اقتصادیپیشنهاد سردبیر

زنبوردار رحیم آبادی: مشکل اساسی زنبورداران عدم ورود عسل های تولیدی به بازار جهانی است

به گزارش پایگاه خبری آوای سبز، کیفیت عسل طبیعی ایران در جهان زبانزد بوده و در این میان گیلان با غنای آب‌وهوایی و تنوع پوشش گیاهی یکی از استان‌های پیشرو در زمینه تولید شهد ناب است.
از گذشته تاکنون، این طلای مایع و طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
کارگاه آج موم و فروشگاه عسل توسط آقای سیدعلی پاکدامن
که تجهیزات زنبورداری از تولید به مصرف را در منطقه رحیم آباد و شرق استان گیلان راه اندازی کرده است در گفتگو با پایگاه خبری آوای سبز اظهار کرد: ساکن روستای جیرکول بخش رحیم آباد شهرستان رودسر هستم واین مجموعه کارگاه آج موم و تجهیزات زنبورداری و فروشگاه عسل را راه‌اندازی کرده ایم و مدت ۳۵سال است که در تولید زنبور عسل و پرورش ملکه فعالیت داریم.
مدیریت فروشگاه عسل پاکدامن با اشاره به اینکه البته شغل اصلی من در آموزش و پرورش بود و دوسال است که این کارگاه را راه اندازی کردیم گفت: در همین راستا تعدادی هم مشغول به کار هستند که خوشبختانه مورد استقبال اکثر زنبورداران هم قرار گرفته است. به این خاطر که تمام تجهیزاتی که زنبورداران از جمله آج موم و تصفیه ذوب موم نیاز دارند و منطقه ما نیازمند چنین کارگاهی بود که ما آن را راه اندازی کردیم که به همشهریانمان خدمت‌ رسانی کنیم.
وی بابیان اینکه مهمترین موانعی که سر راه تمامی تولیدکنندگان کشور وجود دارد نداشتن نقدینگی است افزود: مسئولین باید فکری برای تسهیلات کم بهره کنند و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند که در گسترش کار پیشرفت فیزیکی داشته باشد و در روند هرچه سریعتر تولید که مورد نیاز جامعه است سرعت ببخشد.
پاکدامن با اشاره به اینکه از راه های شناخت عسل طبیعی خود تولید کننده است اظهار کرد: با شناخت از خصوصیات تولیدکننده که در تولید چه مراحلی را طی می کند به نظرم مهمترین راه تشخیص عسل طبیعی است.
مدیر کارگاه تولید آج موم و فروشگاه عسل درخصوص چگونگی شروع به این کار گفت: در ابتدای کار علاقه حرف اول را می زند تا با مشکلات سر راه بتوانند مقابله کنند که از جمله مشکلات داشتن سرمایه اولیه، داشتن مطالعه در این زمینه و انجام کار عملی زنبورداری درکنار یک زنبوردار حرفه ای است و از سه زنبور تا ۱۰ زنبور در ابتدای امر شروع کنند که با پیشروی کار بتوانند آن را گسترش دهند.
وی با بیان اینکه بازار فروش عسل یکی از دغدغه های تولیدکننده  است افزود: چرا که از بس عسل های صنعتی و نیمه صنعتی یا تغذیه در بازار فراوان است مشتریان در خرید عسل از اصل بودن یا نبودن آن ابا دارند و هیچ بازاری نیست که با یک قیمت مصوب از زنبوردار عسل بخرد و یا صنفی باشد و مشکل اساسی زنبورداران عدم ورود عسل های ما به بازار جهانی است.
پاکدامن افزود: هر استانی که متولی حمل و کوچ و استقرار یک زنبور است زیر نظر امور دام جهادسازندگی می باشد یعنی افراد زنبوردار همه دارای پروانه بهره‌برداری و دفترچه زنبورداری هستند و زیر نظر جهاد سازندگی شهرستان و بخش و اینکه در کدام منطقه و با چه فاصله ای از زنبورداران دیگر می توانند مستقر شوند.
مدیر کارگاه تولید آج موم و فروشگاه عسل با بیان اینکه به نظرم اگر دوستانی که از مناطق دیگر می آیند نباشند تولیدات در سطح کشور کم می شود اظهار کرد: در این منطقه‌ اکثر زنبورداران،  تعداد زنبورهایشان کم و حدود ۲۰ الی ۳۰ زنبور است و این را می‌طلبد که گسترش کار دهند چرا که درآمد بیشتری را می توانند بدست آوردند. افرادی هم که به این منطقه می آیند طبق ضوابط و پروانه بهره برداری که دارند می توانند بصورت قانونی هرجای ایران کوچ کنند که این مطلب در مورد ما هم صادق است.
وی افزود: در این دو سال که کار را راه‌اندازی کردیم هیچ کس از جهادسازندگی و یا نمایندگان سراغی از ما نگرفتند. چرا که با برنامه هایی که برای بسته‌ بندی عسل و تصفیه موم، پروش ملکه، برداشت ژل و … داریم و بخواهیم انجام دهیم اگر وامی با بهره کم در اختیارمان قرار گیرد هم می توانیم کار را گسترش دهیم و هم افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم. چون که ما در همین منطقه افراد تحصیل کرده بیکار خیلی داریم و این امر باعث اشتغال زایی می شود.

 

______________________________________
کارگاه آج موم و فروشگاه عسل
تجهیزات زنبورداری پاکدامن (از تولیدبه مصرف)
به مدیریت: سیدعلی پاکدامن
آدرس: گیلان، رودسر، بخش رحیم آباد ،کیلومتر ۲ اشکور، قبل از تالار وصال
شماره تماس:
۰۹۱۱۱۴۵۶۶۵۴
۰۹۰۵۹۹۱۳۸۷۸

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا