اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

وکیل پایه یک دادگستری اصحاب دعوا را جهت حل اختلاف، به داوری توصیه کرد/فیلم نشست صمیمانه با دکتر سالار نوبهاری استاد دانشگاه و وکیل پایه ی یک دادگستری لاهیجان

آوای سبز: وکیل پایه یک دادگستری حوزه قضایی لاهیجان موکداً به عموم مردم توصیه کرد از وکالت عمدتاً در مشاوره و نه در مرافعه استفاده نمایند. به عبارت دیگر قبل از انعقاد قرارداد هایی که با مبلغ بالا منعقد می‌شود یا در قراردادهای مشارکت و هر فعل دیگری که بار حقوقی داشته باشد ابتدا با یک وکیل زبده مشورت کنند. چنانچه در این زمینه ها با مشکلی مواجه شوند به داوری مراجعه نمایند زیرا رای داوری مانند احکام دادگاه ها لازم الاجرا است . دکتر سالار نوبهاری لنگرودی وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه و عضو اتاق داوری کانون وکلای دادگستری استان گیلان از معدود وکلایی محسوب می‌شود که از طبع و قریحه شاعرانه برخوردار است.

وی در مصاحبه با رسانه سراسری آوای سبز با بیان اینکه مردم قبل از انجام اموری که با حقوق ارتباط پیدا می کنند با وکیل مشورت نمایند. افزود: هزینه مشورت بسیار اندک است حال آنکه اگر در قراردادهایی به خصوص با مبالغ بالا مشکلاتی پیش آید هزینه های کلانی به آنها تحمیل خواهد شد. ضمن اینکه هزینه های دادرسی و حق الوکاله به همان میزان بالاتر خواهد بود لذا مشورت با وکلا یا کارشناسان زبده حقوقی افراد را از حیث شفافیت حقوقی و قانونی در خصوص قراردادهای منعقده آسوده خاطر خواهند نمود.

این وکیل زبده پایه یک دادگستری آنگاه با بیان اینکه از سال۸۵ به عرصه وکالت ورود کرده ، افزود: پس از اخذ پروانه پایه یک دادگستری در سال ۸۷ به کار وکالت اشتغال داشتم. در شهرستان های تهران، کرج و قزوین در تردد و پیگیر پرونده های موکلین خود در محاکم قضایی بودام.

دکتر سالار نوبهاری لنگرودی از سوابق حرفه ای خود به عنوان کارشناس در شهرداری‌ تهران به مدت چند سال خبر داد با تجاربی که از فعّالیّت در شهرداری و شهرستان های دیگر کسب کردم به حرفه وکالت انتقال دادم و از این رو در دفاع از پرونده های موکلین خود در دادگاه از همان ابتدا با اعتماد به نفس کامل حاضر می شدم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از استقرار در شهرستان لاهیجان مدتی در شهرستان لنگرود به حرفه وکالت اشتغال داشتم، در پاسخ به سوال آوای سبز مبنی بر اینکه جایگاه وکالت در نظام قضایی کشورمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ما وکلا به واقع بازوی توانمند قوه قضاییه محسوب می‌شویم به عنوان مثال در یک پرونده قتل عمد که شخص متهم خود اقرار به جرم ارتکابی دارد، دادگاه به اقرار و اعتراف او بسنده نمی‌کند و برای متهم وکیل تسخیری تعیین می‌کند، زیرا دادگاه برای تصمیم گیری و صدور حکم باید اطمینان حاصل کند که اقرار تحت شرایط طبیعی بوده یا اینکه به قصد تبانی یا نظایر آن اقرار به بزه نشده باشد.

این وکیل مجرب و کارآزموده اظهار کرد: از این منظر باید متذکر شویم که حضور وکیل در دعاوی متضمن حسن جریان دادرسی می‌باشد.

دکتر سالار نوبهاری در ادامه همین مبحث خاطر نشان کرد: خوشبختانه قضات شریف و زحمت‌کش نگاه مثبتی به پرونده های دارای وکیل دارند. زیرا در مقام دفاع مواردی مطرح میشود که وکیل به طور مختصر و مشخص پاسخ می‌دهد در حالی که افراد عادی عمدتاً از قواعد و اصول حقوقی بی اطلاع بوده و قادر به ارائه پاسخ های مورد انتظار قضات نیستند.

وی اضافه کرد: حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه جریان دادرسی را برای موکل سهل تر می‌کند و دستیابی به نتیجه را سریع تر می نماید. این امر به معنای جلوگیری از اطاله دادرسی می‌باشد.

این وکیل مجرب همچنین درباره مزایای حضور وکیل در پرونده ها افزود: شخصی که برای مشکل حقوقی خود وکیل اختیار می کند در هنگام رسیدگی پرونده به پرسش های قاضی پاسخ واضح می دهد و موکل از هر حیث آسودگی خاطر دارد زیرا می داند وکیل با تسلط کامل بر مواد و تبصره های متعدد قانونی به خوبی از عهده دفاع از وی بر خواهد آمد.

دکترنوبهاری در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که خواستار ارزیابی وی از شورا های حل اختلاف شد، اظهار کرد: نهاد شورای حل اختلاف ارزشمند است که زیر نظر قوه قضاییه همه ی سعی و اهتمام خود را معطوف به ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوی می کند و در بسیاری از موارد در این زمینه به موفقیت هم می رسد، اما گهگاه با سرسختی طرفین دعوی مواجه شده و ناگزیر از ارسال پرونده به دادگاه می گردد در هر حال شورا های حل اختلاف نقش موثری در کاهش حجم پرونده ها در محاکم دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال آوای سبز که چه راهکارهایی می‌تواند مردم را هنگام مواجه شدن با مشکلات حقوقی به مراجعه نزد وکیل ترغیب نماید؟ گفت: بدون شک رسانه ها در این زمینه می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند مانند قوه قضاییه که با نصب تابلو و نظایر آن، عموم مردم را جهت تشکیل پرونده ها در محاکم، از قبیل ثبت دادخواست و… به دفاتر خدمات قضایی دلالت می‌دهند اما رسانه ها با توجه به فراگیری و گستره ی وسیع مخاطبان در تبیین و تشریح مزیت های مراجعه به وکیل و حتّی پیشگیری از بسیاری از دعوی ها و اختلافات نقش موثر و تعیین کننده ای با ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی می توانند داشته باشند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: اشخاصی که قصد انجام معامله و انعقاد قرارداد های مشارکت در ساخت را دارند چنانچه قبل از امضای قرارداد به وکیل مراجعه کنند از آیتم هایی که باید در قرارداد لحاظ شود و مفاد و تبصره های قرارداد آگاهی کامل پیدا می کنند که بدین ترتیب از بروز اختلاف و برداشت های متفاوت از قرارداد در آینده جلوگیری به عمل می آید.

دکتر سالار نوبهاری در همین حال با ابراز تأسف از اینکه چهره وکلا در برخی سریال های تلویزیونی در قالب کاراکترهای سودجو و شیاد به تصویر کشیده می شود، افزود: زمانی که در تهران مشغول به کار بودم از رسانه ملی خواستم که در سریال ها و فیلم های تلویزیونی چهره واقعی وکلا به نمایش گذاشته شود که اکثر قریب به اتفاق همکاران ما وکلایی شریف و متعهد به سوگندی هستند که در بدو شروع حرفه وکالت یاد می کنند و از هیچ تلاشی برای احقاق حق مشروع و قانونی موکلین خود و برقراری عدالت دریغ نمی‌ورزند قطعاً در هر صنف و رشته شغلی ممکن است تعدادی انگشت شمار برخلاف موازین صنفی یا اخلاقی رفتار و عمل کنند که نباید آن را به تمامی فعالان و دست اندر کاران صنف تعمیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که معمولاً چه پرونده هایی را قبول می کند؟ گفت: پرونده های طلاق توافقی را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم اما چنانچه در پرونده های اختلافات زناشویی به این نتیجه برسم که شوهر خشونت فیزیکی علیه زن و فرزندان خود اعمال می کند یا اصولاً یک طرف دعوی ظالم است پرونده را قبول می کنم و همه سعی خود را بکار می برم که حق مظلوم استیفا شود، چرا که معتقدم قبول نکردن چنین پرونده های به معنای همسویی با ظالم به حساب می آید. همچنین پرونده های نفقه و مهریه را قبول نمی کنم.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه اذعان کرد: عمده پرونده هایی که کار دفاع از آنها در دادگاه را می پذیرم، مربوط به اختلافات ملکی، تعهدات و قراردادها است.

دکتر سالار نوبهاری لنگرودی وکیل پایه یک دادگستری ومدرس دانشگاه و عضو کانون داوری وکلای دادگستری در پایان مصاحبه با مثبت ارزیابی کردن همکاری و تعامل قضات و وکلا گفت: قضات شریف زحمات طاقت فرسایی متحمل می‌شوند که حقوق و مزایای آنها نسبت به این حجم کار و تلاش به عقیده من بسیار ناچیز است. به خصوص آنکه بحث آمار فشار های زیادی را بر این قضات شریف وارد می آورد زیرا قضات معزز مکلفند در ماه تعداد مشخصی از پرونده ها را رسیدگی و مختومه نماید امیدواریم که در این زمینه با صلاحدید مقامات ارشد قوه قضاییه و به خصوص ریاست محترم قوه قضاییه تمهیدات لازم اندیشیده و فشارها از قضات شریف کم شود تا کیفیت رسیدگی به پرونده ها بیش از پیش بالاتر رود و تراکم پرونده ها کاهش یابد.
آدرس:گیلان/لاهیجان/خیابان 22آبان/ بن بست 4/ ساختمان آپادانا 2/ طبقه 5/ واحد 54
شماره تلفن: 09113463933

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا