پیشنهاد سردبیرعلمی

مهندس معمار: عدم توجه به جایگاه مهندسین ناظر عواقب خود را در پی دارد

به گزارش آوای سبز، مهندس معمار به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت ساختمان، جایگاه ویژه ای را در جامعه مهندسان دارد. تحصیل در این رشته، مستلزم کسب اطلاعات و دانش می باشد.
شاید این سوال پیش بیاید که معمار کیست و چه وظایفی دارد ، به همین دلیل خبرنگار آوای سبز با یکی از مهندسین معماری تنکابن دیدار و گفتگو داشت.
آقای ایوب امانپور،فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری از دانشگاه تهران و هم اکنون دانشجوی دوره دکتری رشته معماری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر معرفی این رشته اظهار داشت: معماری در لغت و معنا یعنی عمران و آبادانی، ولی در حوزه تخصصی در واقع طراحی ظرف زندگی انسان است. یعنی برای ساخت اشیائی که مورد نظرمان است از متخصصش بهره می بریم و برای ساخت یک فضای زیستی نیز باید از یک مهندس معمار و با خلاقیت و توانایی که دارد و می تواند نیازهای مورد نظر فرد را مرتفع سازد کمک گرفت و این تعابیر استادم آقای دکتر مهدی حجت است که معماری را ظرف زندگی انسان و معمار را خالق این ظرف تشبیه کردند.

مهندس معمار در ادامه با بیان اينکه معماری با توجه به اینکه یک رشته ی بین رشته ای می باشد و علوم پایه نیست و با رشته های متعددی همچون جامعه شناسی و روانشناسی مرتبط است، خاطرنشان کرد: امروزه انحرافاتی هم دراین حرفه ایجاد شده مثلا در زمینه نماها،پوسته های طراحی شده در نماها،نماهای کلاسیک و اینکه هر کدام از این طرح‌ها عقبه هایی دارند که به آن زیاد توجه نمی شود والبته مالکان به انتخاب خود کار را می سازند و از معمار هم می خواهند که طرح کلاسیک کار کند که متناسب با فرهنگ و اقلیم ما نیست.

وی در ادامه افزود: ما فرهنگ غنی معماری را داریم که می توانیم از آنها الهام بگیریم و این یک چالش در کار ماست و امیدوارم همکاران ما با طراحی های ساده و زیبا مالکان را مجاب کنند.

امان پور  با اشاره به اینکه بخشی از معماری به فرهنگ هم ارتباط دارد گفت: اینکه گفتم معماری بین رشته ای است هدفم این بود که در فرآیند طراحی و معماری مردم هم نقش دارند ونقش فرهنگ در خلق فضای معماری اهمیت دارد و باید فرهنگسازی بشود که این رویه یک option یا انتخاب نشود.

اين آرشیتکت خبره همچنین با بیان اينکه این نماها علیرغم اینکه هزینه بردار است و در آن حجم عظیمی سنگ مصرف می شود و سنگینی ساختمان را هم دربردارد ، خاطرنشان کرد: همکاران سازه بیشتر واقفند که سنگینی نما در هنگام زلزله ساختمان را آسیب پذیرتر می کند. البته می توان با یک همفکری توسط همکاران این معضل را از طریق الهام گرفتن از نماهای ساده و زیبا و اصیل ایرانی، طراحی کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی برمباحثی که مهندسین معمار در حوزه ساخت و ساز با آن مواجه هستند،گفت: بحث ارائه خدماتی است که مهندسان در حوزه طراحی و اجرا انجام می دهند. بویژه در بحث نظارت اشکالاتی که بوجود می آید باید به مرجع صدور پروانه مثل شهرداری‌ها و دهیاری ها گزارش دهند و این دو باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند و اگر مهندسان ناظر جایگاهشان در بحث ساخت و ساز دیده شود این مساله باعث می شود که کیفیت ساخت و سازها دچار تغییر و تحول شود.

مهندس امان پور افزود: گاهی این همکاری ها چه از طرف همکاران ما و چه از سوی شهرداریها صورت نمی گیرد و ساختمان با کیفیت بدی ساخته می شود و پایان کار می گیرد و در پایان داستان چیزی مثل ساختمان متروپل آبادان می شود که در آن ساختمان هم مطمئنا مهندس ناظر ساختمان گزارش خلاف را داده ولی شهرداری توجهی نکرد و امکان بهره برداری را صادر کرده و متاسفانه آن اتفاقی که نباید، افتاده است و عدم توجه به جایگاه مهندسین عواقب خود را هم دارد.

این مهندس معمار به عوامل دخیل در اجرای یک پروژه اشاره کرد و گفت:  تعامل ما معمولا در حوزه ساخت وسازی که اتفاق می افتد اداراتی همچون شهرداری بعنوان مرجع اصلی صدور جواز ساخت و ساز، اداراتی مثل منابع طبیعی، جهادکشاورزی، اداره گاز و ادارات وزارت نیرو هستند که جهت صدور مجوز باید از آنها استعلام شود. در مورد کاربری مسکن یک نظارت عالیه وجود دارد که در امر ساخت وساز نظر دهنده و از ستونهای دادن مجوز می باشند.

وی در پاسخ به مسیر پیشرفت در این رشته به خبرنگار ما پاسخ داد: هرجایی که رقابت سالم وجود داشته باشد زمینه پیشرفت بوجود می آید و وقتی که قرار است یک بنایی طراحی و ساخته شود تمام توان و اندیشه یک معمار بکار گرفته می شود و بالطبع نظارت های لازم در اجرا باید بکار گرفته شود و نظرات سازنده ای به مالکان داده شود و اگر بتوانیم بسته پیشنهادی خوبی به مالکان بدهیم که نیاز آنها و جامعه را مرتفع کند و در عین حال برای کارفرما مقرون به صرفه باشد می تواند کاملا اثرگذار باشد و در صنعت ساختمان اگر اثرگذار باشیم می توانیم تحولی را ایجاد کنیم و مطالعه خیلی موثر است و مثلاً به تجارب ۲۰ساله خود نباید اکتفا کنم و می بایست اطلاعات را به روز کرده و در خدمت کارفرما قراردهم تا او از این نظرات استفاده کند و اگر غیراین باشد نمی توانیم آن مسیر پیشرفت را طی کنیم و صنعت ساختمان و معماری کشورمان را ارتقا دهیم.

امان پور افزود: ما در یک محیطی زندگی می کنیم که به این بحث نیاز داریم، گذشتگان ما این کار را کردند و بناهایی را که بخصوص در دوره ای که خودشان ساختند عالی بودند مثلا بناهای سنتی که ما در گیلان و مازندران داریم در ۱۰۰الی ۲۰۰سال گذشته در نوع خود بی نظیر بوده اند.

این آرشیتکت با تجربه با اشاره به اینکه عقبه معماری ایران به قبل از میلاد برمی گردد گفت: اگر بتوانیم این آثار را تحلیل کنیم و آنچه که در عمق این آثار وجود دارد را ترسیم کنیم هم یک معماری ایرانی انجام داده ایم و هم اینکه آن را با تکنولوژی روز پیش ببریم و بهره اش را به هموطنان خودمان تقدیم کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعداد و چگونگی عملکرد مهندسان ناظر در یک پروژه تصریح کرد: وقتی قرار است یک پروژه ای ساخته و طراحی شود مهندسین با تخصص های مختلف در آن طراحی حضور دارند و نقش اول همیشه با معمار است چون باید کالبد و قالب ساختمان را طراحی کند و باید فرم کلی آن بنا دربیاید بعد تخصص های دیگر مثل سازه و محاسبات به‌لحاظ اسکلت و ابعاد تیر وستون و طبقات و بحث های تخصصی که وجود دارد سازه را طراحی کند. مهندسین برق و مکانیک هم مثلاً در بحث آتش نشانی، لوله آب و فاضلاب، سیم کشی و تابلو برق ساختمان حضور دارند و جزئیاتی که وجود دارد در این چهار رشته طراحی می شود.

امان پور ادامه داد: مرحله بعد بحث نظارت و اجراست. تمام این فرآیند ها در نظام مهندسی کنترل می شود و واحد کنترل نقشه و واحد نظارت، نقشه را بررسی می کنند سپس برای پروژه چهار ناظر هم تعریف می شود ناظر معمار، سازه ، برق و مکانیک در پروژه ها نظارت دارند و در برخی پروژه ها ممکن است مهندس شهرساز ، مهندس ترافیک و ‌‌‌… هم حضور داشته باشد و مهندس سازنده همان مهندس مجری و ذی صلاح است و بایستی اجرای پروژه را برعهده بگیرد و این مجموعه مهندسین در نظام مهندسین تعیین می شوند و مالک با این مهندسان و ناظرین پروژه قرارداد می بندد.

این آرشیتکت حرفه ای با اشاره به اینکه در حین فرآیند اجرای پروژه مهندسین در حیطه تخصصشان از بحث خاک برداری تا آخر پروژه باید ورود و نظارت کنند، خاطرنشان کرد: مجری باید همیشه در کارگاه حضور داشته باشد و بایستی سازنده پروژه باشد. تمامی نیروی کار مجموعه از استادکاران و کارگران زیر نظر مهندس مجری کار می کنند و اگر طرحی را صلاح نداند مالک نباید از آن استفاده کند.مهندس ناظر هم در تمام مراحل ساخت باید نظارت مستمر داشته باشد از کندن پی، اجرای فونداسیون، اجرای سقف، ستون،دیوارچینی و این ناظران معمار و سازه و برق و مکانیک در حین انجام عملیات های مرتبط باید خود حضور داشته باشند و اگر نقصی را مشاهده کردند باید گزارش کند ودر غیراینصورت گزارش ها مستند نباشد آن مهندس ناظر باید جوابگو قانون باشد.

وی در ادامه گفت: اگر مهندس ناظر بابت تخلف در پروژه، نامه نگاری های لازم را انجام داده و کار دچار مشکل شود در واقع مشکل پروژه برای او ایجاد مشکل نمیکند چرا که ناظر در پروژه صرفا نقش نظارت داشته و قدرت خاصی ندارد و فقط می تواند با قلم خودش با مرجع ذی صلاح مکاتبه کند و ایرادات را گزارش کند و در پایان پروژه هم نباید اجازه پایان کار بدهد چرا که اگر بعدها مشکلی پیش بیاید او در واقع تمام مراحل پروژه را تایید کرده است.

امان پور همچنین درخصوص حادثه ساختمان متروپل آبادان تصريح کرد: حادثه متروپل هم اگر ناظران گزارش داده باشند تبرئه خواهند شد در غیراینصورت باید پاسخگو باشند و گزارش به موقع ناظر اهمیت دارد.

وی در پایان گفت: خوب است جامعه ای را رقم بزنیم که از همه تخصص ها بهره گرفته شود و همچون مراجعه بیمار به پزشک باید باشد، در زمینه مهندسین هم پتانسیل قوی وجود دارد که باید از آنها در بهبود ساخت وسازها بهره برد.

_____________________________________________

دفتر معماری نقش چهارسوق
آرشیتکت ایوب امان پور
کارشناسی ارشد مهندسی معماری از دانشگاه تهران
گذرانده دوره معماری مدرن و مرمت شهری از فرانسه و ایتالیا

مشاور در امور :
طراحی معماری، طراحی منظر، معماری داخلی، نقشه برداری، نظارت و اجرای ابنیه
تلفن تماس:
۰۹۱۲۵۲۷۳۳۰۹

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا