اجتماعیپیشنهاد سردبیر

وکیل پایه یک دادگستری: اگر قانون به درستی اجرا شود جامعه دارای امنیت می شود

به گزارش پایگاه خبری آوای سبز، سید عبدالرضا میرسعید قاضی ،وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در خرم آباد، شهرستان تنکابن و غرب استان مازندران  و تحصیل کرده مقطع کارشناس ارشد رشته حقوق خصوصی  که حدود ۱۶ سال در حرفه وکالت مشغول به کار است و بطور حرفه ای بیشتر پرونده های حقوقی را می پذیرد در گفت‌وگو با آوای سبز با اشاره به ویژگی های یک وکیل خوب اظهار داشت: صداقت،درستکاری،مطالعه، آگاهی از قوانین و مشاوره درست به موکل از جمله این خصوصیات است ، اگر در پرونده موفقیتی حاصل نمی شود صراحتاً به موکل اعلام کند ، ممکن است در پرونده ای راهی وجود داشته باشد ولی در توان او نباشد که حتما باید به موکل گوشزد کند و وکلای مجرب تر را به موکل معرفی نماید.
وی تصریح کرد: در کل باید طوری باشد که وکلا اگر پرونده ای را قبول کردند نهایت سعی و تلاششان را بکنند تا از نظر جمع آوری اسناد و مدارک و ادلّه بتوانند حق را برای موکلشان زنده کنند. اما اگر پرونده ای حق نیست بی جهت برای دادگستری اطاله دادرسی بوجود نیاورند. چرا که در سوگندی که یاد کردیم گفتیم که وکیل دو مسئولیت دارد یک مسئولیت در قبال موکلش و یک مسئولیت هم در مقابل شخص دیگر .
سید عبدالرضا میرسعید قاضی با بیان اینکه گاهاً ممکن است ادلّه به نفع موکل باشد ولی حق با او نه و این یعنی ناحقی را حق جلوه دادن و حق طرف مقابل را ضایع کردن ، گفت: من اینطور چیزها را حتما اذعان می کنم شاید هم طرف مقابل ناراحت شود ولی به نظرم حق مهمترین مساله است.
این وکیل زبده پایه یک دادگستری با ورود در بحث ازدواج و مشکلات و عوامل طلاق خاطر نشان کرد: طبق تجربه ای که بر من گذشت این را ثابت کرده که اکثر ازدواج هایی که به مشکل برمی‌خورند معمولا پدر یا مادر و یا هردو در خانواده ای مخالف وصلت هستند و اصولا این نوع ازدواج ها زیر ۱۰سال منجر به طلاق می شوند. من پرونده‌های خانواده زیاد قبول نمیکنم و شاید نهایتاً ۱۶پرونده بوده باشد که چندتا هم به صلح و سازش رساندم ولی در برخی موارد به مشکلات برمی‌خورد.
وی با بیان اينکه هم کفو بودن و مشاوره قبل از ازدواج از نکاتی است که قبل از ازدواج باید به آنها توجه کرد تصریح کرد: اگر کار به دادگاه برسد در واقع ستونهای آن زندگی را موریانه زده و در حال فروپاشی است و شاید از چندین پرونده یک پرونده حل شود.
در اکثر پرونده‌های طلاق معمولا در انتخاب همسر به حرف پدر و مادر توجه نکرده و از تجربیات آنها استفاده نکرده اند پس به جوانان توصیه می کنم برای داشتن زندگی مشترک مستحکم تر از مشاوره‌های قبل از ازدواج بهره گیرند .
سید عبدالرضا میرسعید قاضی با بیان اینکه قناعت، مناعت طبع، دوری از چشم و هم چشمی، عدم مقایسه زندگی دیگران با زندگی خود از مسایلی است که سبب آرامش زندگی می شود، گفت: نگرش دیگران نباید در زندگی شخصی ما تاثیر بگذارد و باید مسائل را با سعه صدر پیش برد و طمع نداشت و با تلاش زندگی را به درستی پیش بردن نشانه عقلانیت است و باید بگويم که بحران اقتصادی وجود دارد ولی با تلاش و آینده نگری می توان سدها را از سر راه زندگی برداشت و اگر نگرش درستی نباشد ، شخص سرمایه هم داشته باشد آن را از بین خواهد برد .
وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به یکی از مشکلات بزرگ دستگاه قضایی که افراد جامعه همه خودشان را قانوندان می دانند افزود:  قوه قضائیه مراجعه به وکیل را اجباری کرد ولی هنوز جانیفتاده است و در بیشتر پرونده ها قبل از اینکه معامله ای صورت گیرد اگر به وکیل مراجعه شود اطاله دادرسی ها کم خواهد شد و با صرف هزینه‌های اندک مشکلات حل می شود.
وی با اشاره به اینکه برخی می گویند در کشورهای اروپایی پرونده ها کم است اظهار داشت: چرا که آنها از فکرشان استفاده می کنند. یکی از موکلانم که قبلا ساکن انگلیس بود میگفت آنجا خانه ای دارد و در پی فروش آن و ساکن شدن در ایران است و آنجا اینطور نیست که به بنگاه معاملات ملکی مراجعه کرده و ملکی را خرید و فروش کنند چرا که باید حتما وکیل داشته و آن وکیل در بنگاه حضور داشته باشد و معامله با نظارت وی انجام پذیرد . در اینجا فرد از وکیل مشاوره نمی گیرد که هیچ با یک بزرگتر هم مشورت نمی کند و کار را به جاهای باریک می کشاند بعد معترض به دادگاه ها هم هست. مثل اینکه طرف دوسال است که بیمار است و چون هیچگاه چک آپ نمی رود به دردی دچار می شود و بعد تازه می فهمد که چه بلایی بر سر خود آورده است.
سید عبدالرضا میرسعید قاضی در پاسخ به سوال آوای سبز درخصوص اینکه آیا تخریب وکلا در رسانه ملی مسبب دوری مردم از وکلا است،گفت: شاید برخی از همکاران ما قصوراتی را مرتکب شدند و شان وکالت را رعایت نکرده باشند و این بازخورد را داشته است از طرفی رسانه هم نباید زیاده روی کند چون وکلا حلقه زنجیر وصل بوده و وکیل و قاضی دو بال فرشته احقاق عدالت هستند.چون وکیل درستکار کمک به حل مساله می کند و اگر عدالت در قوه قضاییه باشد و دچار سیاست زدگی چه در ایران و چه در هر کشوری نشود عدالت برقرار می شود .
وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه اگر قانون به درستی اجرا شود جامعه دارای امنیت می شود و در راستای امنیت اقتصاد، سیاست، فرهنگ و … هم درست می شود افزود : اگر دادگستری وکلا را خراب کند و بر عکس ، در واقع همدیگر را تخریب و اذهان عمومی جامعه را به خود بدبین می کنند. حتی اگر با توسل به ادله قانونی من به عنوان وکیل ناحقی را حق جلوه داده و در پرونده ای به پیروزی برسم و از این بابت خوشحال باشم همیشه در ته ذهنم نگران هستم که ناحقی رخ داده است و اگر قانون به حق اجرا نشود به مرور زمان بحران های اجتماعی رخ می دهد.
وی در خصوص شاهدان خریدنی خاطر نشان کرد : البته این معضل بیشتر در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد و با توجه به‌ سیستم الکترونیکی که ایجاد شده و کسانی که به عنوان شاهد می خواهند مراجعه کنند اسمشان در سامانه ثبت می شود اگر شاهد دروغین باشد در واقع دو خسارت به خود وارد آورده هم در دنیا و هم در آخرت . به لحاظ قانونی هم اگر فردِ شاهد امروز در یک شهر و چندوقت بعد در جای دیگر شهادت دهد در سیستم ثبت شده و برای مثال آقای الف در عرض یکماه در پنج دادگاه شهادت داده است و موجبات شک و تردید در مورد شاهد فراهم می شود که البته این اشخاص باید شناسایی و مجازات شوند و این مجازات ها امنیت روانی را به بار می آورد.
_____________________________
سید عبدالرضا میرسعید قاضی
وکیل پایه یک دادگستری  و مشاور حقوقی قوه قضائیه
قبول وکالت در امور حقوقی، کیفری، خانوادگی
آدرس: مازندران، تنکابن، خرم آباد، پاساژ فرقانی،طبقه ۲
شماره تماس :
۰۱۹۲۴۲۵۷۱۲۴
۰۹۱۱۲۹۲۴۹۴۵
انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا