پیشنهاد سردبیرچند رسانه ایحقوقیفرهنگیمصاحبهمطالب ویژه

محمد علوي پرست وكيل پايه يك دادگستري رشت: نهادینه شدن اخلاق و فرهنگ تنش های اجتماعی و پرونده های قضایی را کاهش می دهد

آموزش و پرورش و تعمیق و گسترش  اخلاق و آگاهی  به نحو چشمگیری حجم اختلافات در جامعه و پرونده ها را در مراجع قضایی کاهش می دهد
سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:
محمد علوي‌پرست ازجمله وکلای نام آشنای استان گیلان به شمار می‌رود که با احساس مسئولیت ، تلاش وافری برای احقاق حقوق موکلان خود و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوی دارد و تاکنون در این زمینه ها موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده و در کاهش حجم پرونده‌های ورودی به محاکم، به سهم خود نقش مؤثری داشته است!
این وکیل متعهد که از سال ۱۳۷۸ در کسوت وکالت مشغول به فعالیت و ارایه خدمات وکالتی و مشاوره‌ای است؛ در مصاحبه اختصاصی با سایت اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام خاطرنشان کرد:  در جوامع مختلف همواره برای اشخاص  مشکلاتی  پیش می‌آید که مراجعه آنان را به دادسرا یا دادگاه برای احقاق حقوق یا دفاع از دعوا اجتناب ناپذیر می سازد در چنین شرایط ، این اشخاص نیاز دارند ، افرادی متخصص با دلسوزی مدافع حقوق آنان باشند  . دقیقا وکلای دادگستری چنین رسالتی بر عهده دارند . وکلای دادگستری با دفاع از موکل خود مانع تضییع حقوق آنان می شوند.  همچنین در جهان پیچیده امروز که روابط اشخاص گسترده شده ، وکلای دادگستری با احاطه به امور حقوقی و قضایی می توانند به آسانی در کمترین زمان ممکن ، حقوق موکلان خود را  استیفاء کنند .

وی در ادامه اضافه کرد: وکلای دادگستری به حسب تخصصی که کسب کرده‌اند می توانند در زمینه‌های مختلف امور حقوقی ، کیفری ، خانوادگی و غیره از حقوق مشروع و قانونی موکلان خود دفاع کنند.
این وکیل مبرز و عضو کانون وکلای دادگستری گیلان همچنین تصریح کرد: بدیهی است  هر کسی که در هر زمینه‌ای قبول مسئولیت می‌کند باید در آن حوزه تخصص و تجربه کافی داشته باشد. در رابطه با وکالت علاوه بر تخصص  و تجربه، امین بودن از ویژگی‌های مهمی است که وکلا باید از آن برخوردار باشند .
محمد علوی‌پرست در ادامه افزود: یک وکیل ابتدا باید مشکل موکل خود را به درستی تشخیص داده و با توجه به قانون موضوعه نوع دعوی اعم از کیفری ، حقوقی و غیره را  مشخص کند و پس از طرح دعوا  با تلاش مستمر ، پیگیر پرونده موکل خود باشد و برای احقاق حق مشروع و قانونی موکلش از هیچ کوششی دریغ نورزد.
این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سوال سایت اطلاع رسانی آوای سبزآرام که از افزایش اختلافات و افزایش حجم پرونده‌ها در محاکم جویا شد؛  گفت: اساساً شخصیت انسانها متاثر از افکار و اخلاق آنهاست. انسان موجودی انتخابگرست هر قدر سطح آگاهی انسان بالاتر باشد انتخابهای او شایسته تر خواهد شد و هر قدر سطح آگاهی او پایین تر باشد  خطایش ، بیشتر خواهد شد. افلاطون معتقد است اگر عقل بشر کامل شود عمل خطا از انسان سر نمی زند ولی در واقع چنین نیست زیرا انسان دارای امیال است و چه بسا انسان تحت تاثیر خواسته و امیال نفسانی نتواند به علم خود عمل کند لذا قرآن کریم علاوه بر معرفت به تزکیه نفس تاکید دارد و فلاح و صلاح را بدون تقوا و تزکیه ممکن نمی داند . اگر وزارتین آموزش و پرورش و آموزش عالی در تثبیت و تعمیق اعتقاد به اسلام و عمل به آن توسط دانش آموزان و دانشجویان موفق شود قطعا  افکار و اخلاق اسلامی ، مانع پیدایش و گسترش مشکلات و اختلافات  شده یا به سهولت اختلافات منتهی به صلح و سازش خواهد شد. از جمله مشکلات فراوانی که دامنگیر مردم و دستگاه قضاست و دعاوی خانوادگی را افزایش داده و مهریه های سنگین و غیر قابل پرداخت مندرج در سند ازدواج است  که شاید چشم هم چشمی یا تصور تضمین برای پایبندی شوهر به ادامه و استمرار زوجیت سبب تعیین  مهریه های نجومی شده ولی در عمل موجب استحکام زندگی زوجین نیست بنظر می رسد باید مسئولین فرهنگی ، میزان و نقش مهریه را در ازدواج بیشتر تبین کنند تا از افراط و تفریط خودداری شود .همچنین قانونگذار باید به نحو موثر مداخله کند و با وضع قانون مناسب به تنظیم روابط زوجین بپردازد.
ایشان در پایان این گفتگو  با قدردانی از تلاشهای صادقانه و دلسوزانه ریاست کل دادگستری و دادستان و قضات و کارمندان زحمتکش استان گیلان ، ابراز امیدواری کرد با توجه به پیشینه  تمدنی چند هزار ساله ایران عزیز و غنای فرهنگ اسلامی ،  بتوانیم با همدلی و همکاری ، جامعه خود را ، سرشار از معرفت و معنویت و رضایتمندی بسازیم . آدرس ؛ گیلان ، رشت ،خیابان لاکانی ،نبش خیابان شهریور ،بالای داروخانه دکتر شجاعی ، تلفن دفتر : ۰۱۳۳۳۲۲۴۹۴۲_همراه :۰۹۱۱۱۳۱۸۷۳۴

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا