اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

وکیل پایه یک دادگستری تالش، خواستار تلاش رسانه ها برای تبیین جایگاه وکالت در افکار عمومی شد

آوای سبز: مجید پرورش مریان از جمله وکلای متعهد و مبرز خطه ی سرسبز و فرهنگ دوست شهرستان تالش به شمارمی رود که سعی و تلاش خود را عمدتاً معطوف به حل و فصل پرونده با صلح و سازش نموده و در این راستا تاکنون پرونده های زیادی را بدون ارجاع به دادگاه به طور مسالمت آمیز حل و فصل و با سازش مختومه نموده است.

در ضمن این وکیل دادگستری مدیر کانون بسیج حقوقدانان و وکلای شهرستان تالش است و فعّالیّت هایی در راستای مشاوره های حقوقی رایگان در سطح شهرستان و حومه آن در مناسبت های مختلف و همکاری مضاعف با زندان تالش در تبیین راهکارهایی جهت برون رفت از مشکلات و پرونده های زندانیان و کمک به خانواده های آنان در کارنامه خود دارد .
مجید پرورش مریان در مصاحبه با آوای سبز ضمن اشاره به این که در دوران تحصیل در دانشگاه زیر نظراساتید و قضات برجسته ای چون دکتر لسانی، دکتر آقایی و دکتر اسدی نژاد و… آموزش دیده است، خاطرنشان کرد: بعد از فارغ التحصیلی در رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه، قبولی در آزمون و نظایر آن، کار خود را به عنوان وکیل دادگستری آغاز کردم که عمدتاً کار دفاع از پرونده های کیفری، حقوقی، ثبتی و خانواده را به عهده می گیرم .

وی سپس در پاسخ به سئوال آوای سبز، که چگونه می توان جایگاه و اهمیّت وکالت را در پرونده های ارجاعی به دادگاه برای افکار عمومی تبیین نمود؟ اظهار کرد: به عقیده من رسانه ها، اعم از مکتوب و مجازی، در این رابطه نقش اصلی را به عهده دارند به خصوص رسانه ملی که می توانند با تهیه ویژه برنامه های مستند و نمایشی واقعیت های این حرفه و همچنین ضرورت های حضور وکیل در پرونده هایی که به محاکم ارجاع می شود را برای افکار عمومی اطلاع رسانی و شفاف سازی نمایند .
مجید پرورش مریان با بیان این که وکلا نقش اصلی را در طرح صحیح شکواییه و دادخواست و پیگیری پرونده از مجاری صحیح و قانونی به عهده دارند، افزود: پرونده ای که وکیل در آن حضور نداشته باشد، در روند رسیدگی، دچار سردرگمی می شود و چه بسا خواهان که ذیحق در پرونده باشد نتواند حق خود را استیفا نماید و ممکن است در راستای احقاق حقوقشان، دلایل  بر اساس مستندات و محکمه پسند تقدیم دادگاه نمایند و اشخاص عادی که علم و اطلاعی در قوانین و علم حقوق ندارند، ممکن است نتوانند مدارک محکمه پسند در دادگاه ارایه دهند. یا این که اظهاراتی بیان کنند که به ضرر خودشان باشد که از چنین مسائل و مشکلاتی پیشگیری شده و خواهان، چنانچه صاحب حق باشد به حق مشروع و قانونی خود برسد .
وی در پاسخ به سئوال دیگر رسانه سراسری آوای سبز که از تفاوت پرونده های کیفری و حقوقی جویا شد، گفت : پرونده های کیفری حاوی تنش و درگیری بین طرفین است و پرونده در نهایت به محکومیت یک طرف و به نفع طرف دیگر مختومه خواهد شد .
این وکیل پایه یک دادگستری افزود : پرونده ی کیفری فراز و نشیب و پیچیدگی های زیادی دارد و از این رو اغلب وکلا تمایل چندانی برای ورود به چنین پرونده هایی ندارند، امّا پرونده های حقوقی عمدتاً به مسائل و دعوی های ملکی، مالی و نظایر آن اختصاص دارد و معمولاً بین طرفین، تنش و درگیری فیزیکی صورت نمی گیرد . از پرونده های ضرب و جرح و توهین و تهدید و قطع درختان که اکثر پرونده های کیفری شهرستان را تشکیل می دهند راهکارهایی از جمله مجازات های سنگین جهت متنبه شدن افراد، در عدم ارتکاب مجرمین می توان دانست و عدم اتخاذ و تسریع در اخذ سند رسمی در اداره ثبت اسناد در خصوص اسناد عادی را باعث ایجاد دعاوی متعدد املاک در آینده، می توان پیش بینی نمود .
مجید پرورش مریان در ادامه با تاکید بر این که وکلا نقش مهمی در جلوگیری از اطاله دادرسی ایفا می کنند، افزود: در بسیاری موارد افرادی که بدون حضور وکیل به طرح دعوی و تشکیل پرونده و پیگیری آن در محاکم اقدام می کنند، با طرح نادرست عنوان دادخواست و پیگیری پرونده از مجاری غیر مرتبط، موجب اطاله دادرسی می شوند، البته اطاله دادرسی به عنوان یک معضل دیرینه در محاکم مطرح است.

وی با انتقاد در خصوص ارجاع پرونده های کلاهبرداری و جعل اسناد و فروش مال غیر جهت سازش به شورای حل اختلاف که سبب تجری مرتکبین می شده، گفت: باید از این کار جلو گیری به عمل آید که سبب اطاله دادرسی نشود، این امر از دغدغه های عموم مردم جامعه می باشد که از عوامل دیگری همچون تراکم شدید پرونده ها و کمبود کادر قضایی نیز ناشی می شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در چند سال اخیر با اقدامات موثر و ارزشمند قوه قضاییه تا حد زیادی معضل اطاله دادرسی مرتفع شده، تصریح کرد: با افزایش کادر قضایی این معضل در آینده بطور کامل حل شود .
مجید پرورش مریان سپس با اشاره به اجرای طرح الزامی شدن حضور وکیل در پرونده ها در مقطعی از ریاست شادروان حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی ( قدس الله روحه) در قوه قضاییه، ابراز کرد: اجرای چنین طرح هایی به موازات تلاش رسانه ها برای تبیین جایگاه وکالت در نظام حقوقی و ضرورت حضور وکیل در پرونده ها می تواند فرهنگ مراجعه افراد به وکلا را در جامعه نهادینه کند.
آدرس: گیلان-تالش- بعد از خیابان امام خمینی (ره)_ روبروی خیابان سعدی -ساختمان جدیدی- طبقه 3
تلفن:09112831293-01344253743

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا