اجتماعیمصاحبه

وکیل پایه یک دادگستری شفت: کم شدن هزینه های دادرسی سبب تسریع در احقاق حق اقشار کم درآمد است

آوای سبز: انسان ها در رابطه با امورِ مختلف سعی می کنند که خود اجرای کار را مدیریت و زمان بندی کنند که البته اقدامی سودمند ارزیابی می شود اما در برخی مواقع ممکن است، این کار به نتیجه ی مطلوب نرسد و حتی راه جبران را بسیار سخت و دشوار و پرهزینه و بعضاً ناممکن سازد.
ازجمله ی این امور، گرفتن حق در محاکم قضایی است که افراد به علت نداشتن اطلاعات حقوقی، عمدتا قادر به دفاع صحیح از خود و احقاق حق خود نمی باشند و ممکن است دفاع آنها به نتیجه ی مطلوب نرسد، از اینرو در مواجهه با مسائل و مشکلاتی که بار حقوقی داشته باشد، افراد باید به وکلای مجرب، متعهد و زبده مراجعه کنند و کار را به کاردان بسپارند و احتمال خطا را به حداقل ممکن کاهش دهند و فرهنگ استفاده از وکیل در امورات حقوقی یکی از مسائلی است که باید حتما نهادینه و فرهنگ سازی شود.
رسانه سراسری آوای سبز جهت فرهنگ سازی امر وکالت با یکی دیگر از وکلای پایه یک و زبردست و مشاور حقوقی دادگستری شهرستان شفت، آقای تاج الدین رحمتی ذوالپیرانی به گفتگویی صمیمانه نشست تا از دغدغه های جامعه در امور حقوقی اطلاعات بیشتری به مخاطبین داده شود که در ادامه می خوانید:

آوای سبز: لطفا خودتان را بطور کامل معرفی بفرمایید؟
رحمتی: تاج الدین رحمتی ، فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آزاد بندرعباس هستم، از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ در این دانشگاه تحصیل کردم و بعد به خدمت مقدس سربازی رفتم و یکسال بعد از گذران خدمت در آزمون وکالت شرکت کردم و همان سال قبول شدم بعد از دوره کارآموزی در سال ۱۳۸۷ پروانه وکالت گرفتم و تاکنون مشغول به فعالیت هستم.

آوای سبز: عموماً چه نوع پرونده هایی را رمز گشایی می کنید؟
رحمتی: در پرونده‌های قضایی ما و از موضوعات مهم در حقوق ایران موضوع دعاوی ۳ گانه است، که این دعاوی عبارتند از تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت مواد ۱۵۸ الی ۱۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی به این ۳ دسته از دعاوی اختصاص دارد. بیشتر پرونده هایی که بنده کار میکنم حقوقی است و خیلی به ندرت پرونده کیفری قبول میکنم و بیشتر پرونده های املاک را انجام می دهم.

آوای سبز: جامعه امروز ما به دلیل وجود مشکلات افراد در کوچکترین موارد عصبی می شوند، دلایل این عدم تاب آوری جامعه را بفرمایید و چه راه برون رفتی وجود دارد؟
رحمتی: بیشتر مشکلات به داخل خانواده برمیگردد، اگر افراد در خانواده آرامش داشته باشند بطور مسلم فرد اعصاب و شرایط روانی مسلط تری دارد. فقر و بیکاری و این حجم از تورم باعث می شود که درآمدزایی کم شود و این تجملات امروزی در زندگی ها با درآمدها همخوانی ندارد و به دلیل تغییرات سبک زندگی و توقعات زیاد، همگی مشکلات روانی عدیده ای را حاصل می شود.

آوای سبز: پرونده ای که در دادگاه وکیل دارد و پرونده ای که وکیل ندارد چیست؟
رحمتی: به لحاظ تسریع در پرونده هیچ تاثیری ندارد. برخی از موکلین که به ما رجوع می کنند صرف اینکه وکیل بگیرند و در سرعت روند پرونده نقش داشته باشد، ولی با صراحت عرض میکنم روال طبیعی طی شدن پرونده را با وکیل نمی توان تغییر داد و نمی توان از وکیل توقع تسریع رسیدگی پرونده را داشت و دادگاه مشخص کننده این مدت رسیدگی است و این مطلب برای اکثر مردم فرهنگ سازی نشده است. نقش وکیل در پرونده ها در واقع تسلطش در امور حقوقی است و به کمک تجربیات و دانسته‌هایش امور پرونده را پیش می برد. مثلا فردی مراجعه کرده است که من وکیل می خواهم تا فلان هزینه را در دادگاه پرداخت نکنم و این تصور اشتباهی در خصوص وکیل است.

آوای سبز: مردم از کجا تشخيص دهند که پرونده شان نیاز به مشاوره با وکیل دارد یا خیر؟
رحمتی: عموما در بطن پرونده ها که برویم نیاز به وکیل در تمامی پرونده ها دیده می شود، و این بخاطر عدم آگاهی مردم از نوع دعوا یا خواسته است و در قالب خودشان باید طرح دعوا شود، چون در دعوا و خواسته ها مردم تخصص ندارند دعوا مطرح می کنند و دادگاه دعوا را رد می کند ، چون به درستی طرح نشده و ماده۲ قانون آیین دادرسی مدنی رعایت نشده است. یعنی آن تشریفات نوع دعوا و خواسته که در قالب قانون باید درخواست می کردند انجام نشده است و کل وقت و هزینه ای که فرد کرده بی نتیجه مانده است. به نظر من قبل از شروع در حد مشاوره هم شده برخی از دعاوی را با وکیل همگام باشند، که البته برخی موارد حتما نیازمند وکیل نیست و فرد براساس اسناد و مدارکی که در اختیار دارد می تواند مطالبه کند و در غیراینصورت با مشاوره گرفتن و یا کمک گرفتن از وکیل می توانند روال درست پرونده را پیش بگیرند.

آوای سبز: جدا اینکه شما در شفت دفتر وکالت دارید در واقع یک وکیل گیلانی هستید چه صحبتی با مردم دارید؟
رحمتی: در وهله اول مردم باید فرهنگ استفاده از وکیل در مسائل حقوقی را در خود و دیگران بالا ببرند و بطور کلی باید فرهنگ سازی شود و به مردم آگاهی داده شود و امروزه کمک رسانه در رفع رجوع نیاز مردم بسیار خوب است و خوشبختانه در دادگستری هم واحد معاضدت قضایی وجود دارد که مردم با مراجعه به آنجا مشاوره رایگان می گیرند و هزینه ای هم پرداخت نمی شود و مشکلشان هم برطرف می شود.

آوای سبز: چه صحبتی با دستگاه قضایی شهرستان شفت و رئیس دادگستری و دادستان و حتی در استان دارید بفرمایید؟
رحمتی: مسئولین دستگاه قضایی شفت واقعا افراد مسئول و کارگشای مردم هستند آقای سیروس محمدی رئیس دادگستری بسیار خوش اخلاق و روابط خوبی با ارباب رجوع دارند، آقای دادستان هم همینطور و بسيار دلسوزند و تعامل خوبی با مردم دارند.

آوای سبز: اگر نکته‌ ای باقی مانده است بفرمایید؟
رحمتی: در واقع درددلی دارم، در این ۱۴سالی که وکیل بودم،اقشار خاصی مثل کشاورزان مراجعه کردند ، بحث این است که برخی از هزینه ها کمرشکن شده است، مثلا میخواهیم طرح دعوا کنیم، ارزش ملک بالا رفته است و فرد حدود ۲۰میلیون باید هزینه دادرسی پرداخت کند، پیشنهاد می‌کنیم با دادگستری تعامل شود که هزینه ها پایین بیاید، مثلا طرح دعوا فرد در فرآیند دادرسی بدون وکيل هم باید ۶ الی ۷میلیون هزینه کند چون هزینه های دادرسی و کارشناسی بالا رفته است و در حد مردم ما نیست و این هزینه ها بالاست. اگر آقای اژه ای بخواهند ورود کنند و یک کمکی هم به این قشر شود.

تاج الدین رحمتی ذوالپیرانی

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

آدرس: گیلان، شفت ، خیابان ولیعصر (عج) ، میدان زبانبر، روبروی دادگستری،  ساختمان افشار، طبقه‌ اول
شماره تماس:۰۹۱۱۱۳۸۶۰۷۶

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا