پیشنهاد سردبیرمصاحبه

فعالیت وکلا در فضای مجازی آموزش مباحث حقوقی یا ارائه‌ی راهکارهای فرار از مسئولیت یا مجازات؟

پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام:
قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت را تشکیل می دهند. وکلا در آغاز فعالیت حرفه ای خود سوگند یاد می کنند که در برقراری عدالت با در نظر گرفتن قانون از هیچ تلاشی برای احقاق حق مشروع و قانونی موکلان خود کوتاهی نکنند. حال با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و دسترسی راحت و آسان افراد به اینترنت، برخی وکلا برای آموزش مفاهیم و مباحث حقوقی و به اشتراک گذاشتن آراء و دیدگاه های حقوقی خود؛ در فضای مجازی نیز فعالیت می کنند. با این وجود فعالیت وکلا در فضای مجازی در برخی محافل حقوقی، مورد بحث قرار گرفته و نقطه نظرات مختلفی در این خصوص بیان شده است.
در این راستا؛ دکتر ناصر رضوانی جویباری وکیل دادگستری و دادیار دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری مازندران، طی مقاله ای این مبحث را مورد واکاوی قرارداده و بر لزوم تفکیک وکلایی که با اهداف آموزشی و اشتراک گذاری دیدگاه ها و تجارب حقوقی خود در فضای مجازی فعالیت می کنند، با آن دسته از وکلایی که راهکارهای فرار از جرم و مجازات های قانونی یا مسوولیت اخلاقی و اجتماعی را در فضای مجازی آموزش می دهند؛ تأکید کرده است.
در ادامه دیدگاه این وکیل مجرب و کارآزموده را با مضمون فعالیت وکلا در فضای مجازی؛ می خوانید:

فعالیت آموزشی وکیل در فضای مجازی ، فرصتی برای آموزش و به اشتراک گذاری دیدگاه های حقوقی یا وکیل بلاگری
چندی است که راجع به فعالیت وکلای دادگستری در فضای مجازی  بحث و گفتگو است . علاوه بر برخورد کانون وکلای دادگستری سمنان با این امر و ضروری دانستن محسوب نمودن وکیل بلاگری به عنوان تخلف طی مصوبه یا به عنوان رفتار خلاف شأن ، قوه محترم قضائیه هم در برخی از موارد برخورد با وکلایی که راهکار های فرار از جرم و مجازات را در فضای مجازی آموزش می دهند ، بر خود لازم و ضروری دانسته است.
ولی نکته ای که در این راستا قابل توجه بوده  و لازم است  در نظر گرفته شود ، آنست که باید بین  وکلایی که با اهداف آموزش و به اشتراک گذاری تجربیات خود به دیگران در فضای مجازی فعالیت می کنند ؛ با وکلا یا وکیل نماهایی  که بر خلاف سوگند وکالت بجای کمک به دستگاه قضایی جهت کشف واقع و احقاق حق ، اقدام به ارائه راههای فرار از جرم و مجازات اقدام می نمایند ؛ تمایز قائل شد .
مبحث آموزش و بیان دیدگاهها و نظرات حقوقی شخصی و به اشتراک گذاشتن آن ، با توجه به گستردگی مباحث حقوقی و ارائه تفاسیر مختلف از قانون قطعا می تواند بر علم و آگاهی دانش آموختگان حقوقی و دانشجویان و دانش پژوهان بیافزاید و اندیشه جستجوگر فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و پژوهشگران را واردار به تفکر و تفحص بیشتر نماید.
با توجه به کثرت فارغ‌التحصیلان رشته حقوق قضایی و نیز  رشته های مرتبط همانند فقه و مبانی حقوق اسلامی ،رقابت میان آنان جهت پذیرش و قبولی در آزمون های مختلف قضایی ،وکالت و سردفتری زیاد بوده و از این حیث  ، فعالیت همکاران وکیل در جهت آموزش و انتقال آموخته‌های خود به افراد منتظر شرکت در آزمون ؛ چه در فضای مجازی و چه در کلاس های آموزشی حضوری ، رونق بسیار گرفته  و با استقبال گسترده دانش آموختگان حقوقی مواجه شده است. هر چند امر آموزش و ارائه دروس آزمون های وکالت و منابع آن توسط مدرس ، ممکن است در قبال دریافت دستمزد صورت گیرد ؛  این امر به جهت ارزش محتوای درسی و آموزشی و نیز وقت گرانبهایی که مدرس صرف مطالعه و تحقیق و ارائه آن می نماید ؛ قابل توجیه است.
لذا به  نظر می رسد بحث آموزش و انتقال تجربیات عملی از سوی پذیرفته شدگان آزمون وکالت یا وکلای پایه یک دادگستری به جمعیت جویای علم و دانش و آگاهی نه تنها قبیح نمی تواند باشد  بلکه برعکس ، امری کاملا پسندیده است. چنین فعالیتی نه تنها موجب ایجاد  شور و شوق و اشتیاق بیشتر  در فارغ‌التحصیلان رشته حقوق جهت فراگیری علم حقوق و نیز تلاش بیشتر برای یادگیری و قبولی در آزمون می گردد بلکه همچنین اشتراک گذاری و نقد و بررسی مباحث حقوقی ؛  موجب تفکر بیشتر ، رفع ابهامات و اشکالات آنان  می گردد.
بنابراین فعالیت های آموزشی و تدریس دروس حقوقی و قوانین را باید از امور دیگر از جمله آموزش راههای فرار از جرم و مجازات و یا فعالیت های وکیل بلاگری جهت دیده شدن و گرفتن لایک و  فالوور بیشتر جدا نمود  و نمی توان هرگونه فعالیت در فضای مجازی را غدغن اعلام و یا بر وکلا محدود نمود.
البته ممکن است ، بیان شود  یک فردی که تازه در آزمون وکالت قبول شده و یا دارای تحصیلات عالیه در رشته حقوق نمی باشد ، چه بسا به اشتباه مطالبی را بیان نماید که با نظرات صحیح فاصله داشته باشد؛ پس تکلیف چیست ؟ در پاسخ باید گفت که با توجه به گستره علم حقوق و وجود اختلاف نظرهای متعدد میان حقوقدانان برجسته کشور ، این امر  قابل توجیه است و اتفاقا اختلاف نظر ها موجب پویایی و تحول حقوق می گردد .
بعلاوه وجود کتب ، مقالات و جزوات درسی  و دسترسی آسان به منابع معتبر حقوقی و همچنین ضرورت وادار شدن به تحقیق و تفحص فارغ‌التحصیلان حقوق برای کشف نظر صائب  ، خللی به این امر وارد نخواهد ساخت زیرا ذهن جستجوگر فارغ‌التحصیلان حقوق  همواره باید به دنبال کشف حقیقت و نظر صحیح باشد . این امر باید با مطالعه کتب و مقالات حقوقی و گوش دادن به نظرات حقوقدان و در صورت لزوم طرح پرسش از آنان و اخذ جواب صحیح صورت پذیرد.
در پایان به عنوان نتیجه می توان گفت : با توجه به گستره و پراکندگی مباحث حقوقی ، فعالیت های آموزشی وکلا و پذیرفته شدگان آزمون وکالت در فضای مجازی نه تنها رفتار خلاف شأن و تخلف نیست بلکه با توجه به ایجاد شور و اشتیاق و تشویق فارغ‌التحصیلان رشته حقوق به تفکر و فراگیری بیشتر ، در خور تقدیر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا