پیشنهاد سردبیرمصاحبه

پیشنهاد وکیل پایه یک دادگستری برای اجرای طرح وکیل خانواده

به گزارش آوای سبز، از سلسله مصاحبه‌هایی که با تنی چند از وکلای مبرز توانمند و اخلاق‌مدار از شمال کشور انجام داده‌ایم فرصتی دست داد تا با آقای فرهاد فرحی وکیل پایه یک دادگستری در حوزه قضائی استان مازندران شهرستان تنکابن به گفت‌وگو بنشینیم. فرهاد فرحی اهل و ساکن تنکابن فارغ تحصیل رشته حقوق است که مقطع کارشناسی را از دانشگاه چالوس و مقطع کارشناسی ارشد را از دانشگاه تبریز اخذ نموده و از ۱۲ سال قبل به حرفه وکالت اشتغال دارد وی از جمله وکلای متعهد و کارآزموده به شمار می‌رود که از محبوبیت مقبولیت بالایی نزد موکلان خود برخوردار است.
فرهاد فرحی وکیل پایه یک دادگستری در مصاحبه اختصاصی با آوای سبز ابتدا ویژگی های یک وکیل زبده و مجرب را برشمرد و اظهار کرد یک وکیل قبل از هر چیز باید با مردم و موکل آن خود صادق و روراست باشد و کار دفاع از پرونده ها را به نحو احسن انجام دهد.
وی افزود با توجه به اینکه در عرصه قضا و رشته حقوق مدام بخشنامه و آیین نامه های جدید ابلاغ می شود یک وکیل زبده ضمن تسلط و اشراف بر مفاد و تبصره های قانونی، لازم است از بخشنامه های جدید، آرا وحدت رویه و مباحث جدید که در قوه قضائیه مطرح می شود آگاهی کامل داشته و به روز باشد.
این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سوال آوای سبز مبنی بر اینکه عمدتاً دفاع از چه پرونده هایی را قبول می کند؟
گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکا وکالت یک حرفه تخصصی محسوب می شود که هر وکیل در حوزه اختصاصی مانند جزایی، حقوقی، مسائل خانواده، بیمه و نظایر آن فعالیت و قبول پرونده می کنند، اما در کشور ما وکالت تخصصی نیست و هر وکیل میتواند در هر موضوعی ورود کند و دفاع از پرونده های مختلف را به عهده بگیرد که بنده نیز از این امر مستثنی نمی باشم.
وی آنگاه در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که پرسید ضرورت مراجعه افرادی که با مشکل حقوقی مواجه می شوند به وکلا از چه فاکتورهایی ناشی می شود، اظهار داشت: همانگونه که اشخاص به هنگام بیماری به پزشک مراجعه می کنند، در مواجه شدن با اتفاق ها و مسائلی که جنبه حقوقی و قضائی دارد نیز باید به وکلا مراجعه و از طرح دعوا در دادگستری بدون حضور وکیل اجتناب نمایند.
فرهاد فرحی افزود: متاسفانه باور غلطی در اذهان عمومی شکل گرفته که هزینه کردن برای مسائل حقوقی و مشخصا پرداخت حق الوکاله امری غیر ضروری و زائد می دانند، حال آنکه چنین نیست و مشاوره حقوقی و مراجعه به وکیل میتواند از ضرر و زیان کلان مالی برای افراد جلوگیری کند. وی اضافه کرد با توجه به اینکه حقوق یک رشته تخصصی محسوب می‌شوند و عموم مردم از جمله افراد تحصیل کرده در رشته‌های دیگر اطلاع و آگاهی چندانی از مفاد و تبصره های متعدد قانونی و نحوه طرح دعوا در مراجع قضایی ندارند قادر نخواهند بود که به نحوه اصولی و در مسیر صحیح پرونده خود را در محاکم پیگیری و به نتیجه برسانند. چه بسا افرادی که در موضوعی ذیحق باشند اما به دلیل عدم آگاهی در استفاده صحیح از مدارک و ارائه آن به مقام قضائی نتوانند حق خود را استیفا نمایند و حتی ممکن است در همان گام اول طرح دعوا آنها به دلیل ایرادات شکلی از سوی قاضی رد شود. وی در ادامه همین مبحث خاطرنشان کرد: البته ممکن است در بعضی از پرونده ها نیاز ضروری به حضور وکیل نباشد، اما قطعاً قبل از هر اقدام حقوقی مشاوره با یک وکیل زبده برای طرح صحیح دعوا در محکمه و جلوگیری از تضییع حقوق افراد امری ضروری ارزیابی می شود. در هر حال به عقیده من در ۹۰ درصد پرونده های ارجاعی به دادگاه حضور وکیل لازم و ضروری است.

وی همچنین ابراز عقیده کرد: همانگونه که طرح پزشک خانواده در کشور ما اجرایی شد، معتقدم باید هر خانواده دارای یک وکیل باشد و طرح وکیل خانواده نیز در سطح جامعه ما اجرا شود بدین ترتیب از حجم و تراکم پرونده‌ها در دادگستری به نحو قابل ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد.

فرهاد فرحی در پاسخ به این سوال آوای سبز آیا مبلغ حق الوکاله یکی از دلایل عدم تمایل و گرایش مردم به سمت وکلا است یا خیر، گفت: حق الوکاله توسط قوه قضاییه مصوب و ابلاغ می شود. در این راستا بر اساس تعرفه مصوب ابلاغی از از سوی قوه قضائیه در مورخه ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ که در زمان تصدی آقای رئیسی بر این قوه بوده نرخ حق الوکاله بر اساس نوع دعوا و میزان و درجه بندی جرائم مختلف به علاوه هزینه سفر وکلا تعیین و طبق بخشنامه‌ای اعلام و ابلاغ شد.
وی افزود: بر اساس ماده ۲۱ قانون مذکور، ۶۰ درصد حق الوکاله در زمان انعقاد قرارداد بین وکیل و موکل اخذ و مبلغ ۴۰ درصد باقیمانده در مرحله تجدید نظر تسویه خواهد شد، در هر حال موضوع چگونگی دریافت حق الوکاله غالباً به صورت توافقی تعیین می شود و از این حیث همکاران ما تا جایی که امکان داشته باشد با موکلان خود مدارا و مساعدت به عمل می آورند.
این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سوال دیگر که افزایش میزان طلاق در طی سالیان اخیر عمدتاً از چه عواملی ناشی می شود که بیشترین حجم پرونده های ارجاعی به محاکم را همین پرونده های اختلافات خانوادگی و طلاق تشکیل می‌دهد؟ گفت : عوامل و فاکتورهای مختلفی در افزایش میزان طلاق تاثیر گذار است که در این رابطه مشکلات اقتصادی خانواده ها، مسئله مسکن، بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر و نظایر آن را می توانیم نام ببریم ضمن اینکه مهریه های سنگین هم به نوبه خود در ایجاد انگیزه برای طلاق بی‌تأثیر نیست.
وی اضافه کرد: عدم خویشتن داری به گذشت نکردن یکی از طرفین از اشتباهات طرف مقابل، عدم مدارا، عدم دخالت اطرافیان و نظایر آن باعث می شود منازعات و اختلافات خانوادگی ابعاد گسترده تری به خود بگیرد و نهایتاً کار به محاکم و طرح مسئله جدایی و طلاق کشانده شود.
فرهاد فرحی پیشنهاد کرد: معتقدم در مقاطع راهنمایی و دبیرستان باید مشاور خانواده و مشاور حقوقی و قضائی تعیین شود، ضمن اینکه رسانه ها نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی به افکار عمومی در زمینه مسائل حقوقی به عهده دارند.
وی با ابراز تاسف از اینکه رسانه ملی در سریال ها و فیلم های تلویزیونی کاراکتر منفی از وکلا به نمایش می گذارد گفت: در اغلب فیلم ها و سریالهای ایرانی که از رسانه ملی پخش میشود وکلا در نقش کاراکترهایی که فقط به منافع شخصی خود فکر می کنند و در تبانی با طرفین دعوا پولهای کلان به جیب می زنند، به تصویر کشیده می‌شود. حال آنکه به واقع اکثریت قریب به اتفاق وکلا افرادی شرافتمند، اخلاق مدار و با وجدان حرفه ای تشکیل می دهند که استیفای حقوق موکل بیش از مسائل مالی برای آنها اهمیت دارد. شاید تعداد انگشت شماری در هر صنف بر خلاف اصول و اخلاق حرفه‌ای رفتار کنند که شایسته نیست همه اعضای یک صنف بدینگونه به نمایش گذاشته شوند. لذا انتظار داریم تهیه کنندگان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان آثار نمایشی برای باور پذیر نمودن فیلم و سریال هایی که تهیه می کنند، چهره و کاراکتر واقعی از وکلا به تصویر بکشند.
این وکیل پایه یک دادگستری در پایان اعلام کرد، همکاران ما در همه سعی و تلاش خود را برای جلوگیری از تضییع حق موکلان خود به عمل می آورند و در مسائل خصوصا اختلافات خانوادگی سعی می کنند که زوجین را به سازش و ادامه زندگی مشترک ترغیب و تشویق نمایند. کمااینکه تاکنون در چندین مورد شخصا بین زوجین صلح و سازش برقرار نمودم.

___________________________________________

آدرس: مازندران تنکابن، میدان شهید شیرودی، خیابان شهید مطهری، دفتر وکالت فرهاد فرحی

شماره تماس:

۰۹۱۱۱۹۳۷۴۸۴

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا