پیشنهاد سردبیرفرهنگی

نقش رسانه در زندگی انسانی از نظر پیشکسوت ادب و هنر

آوای سبز: استاد محسن حق شناس از شخصیت ها و فعّالان فرهنگی و ادبی استان گیلان به شمار می رود که در خصوص مباحث مختلف فرهنگی – اجتماعی و هنری دیدگاه ها و نقطه نظرات قابل تامّلی دارد.با این چهره سرشناس در زمینه ادب و فرهنگ و هنر نشست صمیمانه ای داشته ایم و برخی مباحث اجتماعی و فرهنگی روز جامعه را با ایشان به بحث و تبادل‌نظر گذشتیم.


استاد محسن حق‌شناس در پاسخ به این سوال آوای سبز که نقش رسانه‌ها در ایجاد احساس آرامش در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گفت: این نقش تا بی نهایت است . چرا که رسانه ها همانند جاده ای بی انتها جلوه می کنند و راه تعالی را می پیمایندکه هرگز پایانی برای آن نیست. در مورد نقش رسانه ها در ایجاد احساس آرامش در جامعه باید گفت که نقش رسانه ها بسیار حائز اهمیت است واین نقش می تواند در اطلاع رسانی در بخش هنر بطور عام بسیار موًثر واقع شود و اطلاع از آخرین دستاورد های هنری آشنائی با هنرمندان ، نویسندگان ، فلاسفه ومتفکرین بزرگ جهان را برای جویندگان وپویندگان این راه هموار سازد هنر از جمله مقوله هائیست که مدام در راه اعتلای خودش گام بر می دارد وهیچوقت این راه پایان ندارد وفرضاً ما نمی توانیم بگوئیم هنر رمان نویسی یا هنر سینما وادبیات به کجا ختم می شود وته جاده ی اعتلای آن کجاست، یکی از ویژگی های هنر اصولا همین است علم هم همینطور است ما نمی دانیم انتهای جاده علم وفناوری به کجا ختم می شود در علم تخیل نقش اول را بازی می کند وشما می بینید که در طول تاریخ علم ،چگونه غیر ممکن ترین آرزو ها وخیالبافی های بشر توسط علم وفن آوری به واقعیت پیوسته است امری که تا ده سال پیش محال بنظر می رسید امروزه عملی شده ودر زندگی روزانه ی ما نقش بازی می کند و ماچنان به استفاده از آن خو کرده ایم که زندگی را بدون آن دشوار می یابیم چیزی که در مورد رسانه ها باید اضافه کنم اینست که متاسفانه نمی توان به همه ی آنها اعتماد کرد خصوصا به اخبار واطلاعات شبکه های مجازی که بدون راستی آزمایی داده های آنها چندان اعتباری ندارند ومی تواند گاهی گمراه کننده وحتی جعل واقعیت باشد.

این شخصیت فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز مبنی بر تأثیر فرهنگ و هنر بر مناسبات اجتماعی و فرهنگی و… اظهار داشت: اصولاً فرهنگ و هنر دغدغه تمامی قشرهای جامعه نیست به عبارت دیگر همه مردم اهل مطالعه نیستند رمان نمی خوانند یا پیگیر این که کدام نویسنده هر سال از چه کشوری جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرده است ، نیستند. بلکه درصد اندکی از مردم در بیشتر کشورها چنین دغدغه‌هایی دارند هرچند ملت ما از قدیم الایام به عنوان ملتی فرهنگی در سطح جهان شناخته می شود امّا واقعیّت این است که مشخصاً طی سال های اخیر مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید عمومی باعث شده اکثریت مردمان فقط دغدغه تامین معاش را داشته باشند و بیشتر ساعات را به کسب و کارهای مختلف جهت کسب درآمد و اداره امور خانواده هایشان اختصاص دهند اگر در چنین هنگامه ای هنوز رگه هایی از علایق فرهنگی درافراد وجود داشته باشد به علت گرانی کاغذ و افزایش بی‌رویه قیمت کتاب عموماً توان خرید کتابهای جدید و آثار مورد علاقه خود را ندارند.

استاد متفکر محسن حق‌شناس در پاسخ به این سوال که نقش و جایگاه هنر را در زندگی افراد چگونه ارزیابی می‌کنید؟گفت: بیش از هر چیز باید این نکته را یادآور شوم که من خود را صاحب نظر و یا نظریه پرداز نمیدانم امّا بر اساس آمار هایی که گاه و بیگاه در رسانه ها منتشر می شود سرانه مطالعه در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی بسیار کم است در حدی که ۳ دقیقه به عنوان سرانه مطالعه کشورمان اعلام شده است. در حالی که در کشورهای غربی این عدد بسیار بالاتر است البته باید این این نکته را متذکر شوم که هنر به طور کلی مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی آحاد افراد جامعه تاثیرگذار است موسیقی ، تئاتر فیلم و سینما و نقّاشی و شعر و رمان و ادبیات به عنوان اشکال مختلف هنری همه روزه به طرق مختلف هر کدام به نحوی بر زندگی مردم تاثیر می گذارند. امروزه در هر خانه‌ای تلویزیون هست که برخی اشکال مختلف هنری را به نمایش می‌گذارند و خانواده ها اگر چه غیر مستقیم، ولی تحت تاثیر قرار می گیرند. امروزه رسانه ها در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد نقش تعیین کننده ای دارند و شکل دهنده روابط و مناسبات فیمابین افراد جامعه و حتّی اندیشه و تفکر انسان می‌باشند.

استاد محسن حق شناس همچنین با اشاره به شکلهای مختلف هنری اضافه کرد: حتّی در قلب اروپا کسانی هستند که تعریف درستی از شکل ها و سبک های مختلف هنری ندارند فرضاً تفسیر یا دیدگاه اشتباهی از پست مدرن دارند در حالی که بنا بر عقیده برخی صاحب نظران و اندیشمندان اکنون اروپا و بعضاً جهان در عصر ترانس مدرن به سر می برند! همانطور که قبلاً اشاره کردم کاشف نظریه نیستم امّا بر اساس مستندات تاریخی می‌دانم که رمان مدرن نخستین بار توسط ابراهیم گلستان در ایران رواج یافت .

استادمحسن حق شناس با تاکید بر عشق و علاقه خود به فیلم و سینما ادامه داد: هنگامی که یک فیلم از ایران موفق به دریافت جایزه اسکار می شود برای ما غرور آفرین و افتخار آمیز است البته در ایران خطوط قرمز زیادی در مسیر هنر و ادبیات قرار دارد . امّا در کجای دنیا چنین خط قرمزی نیست ؟! چه کسی می تواند با قاطعیت ادعا کند که در اروپا و ایالات متحده خط قرمز و یا سانسور وجود ندارد کما اینکه برخی فیلم ها در انگلستان و فرانسه اجازه نمایش دریافت نمی کنند بسیاری از فیلم‌ها هم با درجه نمایشی مجوز پخش دریافت می دارند البته نمی توانیم کشورمان را با دیگر کشورهای دنیا مقایسه کنیم چرا که ما دارای فرهنگ و آداب و سنتی هستیم که همواره برای ما مقدس و ارزشمند و قابل احترام بوده و هر شکل هنری متاثر از این سنت ها می‌تواند توجه و استقبال مردم را در پی داشته باشد.

 

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا