اجتماعیپیشنهاد سردبیر

وکیل پایه یک دادگستری: ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف بیشتر سبب اطاله دادرسی است

به گزارش آوای سبز، در دنیای امروز هر یک از ما ممکن است با مسائل حقوقی درگیر شویم. مسائل حقوقی عمدتاً پیشرفته و تخصصی هستند و نمی‌توان به راحتی و بدون کمک از پس آن‌ها برآمد. برای حل کردن مشکلات حقوقی خود و یا دریافت مشاوره حقوقی نیاز به مراجعه به یک وکیل داریم.  در صورتی که بدون راهنمایی افراد متخصص در زمینه‌های مختلف حقوقی بخواهیم با این‌گونه مسائل درگیر شویم ممکن است نه تنها موفق به حل  مشکل خود نشویم؛ بلکه ضرر و زیان‌های بزرگی را نیز بر خود تحمیل نماییم. بهترین کار این است که در این گونه موارد به یک وکیل زود مراجعه کنیم.  برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات یک وکیل خوب، پایگاه خبری آوای سبز در گفتگو با ناصر یوسفی، وکیل پایه یک دادگستری گیلان و مشاور حقوقی در رشت نشست که وی اظهار کرد: تحصیلاتم را در دانشگاه آزاد بندر انزلی به اتمام رساندم و خانواده از مشوقان اصلی من برای قرار گرفتن در این مسیر بود هرچند که رویای دوران کودکی من هم همین رشته بود.
وی ویژگی های یک وکیل خوب را اینطور بیان کرد: وکیل خوب در مرحله اول وکیلی است که پیگیر پرونده ها باشد و طوری نباشد که وسط کار پرونده را رها کند و در عین حال بحث صداقت با موکل و اینکه بلدِ کار در اصول اولیه ی موضوعی که شروع به کار کرده، باشد. ترجیحا” تخصص در یک تا دو موضوع از موضوعات حقوقی را داشته باشد.
یوسفی افزود: طبق آمار اکثریت مردم در اموراتشان به وکلا مراجعه نمی کنند و این به عدم فرهنگ سازی در این زمینه و فرهنگ غلطی که در اذهان مردم ترویج شده بر می گردد. این مطلب می تواند به روش های مختلف صورت گرفته باشد و از همه بارزتر در فیلم هایی است در رسانه ملی پخش می شود و وکیل را پولی و با حق الوکاله های نجومی جلوه می دهند درصورتی که اینطور نیست. از طرفی در هر رشته ای خوب و بد وجود دارد و در وکالت مورد خوبش بیشتر است. چون وکلای جوان چنین حق الوکاله ای را نمی گیرند و می توانند یاریگر مردم باشند و از طرفی هم مردم در اموراتشان به آنان مراجعه کنند تا از خیلی از هزینه های بعدی جلوگیری و صرفه جویی شود.
وکیل پایه یک دادگستری گیلان درخصوص راه های معرفی وکلا گفت: سایت معرفی وکلا وجود دارد و دادگستری و دانشگاه ها و رسانه ها هم از دیگر طرق معرفی وکلا هستند.
وی فرق پرونده ای که وکیل دارد و پرونده ای که وکیل ندارد را اینطور بیان کرد: پرونده دارای وکیل سیر حقوقی خود را به ترتیب و قانونی طی می کند و در اکثر مواقع هم حق به حق دار می رسد، زیرا معتقدیم وکیل یک بال پرنده عدالت برای قاضی است و حتما به قاضی در صدور رای کمک بیشتری می کند ولی در پرونده هایی که وکیل نیست افراد بدون داشتن تخصص پیش می روند و متاسفانه به بن بست می خورند.
یوسفی در خصوص استقلال وکلا چنین ادامه داد: استقلال وکلا یعنی اینکه یک وکیل بدون ترس از اینکه پروانه وکالتش باطل شود از موکل خودش دفاع می کند چرا که اگر تخلفی داشته باشد قاضی رسیدگی می کند و به دادسرای انتظامی کانون وکلا ارجاع می دهد و اگر در دادسرا تخلف را درست تشخيص دهند کیفر خواست و رای صادر می شود و اگر در مورد درستی تخلف تشخيص داده نشود حکم برائت برای وکیل صادر می شود و خوشبختانه تا امروز وکلای کانون وکلای دادگستری دارای این استقلال هستند و به راحتی با صدای بلند از قوانین استفاده می کنند و در راستای قانون به قاضی که مسیر طی پرونده را اشتباه می رود به استناد مواد قانونی تذکر می دهند. و اگر قاضی ناراحت شود صرفا می تواند در آنجا اعلام گزارش کند و پروانه وکیل زیر سوال نمی رود و وکیل با خیال راحت دفاع می کند.
وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه اگر وکیل استقلال نداشته باشد چه خواهد شد اظهار کرد: عده ای درحال حاضر به دنبال تصویب این قضیه در مجلس شورای اسلامی هستند که امیدواریم شورای نگهبان ایرادات به حق را بگیرد، چرا که با وجود عدم استقلال، وکیل با ترس دفاع از پرونده به دادگاه مراجعه می کند و نمی تواند با حواس جمع به دفاع باقدرت از پرونده بپردازد. چرا که آن مرجع رسیدگی کننده به راحتی می تواند تخلف وکیل را به دادگاه انتظامی قضات یا دادگاهی که استقلال ندارد معرفی کند و پروانه آن وکیل را زیرسؤال ببرد. وکیلی که دغدغه نان و پروانه داشته باشد مسلماً نمی تواند از موکل خود به درستی دفاع کند.
وی افزود: در همین راستا به نمایندگان مجلسی که سعی بر تصویب عدم استقلال وکلا دارند این را می گویم که شمایی که نماینده و وکیل ملت هستید لحظه ای را تصور کنید که بعد دوران خدمتتان به هر نحوی نهاد یا سازمان یا شخصی علیه شما اعلام جرم کند و وارد دادگاه شوید و مثلا اتهامی بر شما وارد شده باشد و اگر وکیل استقلال نداشته باشد چه کسی می خواهد جرم مطروحه را از شما رفع و دفاع کند. پس در واقع با تصویب عدم استقلال وکلا در وهله اول به خود و این مردم ضربه وارد می کنید. ضمن اینکه به لحاظ اقتصادی هم به کشور ضربه دیگری وارد می شود چرا که همانطور که می دانیم استقلال وکلا در کشورهای اروپایی هم وجود دارد و شرکت های بین المللی که می خواهند در کشور دیگری سرمایه گذاری کنند به موضوع استقلال وکلا و قوه قضائیه خیلی توجه می کنند و اگر بدانند نمی توانند حقشان را در آن کشور بگیرند اساساً ورود نمی کنند. و در کل اینکه از هر زاویه ای که به این بحث نگاه کنیم با تصویب چنین طرحی ضربه اصلی به سیستم حاکمیتی و قضایی و دولتی زده شده است.
وکیل پایه یک دادگستری در مورد چگونگی تشخیص مردم در نیاز به مشاوره در پرونده ها گفت: باید پایه ی فکری را بر این گذاشت که به هرحال در هر زمینه ای نیاز به مشاوره وجود دارد و امروز می بینیم که عده ای از خانواده ها به سمت وکیل خانوادگی می روند چرا که وکالت همچون پزشکی شغل حساسی است و اگر در کنار هر خانواده ای باشد مشکلی به وجود نمی آید. پس در تمامی مسائل حقوقی که احساس می کنند قرار است پرونده ای تشکیل شود باید مشاوره گرفته شود تا موضوع را به نفع خودشان به اتمام برسانند.
یوسفی خطاب به مسئولین قضایی استان افزود: مسئولین قضایی استان شبانه روز در تلاش هستند که پرونده ها سریعتر جلو رود و رای های درستی صادر شود انتقادی به عنوان وکیل این استان دارم و آن بحث آمار است. متاسفانه تمام دعواها اعم از حقوقی و برخی از پرونده‌های کیفری وقتی طرح می شود بطور بدوی و بدون درخواست طرفین موضوع به شورای حل اختلاف جهت سازش ارجاع می شود. این در حالیست که وقتی نگاه کنیم تعداد حجم پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف می رود به سازش ختم نمی شود چرا که سازش یکسری اصول اولیه دارد و اصول سازش رضایت طرفین است و وقتی اینچین رضایتی وجود ندارد این صرفاً باعث اطاله دادرسی می شود و آرزو و درخواست می کنیم پرونده ها به مراجع صالح خودش ارجاع شود و در آنجا توسط قاضی محترم رسیدگی کننده به سازش ختم شود و گزارش اصلاحیه صادر کند و رای داده نشود.
وی با بیان اینکه تعداد قضات ما نسبت به حجم پرونده ها کم است اظهار کرد: معتقدم در بحث پیشگیری از پرونده های حقوقی ضعف‌های زیادی وجود دارد و اگر قوه قضائیه اراده کند به راحتی می تواند در بحث پیشگیری این جرایم و مشاوره هایی که داده می شود این موضوع اطاله دادرسی حل شود.
وکیل پایه یک دادگستری با بیان اينکه پیشنهادم به مردم عزیزمان که مردمانی به واقع صبور هستند و سعی می کنند مشکلاتشان را قبل از ورود به دادگاه ها حل کنند گفت: در کنار این صبر ، از مشاوره وکلا و قبل از تشکیل پرونده ای از یاری وکلا بهره ببرند. و اگر قدرت مالی جهت داشتن وکیل را ندارند می توانند با مراجعه به کانون وکلا در سراسر کشور مراجعه کنند و از وکلای معاضدتی استفاده کنند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند.امیدوارم روزی برسد که وکالت در دادگستری انجام نشود بلکه در پیشگیری از شیوع پرونده ها و هنگام تشکیل و تنظیم قراردادها حضور داشته باشیم تا اساساً شاهد این حجم از پرونده ها نباشیم.

 

 

ناصر یوسفی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
آدرس: رشت، میدان حشمت، ۱۷شهریور،روبروی بيمارستان امیرالمؤمنین، پلاک ۱۳۸،طبقه چهارم

تلفن تماس:

۰۱۳-۳۳۳۴۵۵۴۷

۰۹۱۱۳۳۸۲۹۶۳

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا