اجتماعیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

وکیل پایه یک دادگستری: در پرونده های دارای وکیل میزان موفقیت بسیار بالاست

آوای سبز : بانو سیما رحیمی جوکندانی از معدود وکلای زن در حوزه قضایی تالش بشمار می رود که عمدتاً کار دفاع در دعاوی حقوقی از جمله اختلافات خانوادگی را بر عهده دارد. اما تلاش اصلی خودرا معطوف برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوی نموده وحتّی الامکان سعی می کند اختلاف و منازعه به تشکیل پرونده و تقدیم دادخواست به دادگاه منتهی نشود.

این بانوی وکیل پایه یک دادگستری تاکنون تعداد زیادی پرونده های اختلافات خانوادگی را با همین روش به صلح و سازش منجر نموده و زوج های زیادی را از تصمیم به طلاق و جدایی منصرف نموده و اگر هم زوج هایی تصمیم جدی برای جدایی داشته اند ، این بانوی وکیل با درایت و تمهیدات ویژه شرایط را به گونه ای رقم زده که چنین زوج هایی با کمترین تنش و توافق پیرامون پیامدهای بعد از جدایی (از قبیل نحوه ملاقات فرزندان ، وصول مهریه و … )تصمیم خود را عملی سازند و وقت و انرژی و هزینه آنها در راهرو های دادگستری هدر نرود.

سیما رحیمی جوکندانی در مصاحبه اختصاصی با آوای سبز ضمن اشاره به این که تحصیلات خود را در رشته حقوق ( مقطع لیسانس ) در دانشگاه پیام نور تالش و مقطع ارشد را در دانشگاه اردبیل به پایان رسانیده، خاطرنشان کرد: در سال 91 پس از قبولی در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری کار خود را در این حرفه رسماً آغاز کردم که تا امروز کار دفاع از پرونده های متعددی را عهده دار شده و بسیاری از پرونده ها را با صلح و سازش بدون ارجاع به دادگاه ، مختومه کرده ام.

وی با بیان این که در حرفه وکالت، هر روز اتفاق های جدیدی رقم می خورد، اظهار کرد: هر پرونده ای که به من ارجاع داده شود با احساس مسئولیت و با جدیت مطالعه، رسیدگی و موکل را همچون عضوی از خانواده خود می دانم و از هیچ تلاشی برای احقاق حق مشروع و قانونی موکل خود کوتاهی نمی کنم.
این بانوی وکیل پایه یک دادگستری همچنین مشکلات اقتصادی را موجب افزایش تنش ها بین افراد و خانواده ها و به تبع آن طرح دعوی و شکوائیه و تراکم پرونده در محاکم دانست و ابراز عقیده کرد: بیش از 50 درصد منازعات و اختلافات از شرایط نامناسب اقتصادی ناشی می شود.
وی موضوع بیشتر پرونده های ارجاعی به محاکم تالش را دعاوی ملکی از جمله تقسیم ماترک عنوان کرد و افزود: این که بعد از 40 یا 50 سال برادران و خواهرانی بخاطر تقسیم ماترک در دادگاه مقابل هم می ایستند به وضوح نشان دهنده مشکلات و تنگناهای شدید مالی و اقتصادی است.
این بانوی وکیل متعهد و کارآزموده با بیان این که شوراهای حل اختلاف نقش مهمی در ایجاد صلح و سازش بین طرفین درگیر پرونده ها و کاهش تراکم و حجم ورودی پرونده به دادگستری ایفا می کنند، افزود: به عقیده من شوراها نیمی از فشارها و بار سنگین دادگاه ها و قضات را متحمل می شوند.
سیما رحیمی آنگاه با تاکید بر ضرورت حضور وکیل در پرونده ها ی ورودی به دادگاه، اظهار کرد: یک پرونده، حتّی اگر حاوی یک دعوای ساده و کم اهمیّت هم باشد، باز هم نیاز به یک وکیل و یا حداقل مشاور حقوقی دارد که بتواند با طرح قانونی دعوا و تنظیم صحیح دادخواست و شکوائیه پرونده را در مسیر درست رسیدگی به جریان، هدایت و تصمیم گیری بیندازد و صدور حکم را برای قاضی سهل تر نماید.
وی تصریح کرد: اصولاً هر پرونده که دارای وکیل باشد درصد میزان موفقیّت ذینفع پرونده به نحو چشمگیری افزایش می یابد.
این بانوی وکیل در ادامه اظهارکرد: من عمدتاً دعاوی حقوقی علی الخصوص اختلافات خانوادگی را قبول می کنم که به شکر خدا تاکنون تعداد زیادی از چنین پرونده هایی را با صلح وسازش و بی آنکه به دادگاه ارجاع شود، حل و فصل نموده و در مواردی که راه های صلح و سازش از هر سو مسدود و بن بست بوده، پرونده را در دادگاه پیگیری و به گونه ای عمل کرده ام که در نهایت، طرفین با رضایتمندی و توافق در خصوص پیامد های بعداز جدایی به خواسته خود برسند.
سیما رحیمی با بیان اینکه درصد اندکی گذشت از سوی طرفین دعوا می تواند بسیاری از تنش ها و اختلافات را حل و فصل کند، گفت: افراد قبل از انجام هرکار و عملی و گرفتن هر تصمیمی ابتدا با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنند که از حجم پرونده ها در محاکم به نحو قابل ملاحظه ای کاسته خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال آوای سبز که از تفاوت پرونده های دارای وکیل و پروند هایی که وکیل درآن حضور ندارد، جویاشد، اظهار کرد: همانطور که قبلاً اشاره کردم در پرونده های دارای وکیل میزان موفقیت بسیار بالاست.
این وکیل پایه یک دادگستری افزود: از آنجایی که علم حقوق تخصصی بوده و افراد عادی اطلاع چندانی از این علم ندارند و نیز باتوجه به اینکه کار دفاع یک کار تخصصی و پیچیده بشمار می رود که انجام درست آن مستلزم احاطه و تسلط بر قوانین و مفاد و تبصره های بی شمار آن است، لذا در پرونده های فاقد وکیل فرد ذینفع قادر نیست از مفاد قانونی متناسب با مدارک و مستندات موجود در پرونده بهره بگیرد و اصولاً شاید در جلسه رسیدگی، اظهاراتی بیان نماید که به زیان خود او باشد و چون قضات بر اساس اظهارات طرفین پرونده به استناد مدارک، قرائن و مستندات محکمه پسند، به صدور رای مبادرت می ورزند، چنانچه فرد قادر به ارائه مدارک به دادگاه نباشد،قطعاً حکم صادره به نفع او نخواهد بود بنابرین حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به محاکم امری بسیار ضروری ارزیابی می شود.
بانو سیما رحیمی وکیل یک پایه دادگستری با بیان اینکه پس از انتصاب و آغاز به کار رئیس محترم دادگستری تالش نظم خاصی در امور مختلف ایجاد شده، از ریاست محترم دادگستری تالش و دادستان محترم تالش و قضات شریف و متعهد و دیگر دست اندکاران دادگستری و مدیران شعب و دفاتر دادگاه ها تشکر و قدر دانی نموده و پیشنهاد کرد: مقامات قضایی در بازه های زمانی مشخص، جلسات مشترک با مدت زمان کوتاه با وکلا برگزار نمایند که بدون شک چنین جلساتی حتّی اگر زمان برگزاری آن کمتر از نیم ساعت باشد می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع نماید.
آدرس : گیلان / تالش / خیابان امام خمینی (ره) / ساختمان کبود مهری / طبقه سوم
شماره تماس : 09112847403

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا