پیشنهاد سردبیرچند رسانه ایحقوقیمصاحبه

رزومه درخشان بانوي وكيل در برقراري صلح و سازش بين طرفين دعوي

سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:

سمانه پركار گشتي از معدود وكلاي پايه يك دادگستری ، زن در منطقه فومنات است كه با تعهد حرفه‌اي و اصول اخلاقي، همه سعي و تلاش خود را براي ايجاد صلح و سازش بين طرفين دعوي به كار مي‌برد و هنگامي كه همه راه‌ها براي ايجاد سازش به بن‌بست برسد با اقامه دعوي و طرح شكايت و دادخواست؛ پرونده موكل خود را در محاكم قضايي پيگيري مي‌كند. نكته قابل تأمل در اين خصوص موفقيت چشمگير بانو سمانه پركار در ايجاد صلح و سازش بين طرفين دعوي است كه به سهم خود در كاهش حجم پرونده‌هاي ارجاعي به محاكم مؤثر بوده است.

بانو سمانه پركار گشتي وكيل پايه يك دادگستري فومن در مصاحبه با سايت اطلاع‌رساني آواي سبزآرام خاطرنشان كرد؛ در سال 90-89  از دانشگاه پيام نور آستانه‌اشرفيه در رشته حقوق با مدرك ليسانس فارغ‌التحصيل شدم كه پس از مدتي كار نزد يكي از – وكلا كه اكنون همكار هستيم – از سال 94 با اخذ پروانه وكالت پايه يك، به طور رسمي و مستمر خدمات و فعاليت خود را در عرصه وكالت آغاز كردم كه تاكنون از پرونده‌هاي متعددي در محاكم دفاع نموده و موفق به احقاق حق مشروع و قانوني موكلان خود شدم ضمن اينكه موارد بسياري را نيز در دفتر خود با دعوت از طرف مقابل موكل؛ به طور مسالمت‌آميز حل و فصل نموده و از تشكيل پرونده و ارجاع آن به دادگاه جلوگيري نمودم.

اين بانوي وكيل پايه يك دادگستري آنگاه به اشاره به اينكه در همه حوزه‌ها اعم از حقوقي، كيفري، ملكي، ثبتي و… قبول پرونده مي‌كنم؛ افزود:  . در پرونده های  اختلافات خانوادگی   چنانچه به اين نتيجه برسم كه مي‌توان بين زن و شوهري كه دچار اختلاف شده‌اند؛ صلح و سازش ايجاد و آنها را به ادامه زندگي مشترك برگردانم؛ قطعاً قبول مي‌كنم و در صورت عدم سازش  طرح دعوی می کنم .

سمانه پركار گشتي در ادامه همين مبحث اظهار داشت: طي حدوداً 7 سال فعاليت در عرصه وكالت  تعداد معدودی پرونده مرتبط با مسايل خانوادگي را ناچاراً به دادگاه ارجاع دادم و بعداز آن ديگر در حوزه مسايل خانوادگي كه امكان صلح و سازش و حل مسالمت‌آميز مشكل بدون نياز به تشكيل پرونده وجود داشته باشد؛ ورود نكردم.

اين بانوي وكيل همچنين با بيان اينكه در حال حاضر بيشترين پرونده هايي كه براي دفاع در محاكم قبول مي‌كنم مربوط به مشكلات ملكي و اراضي كشاورزي است. وي اضافه كرد: با توجه به بافت روستايي منطقه؛ اساساً اغلب دعاوي كه در محاكم طرح مي‌شود؛ به نوعي با املاك ارتباط دارد چرا كه تعداد زيادي روستا در منطقه وجود دارد و اراضي كشاورزي غالباً در مجاورت هم قرار گرفته كه در مواردي مبحث تصرف مطرح مي‌شود. در عين حال اراضي كشاورزي بعداز فوت مالك اصلي كه بين وراث تقسيم مي‌گردد در پاره‌اي موارد ادعاهايي از سوي وراث مطرح مي‌شود كه نياز به رسيدگي قانوني دارد. فلذا موضوع به ما (وكلا) ارجاع مي‌شود كه با بررسي اسناد و مدارك موجود، چنانچه فرد مراجعه‌كننده به دفتر را محق بدانيم، به انعقاد قرارداد وكالت و تشكيل پرونده و اقامه دعوي در محكمه اقدام مي‌كنيم.

بانو سمانه پركار گشتي در پاسخ به سوال سايت اطلاع‌رساني آواي سبز آرام مبني بر اينكه يك وكيل مبرز و متعهد از چه ويژگي‌هايي برخوردار است، ابراز عقيده كرد: من ادعايي در اين زمينه ندارم اما معتقدم يك وكيل بيش از هر چيز «صداقت» و” شفافيت” را سرلوحه خود قرار دهد و به همان نسبت موكل نيز با صداقت، همه حقايق مرتبط با موضوع دعوي را با ما در ميان بگذارد و مطمئن باشد وكيل امين موكل خود به حساب مي‌آيد. وي در همين زمينه اضافه كرد: برخي افراد گمان مي‌كنند با انعقاد قرارداد با وكيل مي‌توانند صددرصد برنده پرونده شوند و اين را نيز از ما خواستار مي‌شوند. در حالي كه وكيل نمي‌تواند به موكل خود تضمين بدهد، حتي اگر حق‌الوكاله رقم بسياري كلاني هم باشد، شخصاً  در هیچ پرونده ای تضمین نمی دهم . چرا كه وكيل تعهد به نتيجه ندارد بلكه تعهد وكيل به وسيله‌ است. به عبارت ديگر وكيل هم سعي و تلاش خود را به كار مي‌برد تا پرونده را به نفع موكل خود به نتيجه برساند اما در نهايت قاضي تصميم‌گير اصلي است كه با استناد به مدارك و قرائن و شواهد موجود و بعضاً علم قاضي به صدور رأي مبادرت مي‌ورزد.

 

بانو سمانه پركار در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اینکه اگر موکل اسناد و مدارک معتبر و محکمه‌پسند دال بر حقانیت خود ارایه نماید چرا نمی‌توان به او تضمین برنده شدن در پرونده را داد گفت: موکل هر مدرک و سند محکمه‌پسند ارایه دهد، ممکن است در جلسه دادرسی، طرف مقابل او مدارک دیگری ارایه کند که مدارک موکل را بی‌اعتبار یا خنثی سازد. از اینرو تحت هیچ شرایطی وکیل نمی‌تواند و نباید به موکل تضمین بدهد.

 

این بانوی وکیل پایه یک سپس در پاسخ به این سوال سایت آوای سبزآرام که پرسید چرا برخی افراد ترجیح می‌دهند، بدون حضور وکیل به طرح دعوی و اقامه شکایت در محاکم اقدام نمایند؛ گفت: علاوه بر مسایل مالی و متأسفانه تصویری که از وکلا در رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی – که رسانه فراگیر است – ترسیم می‌شود؛ تصویری منفی است که به هیچ عنوان ما به ازای واقعی ندارد.

وی افزود: در اکثر سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی (ایرانی) که از شبکه‌های مخلف تلویزیونی پخش می‌شود، کاراکتر وکلا به شکل کاریکاتور به تصویر کشیده می‌شود که فقط به دنبال سودجویی و کسب منافع مالی هستند و با هر دو طرف یک پرونده تبانی می‌کنند تا پول بیشتری به جیب بزند. چنین کارکتری از وکلا، جفا به این قشر متعهد و زحمتکش است که با واقعیت، فرسنگ‌ها فاصله دارد. وکلا (اعم از مرد یا زن) انسان‌های شریفی هستند که در ابتدای شروع کار خود سوگند یاد می‌کنند و به این سوگند که پیگیری و استیفای حق و عدالت است پایبند و متعهد هستند. بدون شک در هر صنف و رسته‌ی شغلی، ممکن است عده‌ای اندک برخلاف مقررات صنفی و اصول اخلاقی عمل کنند که صنف وکالت نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما هرگز نباید عملکرد منفی، عده‌ای اندک و انگشت‌شما را به کلیت فعالان یک صنف تعمیم داد.

وکلای متهد به عنوان امانت از موکل خود، از هیچ تلاش برای استیفای حق مشروع و قانونی موکل کوتاهی نمی‌کنند.

وی در ادامه با ابراز خشنودی از اینکه تاکنون اکثر پرونده‌ها را به نتیجه مطلوب رسانده‌ام که رضایتمندی موکلان من را به دنبال داشته، خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی موکل از ارایه همه مدارک و اسناد و یا بیان برخی حقایق نزد وکیل امتناع می‌ورزد که در این صورت ضرر و زیان اصلی متوجه خود او می‌شود در چنین مواردی چنانچه حین دادرسی و دفاع از پرونده به این یقین برسم که موکل صداقت نداشته و ادعای محق بودن او؛ کذب بوده بلادرنگ از وکالت او استعفا می‌دهم. معذالک؛ برای اینکه حق طرف مقابل پرونده تضییع نشود، از وکالت موکل استعفا می‌دهم.

این بانوی وکیل مبرز و متعهد راجع به اظهارات خود ابراز امیدواری کرد عموم مردم در مواجهه با مشکلات و مسایل اموری که بار حقوقی دارد اعم از خرید و فروش ملک و معاملات تجاری و… حتماً ابتدا با یک وکیل مشورت نمایند.

وی در پایان با بیان اینکه حجم پرونده‌های ارجاعی محاکم منطقه فومن به دلیل اختلافات ملکی، افزایش یافته از تلاش‌ها و زحمات قضات شریف و حاذق تشکر و قدردانی کرد.

نشانی: گیلان ،فومن ،خیابان شورا ،ساختمان جاوید ،بلوک ۱ ،طبقه ۳

همراه : 09112475637

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا