مصاحبهمطالب ویژه

دهیار روستای سحرخیز محله خواستار بازنگری در طرح هادی شد

آوای سبز: روستای سحر خیز محله از روستاهای ساحلی توابع رودبنه لاهیجان به شمار می رود که مانند اغلب روستاهای گیلان از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است و جزو 4 روستای این شهرستان است که نوار ساحلی دارد.
این روستا براساس آخرین سرشماری دارای یکصدو هشتاد خانوار مشتمل بر 528 نفر جمعیت است که از این تعداد 472 نفر جمعیت ثابت روستا را تشکیل می دهند و مابقی به صورت فصلی به عنوان مسافر و یا افرادی که اصالتاً اهل روستا بوده امّا در گذشته به شهرها مهاجرت کرده و در روستا صاحب ملک یا وادی مسکونی هستند، می باشند.
مظفر زارع همچنین به عنوان کشاورز ساعی و توانمند معرفی شده، آنگاه با بیان اینکه روستای سحرخیز محله 35 کیلومتر با بخش رودبنه لاهیجان فاصله دارد، افزود: این روستا دارای 10 کیلومتر ساحل داردکه سحرخیز محله یکی از روستاهای ساحلی و دارای جاذبه های گردشگری، مانند تالاب بین المللی امیرکلایه ، ساحل زیبا ی دریا و وجود شالیزار با تنوع برنجکاری و باغ هندوانه و انواع و اقسام محصولات جالیزی روستای ما را منحصر بفرد کرده است .
وی در همین حال با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های روستای سحرخیز محله تشریح کرد؛ این روستا از شمال به روستای حسنبکنده و از جنوب به شهر چاف و از غرب به تالاب امیرکلایه و از شرق به ساحل دریا راه دارد و محصولات زراعی اصلی آن برنج و هندوانه است.
وی اضافه کرد: روستای سحرخیز محله از جمله روستاهایی به شمار می رود که محصول هندوانه آن از کیفیت بالا و شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است در واقع نیمی از هندوانه به بازار شهر چاف از منطقه حسن بکنده و به خصوص از این روستا تامین می‌شود.
مظفر زارع با اشاره به اینکه امسال به علت گرمای شدید محصول هندوانه زودتر از سنوات قبل برداشت شده است ،اظهار کرد ؛در حال حاضر حدود ۸۰ درصد مزارع هندوانه برداشت شده و ۲۰ درصد مابقی نیز در حال برداشت است وی هندوانه را محصول استراتژیک روستای سحر خیز محله دانست که از کیفیت و طعم و مزه عالی برخوردار است.
دهیار روستای سحرخیز محله همچنین خاطرنشان کرد: در این روستا مانند تقریباً تمام روستاهای استان گیلان کشت برنج نیز از مشاغل اصلی اهالی روستا به شمار می رود، امّا محصول هندوانه آن از شهرت و محبوبیت بالایی در سطح استان و کشور برخوردار است.
وی در همین زمینه توضیح داد: دانه های هندوانه این روستا در سنوات قبل نوع دانه های ژاپنی بوده ، امّا از مدتی قبل دانه آمریکایی در این منطقه مورد استفاده قرارمی گیرد که به لحاظ کیفیت و همچنین ماندگاری در سطح بالایی قرار دارد و در عین حال مشتری پسند بوده و استقبال چشمگیری از آن به عمل می آید. دهیار روستای سحرخیز محله آنگاه پروسه کشت و برداشت هندوانه را مورد اشاره قرار داد و افزود؛ این محصول از زمان شروع کشت ی خزانه ‌داری تا برداشت مراحل مختلفی را طی می‌کند که هر مرحله نیز هزینه‌ بر است . وی در این زمینه افزایش هزینه های کود و سم و بذر و نیروی انسانی و غیره و… را نام برد که هزینه‌های تولید را بالا می‌برد . مظفر زارع متذکر شد: الحمدالله و خوشبختانه در سال جاری قیمت گذاری خوبی روی محصول هندوانه انجام شده که کشاورزان از آن راضی و خشنود هستند.
مظفر زارع با بیان اینکه: به طور معمول از هر یک هکتار زمین هندوانه حدود ۴۰ تن محصول برداشت می‌شود ، گفت: این میزان برداشت در شرایط نرمال صورت می گیرد .
وی در پاسخ به سوال آوای سبز که پرسید ؛ با توجه به شهرت و محبوبیت هندوانه این منطقه آیا به خارج هم صادرات دارید؟ گفت : قبل از شیوع ویروس کرونا هندوانه های تولیدی این منطقه به کشورهای عربی مانند ؛ عراق و عمان و دیگر کشورهای خلیج فارس صادر می‌شد امّا گسترش ویروس کرونا در مسیر صادرات این محصول مشکلات و موانعی ایجاد کرد و متاسفانه فعلاً به خارج از کشور صادرات نداریم اما محصول هندوانه این منطقه به استان‌های مختلف کشور صادر می شود.
وی در ادامه با اشاره به روستای سحرخیز محله ازامکانات زیرساختی مانند برق و گاز برخوردار است و گفت: در رابطه با آب باید متذکر شوم که حدود ۸۰ درصد از کار لوله کشی آب روستا انجام شده و به امید خدا ظرف یک تا دو ماه دیگر تکمیل و افتتاح خواهد شد.دهیار روستای سحرخیز محله آنگاه با اشاره به طرح هادی این روستا خاطرنشان کرد : که طرح هادی در سال ۱۳۸۸ مصوب شد که مدت زمان آن 10 سال بود اکنون دو سال از آن سپری شده معذالک این طرح بازنگری نشده است. وی با توضیح بیشتر گفت: از سال ۸۸ طرح هادی مصوب شد تا کنون روستای سحرخیز محله شاهد تحولات زیادی به لحاظ عمران و آبادانی بوده و نیز طی این مدت جمعیت روستا هم افزایش یافته است که این رشد جمعّیت و عمران و آبادانی بازنگری در طرح هادی را متناسب با وضعیت موجود ضروری می سازد . دهیارروستای سحرخیز محله با بیان اینکه ما تقاضای بازنگری در طرح هادی را به مسئولان ذیربط ارائه کرده‌ایم.افزود ؛ موارد پیشنهادی ما عمدتاً حول محور محدوده های مسکونی که در طرح هادی قید شده و اکنون تقاضای بازنگری در کمیته برنامه ریزی بودجه در دست بررسی قرار دارد.
مظفر زارع در ادامه با بیان اینکه جمعّیت روستا از زمان تصویب طرح هادی تا کنون افزایش قابل توجهی داشته و گفت: پیشنهاد ما در بازنگری طرح هادی این است که محدوده مسکونی با توجه به رشد جمعّیت تعریف شود.
وی آنگاه با اشاره به وضعیت راه دسترسی به روستای سحرخیز محله افزود : یک راه دسترسی به این روستا از بخش رودبنه ،روستای سحرخیز محله به دهبنه وجود دارد که متاسفانه خاکی و پر از دست انداز می باشد از زمان تاسیس دهیاری ، ما درخواست آسفالت این مسیر که ۶ کیلومتراست به مسئولان ذیربط ارائه داده ایم. البته در سال ۹۶ و ۹۷ کار زیرسازی و بهسازی این مسیر انجام شده ، امّا ازعملیات آسفالت تاکنون خبری نیست!
دهیار روستای سحرخیز محله با بیان اینکه بودجه این طرح از محل خرج‌های ملی است ابراز امیدواری کرد با آغاز به کار دولت آقای سیّد ابرهیم رئیسی این مسیر ۶ کیلومتری که روستاهای ساحلی را به لاهیجان متصل می‌کند آسفالت شود.
وی همچنین عدم تعیین تکلیف بخشی از اراضی ساحلی را از جمله مشکلات روستا برشمرد و افزود: ۱۱۰ هکتار از اراضی در سال ۵۷ از سوی هیئت هفت نفره استان مصوب که سند صادر می شود در این مدت مقدار کمی از این اراضی کشاورزی پیگیری و تعیین تکلیف شد امّا بخش قابل توجهی از اراضی مذکور همچنان بلاتکلیف مانده که به نظر می رسد عدم هماهنگی اداره امور اراضی و اداره منابع طبیعی مهم ترین و اصلی ترین مانع تعیین تکلیف این اراضی است.
مظفر زارع ابراز عقیده کرد ؛چنانچه با هماهنگی و همکاری ادارات منابع طبیعی و امور اراضی این زمینه‌ها تعیین تکلیف شود می‌توان از رشته های مختلف تولیدی و خدماتی و شهرک سازی و نظایر آن سرمایه گذاری و اشتغال زایی صورت بگیرد . وی در ادامه هم به مبحث کُد ارتفاع اشاره کرد و گفت : وزارت نیرو برای مناطقی که کنار دریا واقع شده اند حریم دریا تعریف نموده امّا این حریم در منطقه ما به صورت کارشناسی تعریف نشده یعنی از ساحل تا جاده اصلی که حدود ۸۰۰ متر می شود حریم دریا تعیین کردند و بدین ترتیب امکان ساخت و ساز و اجرای طرح و پروژه های عمرانی در این حریم وجود ندارد و نکته قابل تامّل اینکه حتّی محدوده‌ای که داخل طرح هادی قرار دارد محدوده یا حریم دریا تعیین نموده مجوز صادر نمی‌شود دهیار روستای سحرخیز محله با اعلام اینکه که این موضوع به طور مستمر در سطوح مختلف بخشداری نماینده مجلس و فرمانداری و غیره پیگیری کرده‌ایم . فرمانداران سابق و آقای محمّدی فرماندار فعلی کاملاً بر این مسئله واقف هستند که انتظار داریم در این زمینه اقدام مناسب از سوی مسئولان ذیربط به عمل آید و در تعیین حریم دریا تجدید نظر شود.
وی تاکید کرد :ادارات مربوطه که درتعیین و تکلیف اراضی ساحلی سحرخیز محله نقش کلیدی دارند ومی تواننددریک طرح جامع بعنوان طرح هادی برای روستای ما تنظیم نمایند عبارتند از ؛ سازمان جهادکشاورزی گیلان ، اداره کل منابع طبیعی استان و بنیادمسکن گیلان و اداره آب و اداره کل محیط زیست گیلان وچند ادار مربوطه دیگر هستند ، مهمترین موانع برای متقاضیان ، جهت کسب کاروتولیدوسرمایه گذاری است وجواب استعلام ازاداره آب شهرستان یااستان نیاز است که حریم دریا تاکناره جاده آسفالت روستا بافاصله ۸۰۰ متری ازساحل پاسخگو نبوده و از طرف مسئولان جواب منفی اعلام می گردد! حتّی محدوده داخل طرح هادی و عملاً روستای سحرخیزمحله بطرف ساحل طرح ندارد که باعث می شود به ساخت و ساز غیرمجاز کمک می کند !
وی در ادامه گفت : دراین مدت که سکاندار دهیاری بوده ام ، علیرغم نامه نگاری ومکاتبات مکرر ، هنوز وضعیت حریم دریا وافزایش طرح هادی سحرخیز محله بلاتکلیف مانده است !
مظفر زارع آنگاه شمه‌ای از عملکرد دهیاری را از زمان تصدی خود مورد اشاره قرار داد و در این رابطه خرید ساختمان دهیاری و خروج آن از وضعیت استیجاری به خرید ماشین جمع آوری و حمل زباله و اجرای چندین طرح و پروژه عمرانی عنوان کرد.
دهیار روستای سحرخیز محله افزود؛ معتقدم به هر میزان که برای این روستا و اهالی شریف و نجیب آن خدمت کنیم باز هم کم است و اهالی فهیم و با فرهنگ روستای سحرخیز محله باید از امکانات و تسهیلات رفاهی بیشتر برخوردار شوند، این روستا هنوز فاقد امکانات تفریحی است در حالیکه مردم شریف و متدین و ولایتمدار روستا در صحنه‌های مختلف دفاع ارزشهای انقلاب و نظام مقدس اسلامی حضور داشته و دارند باید از امکانات تفریحی سالم جهت گذراندن اوقات فراغت خود بهره‌مند شوند.
مظفر زارع در پایان اعلام کرد؛ اعضای شورای اسلامی آقایان ولی روحی و علی سامعی و روح الله روحی و علی اصغر احمدی تاکنون با دهیاری همکاری و تعامل ارزشمندی داشته و تحولات مثبت روستا در سایه همکاری و همسوئی دهیاری و شورا رقم خورده که جا دارد از این عزیزان قدردانی نمایم.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا