پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

وکیل پایه یک دادگستری: هر حرفه ای زبان خاص خود را دارد و وکلا از زبان دادگاه ها آگاهند

به گزارش آوای سبز، بی شک هر کس که بر مزایای داشتن وکیل در دعاوی حقوقی و یا معاملات آگاهی داشته باشد بدون داشتن یک وکیل خوب و خبره هیچ کاری نمی کند .

امروزه به دلیل پیچیده شدن معاملات و هم چنین کارهای حقوقی شما به تنهایی نمیتوانید در این دعاوی پیروز باشید و حتما نیاز به یک وکیل خبره پیدا خواهید کرد .

پایگاه خبری آوای سبز در گفتگویی صمیمانه با وکیل جوان آقای محمدجعفر پورنیا ، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور امور قضایی و جوان ۳۰ساله و دارای مدرک کارشناسی رشته حقوق که باپذیرش پرونده دعاوی، کیفری، ثبتی و شهرداری تاکنون توانسته موفقیت هایی در پرونده‌های مختلف را کسب کند و۴سال است که حرفه وکالت را انجام می‌دهد نشستیم که وی با بیان اینکه وکالت یک هنر است و کم هستند کسانی که بتوانند این هنر را به درستی انجام دهند اظهار کرد: چرا که به واقع دفاع از حقوق افراد و گرفتن حق بی گناه کاری لذت بخش و شیرین است.و بارها پیش آمده که الویت اول ما کمک بوده است و در این حرفه کمک به همنوع برای من حرف اول را می زند و نباید سخت گرفت چون خداوند پاداشش را چند برابر علاوه بر آخرت، در دنیا می دهد چراکه چو نیکی کنی ، نیکی آید بَرَت.

وی در خصوص انواع پرونده گفت: به طور کلی پرونده ها به پرونده های حقوقی وکیفری تقسیم می شود. به شخصه پرونده های مربوط به دعاوی ملکی و مبایعه نامه بیشتر مراجعه کننده داشتم و من این مشکلات را بر عدم آگاهی افراد می گذارم چون وقتی می خواهند مبایعه نامه بنویسند خود را مشرف به تمامی زوایای معاملاتی می دانند بدون اینکه از عواقبش مطلع باشد و بدانند که کلماتی که در آن مبایعه نامه نوشته شده دارای بار حقوقی است و می تواند له و یا علیه فرد استفاده شود، اقدام به نوشتن مبایعه نامه می کنند و بعد که دچار مشکل می شوند با هزینه بیشتری به وکلا مراجعه می کنند و به هرحال وکلا هم حرفه شان هزینه هایی مثل مالیات و ایاب و ذهاب و غیره دارند و شغل پراسترسی را می‌گذرانند.

وکيل پايه یک دادگستری افزود: به هموطنانم توصیه می کنم که قبل از هر اقدامی مثل خرید و فروش ملک که امروز بطور متوسط یک ملک حدود یک میلیارد تومان است و گفتن این قیمت ساده است ولی ممکن است تمام سرمایه یک شخص باشد،از اینرو خواهشمنديم قبل از اینکه اقدامی، معامله ای یا خریدی انجام دهید حضور یک وکیل می تواند بسیار کارگشا باشد و اگر هزینه ای هم هست میتوان به جرات گفت یک صدم هزینه ای است که درصورت اقدام اشتباه در معامله باید هزینه کنند و این همان جمله بسیار درستِ پیشگیری قبل از درمان است. متاسفانه فرهنگ این قضیه وجود ندارد و این مطلب سبب رخ دادن اشتباهات جبران ناپذیری می شود. از اینرو در استان مازندران عمده معاملات، ملکی است و عموما تجاری نداریم و این مطلب باعث می شود پرونده های مرتبط با املاک بیشتر به ما مراجعه می شود.

پورنیا درخصوص راه های فرهنگ سازی رجوع به وکلا اظهار کرد: بخشی به اصحاب رسانه بر می گردد. معمولا تعداد افراد بد در هر اموری کمتر است اما وقتی در یک ظرف سفید نقطه سیاهی باشد به چشم می آید و اکثر وکلا افراد کارشناس و شریف و معتقدی هستند و در این میان افرادی هم هستند که در این حرفه بد کردند و وجه وکالت را به چالش کشاندند و این تعداد معدود دید منفی را در جامعه پراکندند. و وکیل به چیزی دستبرد نمیزند بلکه بازوی احقاق حق است. از طرفی هم تاحدودی تقصیر وکلا است چرا که اطلاع رسانی خوبی انجام ندادیم که کار وکیل چیست و اینکه چه مشقاتی پشت این حرفه وجود داشته است و آن لایحه یک صفحه یا نیم صفحه ای که می نویسد حاصل ۲۰سال مطالعات و تحصیلات وکیل است که در عرض ۲۰دقیقه پیاده می کند و طبیعتا همچون تمام حرفه ها هزینه اش را هم می گیرد.

وی ادامه داد: فروش زمین به افراد غیر بومی از مسائلی است که با آن موافق نیستم، متاسفانه در غرب استان مازندران و گمان می‌کنم در شرق استان نیز همینطور باشد که صنایع و شرکت ها کم است و گردش مالی منطقه پایین است و بعضاً افراد مجبور می شوند زمین خود را بفروش برسانند. این یک ایراد است چرا که منطقه ما منطقه کشاورزی است و تقریبا همه کشاورز بودند و محصولات مختلف از برنج و مرکبات و غیره را به کشت می رسانند و تنبلی نسل کنونی می تواند مسبب اصلی فروش زمین ها باشد. و نگرانی اصلی این مطلب نسل های بعدی است که چنین عقبه ای را ندارد و از طرفی چون در این منطقه صنعت و شرکتی هم وجود ندارد آسیب جدی در استان است که نیاز است کارشناسان بررسی لازم را انجام دهند چرا که تهدیدی برای آینده دهه نود به بعد است. و وقتی به افراد غیربومی زمین فروخته شود افراد با فرهنگ های مختلف به استان می آیند و این تفاوت فرهنگ ها مشکلات اجتماعی و فرهنگی و … را ایجاد می کند و مساله بسیار نگران کننده است. هم اکنون پرونده‌های ملکی زیاد است و وقتی چنین مشکلاتی پیش می آید منجر به افزایش پرونده‌های کیفری می شود چرا که فرهنگ های مختلف سبب اصطکاک شده و جرم ایجاد می کند.

وکیل پایه یک دادگستری درخصوص اینکه چه زمان پرونده‌ ای به وکیل یا به مشاوره نیاز دارد گفت: به نظر من کار وکیل همچون پزشکی است، باید گفت که انسان دو زیست دارد یک زیست جسمی یک زیست اجتماعی و یک مرگ جسمی ویک مرگ اجتماعی دارد. پزشک جسم را واکاوی و چک می کند فارق از زیست جسمی زیست اجتماعی مثل مال و ثروت،خانواده و زن و فرزند زیست اجتماعی و به اصطلاح آبرو، حیثیت و شخصیت فرد محسوب می شوند و با هر اتفاقی ممکن است خدشه دار شود. از این‌رو قبل از هر اقدام حقوقی رهن، اجاره، خرید و فروش، مهریه دادن و گرفتن و غیره با مشاوره وکلا و با هزینه های ناچیز در قبال هزینه هایی که ممکن است در آینده با یک خطا متقبل شوند مشکلات را از سر راه خود بردارند.

پورنیا افزود: عموما اینطور است که افراد معامله در هر زمینه ای را انجام می دهند و بعد از اینکه دچار مشکل می شوند مراجعه می کنند هر حرفه ای زبان خاص خود را دارد و دادگاه ها هم زبان خاص خودش را دارد، یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که افراد فکر می کنند وکلا فقط چند کلمه حرف می زند و کلی حق الزحمه می گیرند در صورتیکه آن حرف ها حساب شده و دارای بار حقوقی است زبان وکیل یک عرف خاصی بین وکیل و قاضی است و با کلمات خاص قاضی را متوجه حقیقت می کند.

وی با بیان اینکه از زحمات دستگاه قضایی تقدیر و تشکر میکنم اظهار کرد: بخصوص دادگستری تنکابن که هم قضات و هم کادر اداری خوبی دارد و انصافا زحمت می کشند و دادستان تنکابن هم فردی دارای تجربه و کار راه‌اندازی است و البته انتقادی هم که وجود دارد به تعداد قضات است که باید افزایش پیدا کند و این قضیه آمارگرایی که برای قضات وجود دارد که تعداد خاصی پرونده در ماه باید مختومه شود و در غیر اینصورت از حقوقشان کسر می شود مسبب مشکلاتی است.البته سرعت دادرسی هم در این طرح افزایش پیدا می کند اما بعضاً دیده شده که در پایان ماه قاضي جوان به علت عدم پایان دادن به پرونده ها مجبور به سرعت دادن به روند و به اصطلاح سرسری گذر کردن از پرونده و تضییع حقوق موکل می شود. تعداد وکلا به تعداد کافیست اما تعداد کم قضات سبب اطاله دادرسی شده است.

 وکیل پایه یک دادگستری تنکابن با اشاره به قانونی که در سال ۱۳۹۹ به نام کاهش مجازات های حبس تصویب شد گفت: این قانون در برخی موارد مناسب نیست مثل جرم توهین که قبلا جرمش شلاق بود و الان جزای نقدی بین ۲ تا ۸میلیون تومان است اما دادگاه به حداقل مبلغ اکتفا می کند مگر اینکه ضررهای جبران ناپذیری را وارد کرده باشد و اینکه حق الوکاله وکیل در چنین مواردی از مبلغی که متهم باید پرداخت کند بیشتر می شود و این صحیح نیست و موکل متضرر می شود. و خیلی از جرم های دیگر هم به جزای نقدی  تبدیل شده و حالت کاسب معابانه گرفته است و این معضلی است. البته که خاصیت این طرح دور کردن افراد متهم از فضای زندان و کاهش زندانیان و غیره است ولی طوری هم نباشد که مردم به‌ قانون بخندند و فرد شاکی بیشتر از متهم تحت فشار قرار بگیرد.

پورنیا با اشاره به قانون کارشناسی نشده دیگری افزود: قانون طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار قانونی است که کارشناسی شده نمی باشد و وکالت هم جز این قانون قرار گرفت و گرفتن مجوز را آسان تر کردند درصورتیکه با این وصف تعداد جذب وکیل مشخص شده نیست و حد حسابی ندارد. از طرفی وکالت جای استدلال و بحث است افراد باید اهل مطالعه و جز متخصصین باشند. وقتی فرد دارای این خصوصیات نباشد به دنبال حواشی می رود و به دنبال نفوذ خواهد بود و از هیچ پرونده درست می کند و کار قوه قضاییه بیش از پیش می شود و این معضلی است که به نظرم ایرادش پنج سال دیگر به صدا می آید.

______________________________________________
محمدجعفر پورنیا
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
پذیرش دعاوی، کیفری، ثبتی، شهرداری

آدرس:
مازندران ، تنکابن ، چهار راه هفت تیر ، خیابان فردوسی غربی،  تقاطع  فردوسی غربی و خیام ، خیابان خیام ، دفتر وکالت محمد جعفر پورنیا

شماره تماس:
۰۹۱۱۲۲۷۴۳۷۱

انتهای پیام /

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا