اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

وکیل با تنظیم صحیح دادخواست، پرونده را در مسیر قانونی رسیدگی قرار می دهد و از اطاله دادرسی جلوگیری می کند

آوای سبز: در ادامه سلسله مصاحبه ها با تعدادی از وکلای متخصص و متعهد گیلان، این شماره با آقای روح اله حسین زاده وکیل پایه یک دادگستری حوزه قضایی شهرستان رودسر گفتگویی انجام داده ایم. روح اله حسین زاده دانش آموخته رشته ی حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد که به عنوان یکی از وکلای توانمند و با اخلاق در حوزه شهرستان رودسر و گیلان شناخته شده است. او در راستای سوگندی که وکلا در بدو شروع به کار یاد می کنند همه سعی و تلاش خود را در ابتدا به حل و فصل مسالمت آمیز منازعات و اختلافات افراد معطوف می کند و هنگامی که همه ی راههای صلح و سازش را مسدود شده ببیند به طرح دعوی و اقامه ی شکایت در محاکم مبادرت می ورزد. وی به عنوان یک وکیل متعهد و توانمند از هیچ تلاشی برای استیفای حقوق مشروع و قانونی موکلان خود کوتاهی نمی کند. در ادامه مشروح مصاحبه با آقای روح اله حسین زاده از نظر خوانندگان ارجمند می گذرد.
آوای سبز: استاد ضمن معرفی خودتان بفرمایید چه انگیزه ای باعث شد این حرفه را پیشه کنید؟
حسین زاده:با نام و یاد خداوند متعال همانگونه که از نام من پیداست روح اله فرزند انقلاب هستم و در ۲۷ خرداد ۶۱ در روستای کیاسرا بخش کلاچای شهرستان رودسر دیده به جهان گشوده ام. پدرم رزمنده هشت سال دفاع مقدس بود و پسر خاله ام شهید عاشورایی غلامرضا آقاجانی از شهدای شاخص به شمار می رود البته همه ی شهیدان والا مقام، شاخص هستند و اساساً هر شهید عزیز یک مشخصه معنوی خاص خود را دارد. من از دوران کودکی با تاسی به شهید والا مقام به مشاغل نظامی علاقه ی ویژه ای داشتم به طوری که در دوران دبستان با لباس خلبانی به مدرسه می رفتم. بعد از اتمام تحصیلات متوسطه و دوران دانشگاهی در صدد برآمدم که با پوشیدن لباس مقدس سبز سپاه به عضویت این نهاد انقلابی درآیم. متاسفانه مسئولان وقت بدلیل آنچه عدم اولویت عنوان نمودند از استخدام من سرباز زدند. همین مسئله عدم اولویت باعث شد که نتوانم در ارگان های نظامی دیگر هم استخدام شوم در هرحال پس از عدم موفقیت در این زمینه بعنوان متولی جذب و اعزام راهیان نور و سپس بعنوان مسئول برنامه و بودجه شورای حوزه ی مقاومت بسیج شهید بهشتی ماچیان و مسئول تیم واکنش سریع امداد و نجات امداد جاده ای شهیدبار فروشنده چابکسر انجام وظیفه کردم که جز افتخارات حرفه ای زندگی من محسوب می شود. چند سال نیز مسئولیت امداد و بهداشت حوزه را به عهده داشتم و همواره سعی نموده در هر مسئولیتی که به من محول می گردد با نهایت صداقت و به نحو احسن ایفای نقش کنم لذا به گفته دوستان در مسئولیت های گفته شده خوش درخشیدم. جا دارد از جناب اکبری نام ببرم که هم اکنون مدیریت دفتر بنده را به عهده دارد ایشان در گذشته فرمانده حوزه من بوده که بعد از بازنشستگی افتخار همکاری را نصیب من نموده اند.

به نظر جنابعالی چگونه می توان فرهنگ مراجعه به وکیل را در اشخاص به هنگام مواجه شدن با مشکلات حقوقی نهادینه نمود ؟
روح ا… حسین زاده : معتقدم این کار باید از مقطع دبستان و توسط معلمان شروع شود معلمی شغل انبیا است و معلم باید به جز تدریس و تعلیم و تربیت شاگردان خود دغدغه نداشته باشد یعنی به هنگام تدریس افکار او معطوف چگونگی تامین هزینه های معاش و دیگر نیازهای خانواده نباشد. معلم یا آموزگار در صورتی که فارغ از دغدغه زندگی مادی باشد می تواند از همان ابتدا محصلان را با حقوق شهروندی آشنا نموده و آنها را از تضییع حقوق دیگران بازدارد. بدین ترتیب افراد در بزرگسالی با حقوق مشروع و قانونی خود آشنا و از این طریق از تضییع حقوق دیگران خودداری خواهند نمود.

جا دارد در اینجا از دایی عزیز و فرهیخته ام جناب آقای ابوالقاسم نجف پور ماچیانی دبیر بازنشسته رشته ریاضیات دبیرستانهای رحیم آباد یاد کنم که همواره با مهرورزی خود مشوق اینجانب در تعالی و بالندگی ام بوده اند.
آوای سبز:جنابعالی عمدتاً چه پرونده هایی را قبول می کنید؟
روح اله حسین زاده:با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام حقوق خصوصی است عمدتا پرونده های حقوقی را قبول می کنم.انعقاد قرارداد شرکت هاو موسسات مختلف و نیز وصول مطالبات ادارات سازمان ها بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همچنین موضوعات و اختلافات ملکی را شامل می شود.
آوای سبز:مسئله اطاله دادرسی به نظر جنابعالی از چه عواملی ناشی می شود و برای کاهش و مرتفع ساختن اطاله دادرسی چه باید کرد؟
روح اله حسین زاده؛به عقیده من اطاله دادرسی از چند عامل نشأت می گیرد اینکه برخی از قضات محترم همه موارد را به ضابطین کلانتری ها ارجاع می دهند در حالی که مدعی العلوم یا بازپرس ها در برخی شهرها باید در رابطه با برخی جرایم اقدام به تحقیقات میدانی نمایند چه بسا یک اتهام به یک شخص یا یک جرم با تحقیق میدانی گره گشایی می شود. از سوی دیگر عدم مراجعه اشخاص به وکلا باعث می شود تنظیم دادخواست ها با ایرادات شکلی یا ماهوی همراه گردد که از سوی وکیل‌ طرف مقابل و یا قاضی چنین پرونده ای رد شود در حالی که وکیل می تواند با تنظیم درست دادخواست پرونده ای را در مسیر صحیح و قانونی رسیدگی قرار دهد که در این صورت از اطاله دادرسی جلوگیری خواهد شد و هزینه ی کمتری به شخص تحمیل می گردد و مهمتر اینکه استیفای حق مشروع و قانونی افراد با حضور وکیل محقق خواهد شد، البته وکلا، متعهد به نتیجه نیستند اما در پرونده ای که فاقد وکیل باشد چه بسا فرد نتواند از مدارک موجود در پرونده به نفع خود استفاده و تقدیم دادگاه نماید یا حتّی اظهاراتی بیان کند که به ضرر وی منتهی شود.
آوای سبز: حضرتعالی تعامل و همکاری قضات را با وکلا چگونه ارزیابی می کنید؟
روح اله حسین زاده :اکثر قضات محترم و با سابقه رفتار و برخورد مناسبی با وکلا دارند و شان و جایگاه این حرفه را مدنظر قرار می دهند که جای تشکر وقدردانی دارد اما برخی که تعداد آنها به انگشت دستتان هم نمی رسد متاسفانه رفتاری که متناسب با شان و منزلت وکلا و حرفه وکالت می باشد از خود نشان نمی دهند. بعنوان مثال در پرونده ای که مربوط به یک تصادف رانندگی می شد، قاضی محترم در حضور وکیل و موکل خطاب به موکل گفت در این پرونده ساده و کم اهمیت به چه دلیل وکیل اختیار کرده ای؟! بدیهی است چنان اظهار نظری از سوی یک قاضی که هرحرفی را باید حساب شده و با تامل و تفکر قبلی به زبان آورد، تاثیر منفی بر موکل می گذارد و شخصیت وکیل را نیز مخدوش می کند. همانطور که به شرح پیش گفته، عرض کردم وکلا شان و منزلتی همتراز با قضات دارند و نماد فرشته عدالت دو بال دارد، یک بال را وکلا و بال دیگر را قضات تشکیل می دهندو قطعاً تعامل و همسویی بین این دوبال می تواند به بسط و گسترش عدالت و احقاق حقوق حقه و مشروع و قانونی افرادی که به دادگستری پناه می آورند کمک می کند.
آوای سبز:به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری که در حرفه ی خود از تسلط و تبحر برخوردار هستید چه توصیه ای برای عموم مردم دارید؟
روح اله حسین زاده:من خودم را در آن حد نمی بینم که بخواهم به عموم مردم توصیه ای داشته باشم اما آنچه می توانم به عنوان پیشنهاد مطرح کنم اینست که اشخاص قبل از انجام هر فعلی که بار حقوقی بر آن مترتب می گردد اعم از انعقاد قراردادهای تجاری، مالی، خرید ملک و زمین و واحد مسکونی، معاملات بازرگانی و حتّی قبل از وقوع و جاری شدن عقد ازدواج زوجین حتماّ با یک وکیل ماهر و با یک مشاور ورزیده و توانمند مشورت نمایند. چنین مشورتی هزینه اندک دارد اما چنانچه بدون مشورت با وکیل یا کارشناس حقوقی به معامله و قراردادهای تجاری و بازرگانی و امر ازدواج مبادرت ورزند، در آینده با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد و چه بسا با یک کلمه اضافه و یا کم در متن قرارداد یا مبایعه نامه های خرید واحد مسکونی و ملک، همه هستی خریدار به باد فنا برود از اینرو انجام مشورت با وکیل یا کارشناس حقوقی قبل از انجام هر اقدام حقوقی می تواند فرد را از این حیث که معامله انجام شده کاملاّ مطابق موازین قانونی صورت گرفته مطمئن و آسوده خاطر سازد و از احتمال تحمیل ضرر و زیان مالی به خود در آینده جلوگیری نماید.
*آوای سبز: بسیار سپاسگزارم که وقت شریف تان را در اختیار رسانه آوای سبز قرار دادید. توفیق از خداست موفق باشید.
آدرس: گیلان، رودسر،خیابان هاشم پور، روبروی پاساژ دقتی، ساختمان شایستگان طبقه سوم.
شماره های تماس:09113419068_01342629067

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا