم الهام پورعلي همچنين با تأكيد بر اينكه موكلان در مراجعه به وكلاء بايد تمامي مسايل و نكات مرتبط با مشكل خود را به طورشفاف بيان نمايند؛ افزود: گاهي برخي موضوعات براي افراد عادي كم‌اهميت يا بي‌اهميت جلوه مي‌كند كه ممكن است همان مسأله كليد اصلي براي گره‌گشايي از پرونده موكل باشد؛ بنابراين داشتن صداقت و شفافيت در رابطه وكلا و موكلين جهت پيشبرد امر دادرسي و استيفاي حق موكل بسيار ضروري ارزيابي مي‌شود.

شایان ذکر است خانم الهام پورعلی در سال ۱۴۰۱ به عنوان وکیل نمونه در سطح شهرستان صومعه سرا (از کانون وکلای دادگستری گیلان) انتخاب و از ایشان تقدیر به عمل آمد.
اين بانوي وكيل در پايان با مثبت ارزيابي كردن همكاري و تعامل قضات شريف و پرسنل زحمتكش محاكم و دادسراها؛ از زحمات و تلاش‌هاي رياست دادگستري و دادستان شهرستان و تمامي قضات شريف و كارمندان و پرسنل دادگاه‌ها و دادسراها تشكر و قدارني كرد.
نشاني: گیلان _صومعه‌سرا – خيابان طلوعي – ساختمان رز – طبقه اول – واحد ۱
همراه: 09112474291

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا