پیشنهاد سردبیرخبر های شهرداری ها

۷۰ درصد ترانزیت كشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود

پایگاه خبری آوای سبز آرام:‌ مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یک سوم تولیدات ناخالص داخلی و غیرنفتی، ۷۰ درصد ترانزیت و معادل ۱۸ میلیون دلار فعالیت های بازرگانی کشور مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، حجت اله عبدالملکی روز شنبه در نشست هماهنگی برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری مهران در استانداری ایلام، اظهار کرد: ایران با ۱۸ منطقه آزاد و ۷۶ منطقه ویژه جزو کشورهای پیشرو در این حوزه است و در واقع اغلب مبادی خروجی و ورودی کشور مناطق آزاد یا مناطق ویژه اقتصادی به عنوان دروازه ورود به کشورهای منطقه و اقتصاد جهانی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه باید تمامی مناطق آزاد طبق قانون توسط مجلس و مناطق ویژه اقتصادی نیز از سوی دولت مصوب شوند، افزود: پس از مشخص شدن اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل منطقه آزاد مهران به‌زودی مشخص و منصوب می‌شود و پس از ورود سرمایه‌گذاران، این منطقه در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

عبدالملکی یادآور شد: موقعیت استراتژیک مهران این منطقه را از سایر مناطق آزاد کشور متمایز می‌کند و در آینده نزدیک به یکی از مناطق آزاد فعال و پررونق کشور تبدیل خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به کنگره بزرگ اربعین، ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد توان و ظرفیت خود را برای کنگره اربعین و مرز مهران به عنوان گذرگاه اصلی زائران به کارگیری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: استان ایلام در شهرستان مهران دارای منطقه آزاد و ویژه اقتصادی است که این مناطق یک ظرفیت مهم در حوزه اقتصاد، تجارت، اشتغال و درآمد برای تمام استان و شهرستان مهران است.

دکتر عبدالملکی تاکید کرد: پس از معرفی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد مهران و همچنین فنس‌کشی و حصارکشی و ورود سرمایه گذاران، تلاش می شود تا پیش از سفر رییس‌جمهور به استان ایلام منطقه آزاد مهران راه‌اندازی شود.

منطقه آزاد مهران اقتصاد استان را متحول می‌کند

استاندار ایلام هم گفت: با توجه به اینکه کشور عراق به کنوانسیون تیر ‌(TIR) پیوسته است، منطقه آزاد مهران از طریق ترانزیت مستقیما با بندر لاذقیه، دریای مدیترانه و اروپا در ارتباط است که این نکته مهم منطقه آزاد مهران را از سایر مناطق آزاد کشور متمایز می‌کند.

حسن بهرام نیا” یادآور شد: طرح مطالعاتی منطقه آزاد و ویژه مهران به اتمام رسیده و با ورود سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری و فعالیت های تجاری و اقتصادی، زیرساخت‌های این منطقه به تدریج ایجاد می‌شود.

وی در خصوص منطقه آزاد مهران، یادآور شد: منطقه آزاد مهران یک ظرفیت خوب است که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند و باید هرچه زودتر از این ظرفیت برای استان و اقتصاد کشور استفاده شود.

استاندار ایلام با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر پارک پتروشیمیایی(پلی پروپیلن) به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور جانمایی شد که برای واگذاری اراضی منطقه آزاد مهران به هلدینگ خلیج‌فارس اقدامات لازم انجام می‌شود و در این راستا یک تفاهم‌نامه فی‌مابین هلدینگ خلیج فارس و منطقه آزاد مهران برای راه‌اندازی پارک پتروشیمیایی منعقد شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا