اجتماعیاقتصادیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

در مصاحبه پایگاه خبری آوای سبز با دو وکیل تاکید شد؛ وکلای متعهد و اخلاق مدار از تمام ظرفیت های قانونی برای استیفای حق موکلان بهره می گیرند

آوای سبز: وکالت همچون قضاوت از معدود مشاغلی است که با سرنوشت آدمی ارتباط مستقیم دارد . یک دفاع قوی و موثر از پرونده ای می تواند باعث نجات شخص از یک مخمصه جدی شود و برعکس، دفاع ضعیف و ناکارآمد، فرد را با مشکلات عدیده ای مواجه سازد.

بدون شک رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی با استناد به مدارک، شواهد، قرائن، مستندات و علم قاضی صورت می گیرد و با این وجود نحوه دفاع از محتویات پرونده استفاده به جا و هوشمندانه از مفاد و تبصره های قانونی متناسب با موضوع پرونده توسط وکیل زبده و کارآزموده ، روند تصمیم گیری و صدور حکم را برای قضات سهل و آسان تر می نماید. از اینرو در اختلافات و منازعاتی که نهایتاً به طرح دعوی و تشکیل پرونده در محاکم قضایی منتهی می شود حضور وکیل ضروری بوده و مانع از اطاله دادرسی خواهد شد.

در این حال وکلای متعهد، زبده و با اخلاق در پذیرش پرونده ها، همه سعی و تلاش خود را بعمل می آورند که منازعات و اختلافات را با صلح و سازش بین طرفین، حل و فصل نمایند تا از تشکیل پرونده و ارجاع به محکمه تا حد امکان جلوگیری شود .

«رامین دربندی» وکیل پایه یک دادگستری حوزه قضایی آستارا و «هادی خردمند »عضو مرکز مشاورین حقوقی قوه قضاییه استان گیلان، در گفت و گوی صمیمانه با «پایگاه خبری آوای سبز آرام » و «هفته نامه سراسری آوای سبز »پیرامون عدم مراجعه افراد به وکلا، اطاله دادرسی و برخی مسایل و مشکلات با ارائه راهکارهایی توضیحاتی دادند.

ابتدا رامین دربندی با بیان این که سعی و تلاش اصلی ما معطوف صلح و سازش بین طرفین دعوی است . خاطرنشان کرد : هنگامی که پرونده ای به ما ارجاع می شود ، ابتدا سعی می کنیم موضوع اختلاف را با مذاکره حل و فصل نماییم. در این رابطه از طرف مقابل نیز جهت حضور در دفتر دعوت به عمل می آوریم .

خوشبختانه در بسیاری موارد موضوع اختلاف را با بحث و گفتگو  حل و فصل نموده و از تشکیل پرونده و ارجاع به دادگاه جلوگیری می کنیم . معذالک در مواردی که همه راهکارهای بحث و مذاکره بسته باشد به درخواست موکل ، طرح دعوی نموده و با تشکیل پرونده، موضوع را در دادگاه پیگیری می کنیم .

این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سئوال آوای سبز مبنی بر مزایای حضور وکیل در پروندهای ارجاعی به دادگاه گفت: با توجه به این که حقوق یک علم  تخصصی محسوب می شود و عامه مردم فاقد اطلاعات حقوقی هستند لذا حضور وکیل در پرونده هایی که به محاکم ارجاع می شود ، ضروری است . چرا که وکیل با تسلط و احاطه ای که بر علم حقوق و مفاد و تبصره های متعدد قانونی دارد ، می تواند در استیفای حق مشروع و قانونی موکل نقش موثری ایفا نماید ضمن این که حضور وکیل مانع از اطاله دادرسی شده و در روند پیشبرد پرونده ها را به صورت تخصصی سرعت می بخشد .

«رامین دربندی» در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که نظر او را در خصوص اشتغال برخی قضات بازنشسته به حرفه وکالت جویا شد، اظهار کرد: به عقیده من قضات شریف بعداز 30 سال خدمت، چنانچه در امور پژوهشی و تحقیقی فعّالیّت نمایند و تجارب ارزشمند سالهای طولانی خدمت خود در کسوت قضا را در اختیار وکلا و حقوق دانان جوان قرار دهند ، می توانند منشاء خدمات موثرتری در دوره بازنشستگی شوند.

در ادامه «هادی خردمند »عضو مرکز مشاورین حقوقی قوه قضاییه استان گیلان نیز در مصاحبه با پایگاه خبری آوای سبزآرام و نشریه سراسری آوای سبز توضیحاتی  داد .

وی با بیان این که در حال حاضر افزون بر 50 وکیل دادگستری در شهرستان آستارا مشغول فعّالیّت هستند ؛ گفت : به عقیده من این تعداد وکیل تناسبی با ترکیب جمعیّتی آستارا که شهری کوچک است ندارد . کما این که بسیاری از این وکلا با رکود در کسب و کار خود مواجه بوده و اغلب طی ماه ، پرونده ای به آنها ارجاع نمی شود .

وی در پاسخ آوای سبز مبنی بر این که وکلا عمدتاً با چه  موانعی در مسیر انجام وظایف خود مواجه هستند ، گفت: پیش از این برخی مسائل و مشکلات به عنوان مانع گریبانگیر وکلا در این شهر بوده ، که از جمله هنگام ورود به دادگستری ؛ وکیل مانند دیگر مراجعه کنندگان عادی ، ناگزیر از تحویل گوشی  تلفن همراه خود به نگهبانی بود. خوشبختانه با تصدی رئیس جدید دادگستری آستارا این مشکل برطرف شده و اکنون تعامل و همکاری خوبی با وکلا صورت می گیرد که جای قدردانی دارد.

«هادی خردمند» سپس با اشاره به اینکه جلسات دادگاه  تجدید نظر در مرکز استان برگزار می شود، گفت: با توجه به مسافت طولانی آستارا تا رشت ؛ وکلای این شهر برای حضور به موقع در جلسات دادگاه تجدید نظر که عمدتاً در ساعات اولیه صبح برگزار می شود؛ با مشکلاتی مواجه می شوند.

اما خوشبختانه در این زمینه نیز قضات شریف همکاری خوبی با وکلا دارند به طوری که در برخی موارد که  وکیل از عدم حضور به موقع در جلسه تجدید نظر موجه باشد؛ لایحه را قبول می کنند.

این عضو مرکز مشاورین حقوقی قوه قضاییه استان در ادامه اطاله دادرسی را از دیگر مشکلات عنوان کرد و متذکر شد که حجم انبوه پرونده ها، بعضاً موجب اطاله دادرسی می شود. در این حال حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به محاکم پروسه رسیدگی را پرشتاب تر نموده و اطاله دادرسی را تا حد زیادی کاهش می دهد. در هر حال اطاله دادرسی یکی از عوامل نارضایتی ارباب رجوع محسوب می شود و متاسفانه عامه مردم از علل و عوامل آن بی اطلاع هستند.

وی افزود : در بسیاری موارد ، تعیین نوبت جلسه اوّل دادگاه  6 ماه بعد صورت می گیرد کما این که در ماه مرداد به اخطار پرونده به تاریخ دی ماه صادر شده ، با این وجود پذیرشاین مسایل برای ارباب رجوع بسیار سخت و دشوار است .

تعرفه های حق الوکاله و عدم توانایی قشرهای کم درآمد در پرداخت آن موضوع سئوال دیگر آوای سبز بود که هادی خردمند در پاسخ اظهار کرد: دولت و نظام قضایی برای این که همه قشرهای ملت شریف از خدمات حقوقی برخوردار شوند و عدالت در این زمینه اجرا شود ، وکالت معاضدتی و تسخیری را پیش بینی کرده است. چنانچه در موضوعات حقوقی ، اگر فرد ، فاقد تمکن مالی برای گرفتن وکیل باشد ، کانون وکلا و یا مرکز مشاورین ، برای چنین فردی وکیل معاضدتی ( با هماهنگی مرجع قضایی ) تعیین می کنند که کار وکالت را رایگان انجام می دهد . به همین ترتیب برای جرائم کیفری نیز وکیل تسخیری تعیین می شود و در  جرائمی که برای آن در قانون مجازات های  شدید پیش بینی شده ، حضور وکیل الزامی است که در صورت عدم تمکن مالی متهم ، دادگاه برای او وکیل تسخیری تعیین می کند .

گفتنی است رامین دربندی و هادی خردمند وکلای جوان، زبده و کارآزموده در جمع بندی اظهارات خود تاکید کردند : وکلای متعهد و اخلاق مدار ، همه مساعی خود را در جهت استیفای حق و حقوق مشروع و قانونی موکل خود به کار برده و از تمام ظرفیت های قانونی برای اجرای عدالت استفاده می کنند . در این رابطه مسایل مادی ، هیچگاه الویت وکلای متعهد نبوده بلکه استیفای حق موکل بر اساس موازین قانونی ، رضایت خدا و موکل را به دنبال دارد . هدف اصلی وکلای متعهد و اخلاق مدار  محسوب می شود .

رامین دربندی و هادی خردمند در پایان از همکاری و تعامل رئیس دادگستری آستارا و دادستان این شهرستان و دیگر قضات شریف و حاذق تشکر و قدردانی کردند.

*آدرس : گیلان /بندرمرزی آستارا /خیابان ابونصرفارابی /ساختمان پزشکان /طبقه 4 شماره های تماس

01344828056-7  /09111840288 رامین دربندی  و 09112816895  هادی خردمند

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا