اجتماعیمصاحبهمطالب ویژه

کارشناس ارشد عمران ومدیریت شهری وکاندیدای شورای شهر رودسر: بروکراسی اداری مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات ما و سرمایه گذاران شد/رودسر مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است

آوای سبز: شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شروع شده و صاحب نظران و کارشناسان مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دلسوزان انقلاب و نظام هر یک با بیان دیدگاه‌ های خود در خصوص انتخابات لزوم مشارکت حداکثری مردم را در پای صندوق‌های رای مورد تاکید قرار می‌دهند. با توجه به اینکه زمان زیادی تا روز انتخابات باقی نمانده، نشریه سراسری و پایگاه خبری آوای سبز در نظر دارد به منظور آشنایی هر چه بیشتر مردم شریف با نهاد مدنی شورا و ویژگی های افراد اصلح جهت راهیابی به شورا، سلسله مصاحبه‌هایی با برخی کارشناسان و صاحب نظران مسائل اجتماعی پیرامون جایگاه نهاد شورا در مدیریت شهری و اولویت ‌هایی که این نهاد در هر شهر باید در دستور کار قرار دهد و همچنین ویژگی های کاندیداهای اصلح و دیگر مسائل مرتبط با انتخابات شوراها جهت تنویر افکار عمومی انجام دهد.
به همین منظور با مهندس حبیب قدیمی کارشناس ارشد عمران و مدیریت شهری مصاحبه ای انجام داده ایم که در آن مسائل مختلف مربوط به انتخابات شوراها و جایگاه شورا در مدیریت شهری و ویژگی کاندیداهای اصلح، موقعیت و پتانسیل های شهر رودسر و اولویت‌های این شهر که باید در دستور کار شورای شهر دوره جدید قرار گیرد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. باهم مشروح این مصاحبه را می‌خوانیم:
مهندس حبیب قدیمی ابتدا به ارائه ی سوابق کارهای اجرایی خود پرداخت و گفت: مدت چندین سال در بیرون از شهرستان رودسر در نقاط مختلف کشور به فعالیت و خدمت در عرصه های اجرایی مشغول بوده‌ام که از جمله حدود چهار سال به عنوان پیمانکار در اجرای پروژه های یک ارگان نظامی در تهران مشارکت فعال داشته و بیش از ۸ پروژه ساختمان پاسگاه و کلانتری در پایتخت و ساختمان گذرنامه در شهر مقدس قم را اجرا کرده و تحویل داده‌ام. همچنین در سال ۸۳ با همکاری یک شرکت بزرگ و معتبر در اجرای پروژه مجتمع تفریحی رفاهی و نیز نیروگاه گازی حرارتی کرمانشاه (بخش سویل)، مجتمع تفریحی رفاهی سیاه ‌بیشه ساختمان دیسپاچینگ برق آذربایجان به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و… مشارکت داشته‌ام.

وی همچنین اجرای چندین پروژه مسکونی شخصی در شهرهای تهران و کرج را از دیگر فعالیت ها و خدمات خود عنوان کرد و افزود : در حال حاضر به عنوان صاحب امتیاز و سهامدار اصلی یک شرکت و عضو هیئت مدیره چندین شرکت دیگر بوده ام و نیز به عنوان مشاور طرح توسعه شهرک صنعتی بویین زهرای قزوین مشغول فعالیت و خدمتگزاری به مردم شریف کشور و استان هستم.

این کارشناس ارشد عمران و مدیریت شهری در ادامه به تشریح پتانسیل های شهر رودسر و کمبودها و نیازهای اساسی این شهر شرق گیلان پرداخت و گفت: در تمامی سال هایی که در بیرون از استان مشغول فعالیت و ارائه خدمات بوده‌ام، همواره دغدغه ی نیازهای شهر خود را داشته ام. در مقاطع زمانی مختلف که فرصت آمدن به رودسر فراهم می شد هیچ گاه تغییری که نشان دهنده تحول، عمران و آبادانی باشد مشاهده نمی کردم از این رو به همراه یکی از دوستان تصمیم گرفتیم یک پروژه ساختمانی خاص در رودسر اجرا کنیم که مقدمه‌ای بر رشد پلکانی در این شهر باشد و ضمناً به عنوان یادگاری از ما باقی بماند.

مهندس قدیمی با بیان اینکه استارت این پروژه را دو سال قبل زدیم، افزود : متاسفانه در اجرای کار با موانع متعددی از سوی شهرداری مواجه شدیم و این درحالی بود که در آغاز کار و عده های زیادی در حمایت از پروژه به ما داده شده بود. اما در عمل وعده‌ها عملی نشد و موانع دست و پاگیر پیش روی ما قرار گرفت. البته چنین موانعی گریبانگیر مسکن سازان دیگر نیز می باشد که جای تاسف فراوان دارد. هنگامی که اراده‌ ی جدی برای عمران و آبادانی شهر مشاهده نمی‌شود به انحاء مختلف برای فعالان و دست اندرکاران بخش خصوصی و سرمایه گذاران در بخش های مختلف موانع متعددی ایجاد می گردد.

وی در همین زمینه ادامه داد : رودسر هنوز یک سینما ندارد و فاقد سالن آمفی تئاتر و ورزشگاه است سالن فوتبال این شهر هم که چهل سال تاسیس شده و تاکنون نوسازی نشده و این درحالی است که رودسر در فوتبال ساحلی مقام قهرمانی جهان را دارد و در ورزش های رزمی نیز یک شهر قهرمان پرور و مدال آور به حساب می آید.

این کاندیدای شورای شهر رودسر تصریح کرد: والیبال ساحلی رودسر نیز حرف‌ های زیادی برای گفتن در سطح جهانی دارد کما اینکه در دوره ی اول مقام قهرمانی آسیا را از آن خود نمود بی آن که از سوی هیچ سازمان و ارگان و نهادی حمایت و پشتیبانی شود.

مهندس قدیمی اضافه کرد : در زمینه گردشگری نیز رودسر با داشتن ۱۴ کیلومتر ساحل زیبا، پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه گذار و گردشگر دارد متاسفانه بهره‌برداری صحیحی از این موهبت های خدادادی صورت نمی گیرد حتّی قسمتی از این ساحل زیبا به محل تخلیه زباله تبدیل شده بود که اکنون نیز کم و بیش در همانجا زباله تخلیه می شود.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه رودسر مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته، گفت: این شهر به قدری مظلوم واقع شده که خیلی‌ها گمان می‌کنند از شهرهای استان مازندران است. در چنین شرایطی وظایف و مسئولیت‌های سنگینی پیش روی مدیریت شهری و منتخبین دوره بعدی شورای شهر قرار دارد.

این کارشناس ارشد عمران و مدیریت شهری افزود: طبق آموزه های علم سرمایه‌گذاری اگر روی نقاط قوت هر بخش سرمایه‌گذاری شود بازدهی آن ۸۰ برابر بیشتر از سرمایه گذاری روی نقاط ضعف آن بخش خواهد بود، در این راستا باید متذکر شویم که چالش‌های فراوانی در شهر رودسر وجود دارد که برنامه‌ریزی جامع کارشناسی بلندمدت را می‌طلبد. رودسر از حیث بودجه شهرداری جزء شهرهای انتهایی استان به حساب می آید که این نشان دهنده کوتاهی مسئولان و مدیریت شهری است.

مهندس قدیمی با تاکید بر اینکه همدلی و هماهنگی مسئولان و کارشناسان و دلسوزان احساس مسئولیت و تعهد و اراده جدی نسبت به حل مشکلات و چالش ها، چشم اندازهای روشنی برای شهر پدیدار خواهد کرد، افزود: تشکیل یک اتاق فکر در شهرستان رودسر بسیار ضروری است که در آن از همه قشرها حضور داشته و نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص توسعه پایدار شهری و دیگر مسائل و مشکلات مرتبط با مدیریت شهری و پیشنهادات و راهکارهای موثر و قابل اجرا ارائه نمایند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: در انتخاباتی که پیش رو داریم افراد معتمد، متخصص و دلسوز به شورا راه یابند و تمامی مساعی خود را معطوف به خدمت به شهر و شهروندان نمایند.

این کاندیدای شورای شهر رودسر در پاسخ به سوال آوای سبز که پرسید مهمترین و اصلی ترین وظیفه شورای شهر چیست؟ گفت: انتخاب شهردار و تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهردار از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایفی است که قانون برای شوراها تعیین نموده است اما انتظار مردم از منتخبین خود که به این نهاد مدنی راه می‌یابند بسیار فراتر از شرح وظایف مصرح در قانون است به خصوص که با افزایش شدید نرخ تورم و قیمت کالاها و خدمات مختلف قشر‌های کم درآمد و آسیب ‌پذیر تحت فشارهای شدیدی قرار دارند. اما باید به این نکته توجه و دقت شود که هر نهاد و تشکل و هر اداره و سازمانی مطابق با شرح وظایف و اختیاراتی که قانون برای آن تعیین و مصوب نموده باید عمل و اقدام کنند. در این رابطه شوراهای شهر در چهارچوب شرح وظایف و اختیارات قانونی خود می‌توانند گام‌های بلندی در راستای توسعه پایدار و عمران و آبادانی شهر بردارند که یکی از این گام ها جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف از جمله گردشگری و نظایر آن می باشد. در این زمینه یک واحد جداگانه می تواند با هماهنگی فرماندار و نماینده مجلس در شورا تشکیل و به طور تخصصی راهکارهای موثر و اجرایی در جذب سرمایه گذار به شهرستان و منطقه را مورد بحث و بررسی و تصویب قرار دهد.

مهندس قدیمی با بیان اینکه به طور طبیعی هر سرمایه گذار به سود اقتصادی خود نیز اهمیت می دهد خاطر نشان کرد: از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در شهرستان رودسر و به طور کلی استان گیلان مقررات زائد و دست و پاگیر در صدور مجوزها و بعضاً در مواردی برخوردهای سلیقه ای با سرمایه‌گذاری است لذا در نخستین گام باید این موانع با روان‌سازی مقررات اداری و حذف نگاه سلیقه‌ای به مقوله جذب سرمایه گذار مرتفع شود و اشخاصی که قصد سرمایه گذاری در بخش های مختلف را دارند، مورد حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه ی مسئولان اجرایی ذیربط قرار گیرند.

وی در همین زمینه یادآور شد: من خود شخصاً در چند مقطع، سرمایه‌گذارانی را به منطقه دعوت و با آنها مذاکراتی انجام دادم که متاسفانه بروکراسی اداری مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات ما و سرمایه گذاری آن اشخاص شد. به طوری که آنها به جای « رودسر» متعاقباً در « متل قو » چالوس سرمایه گذاری کردند.

این کارشناس ارشد عمران و مدیریت شهری سپس با مقایسه شهرستان رودسر و لاهیجان اضافه کرد: در لاهیجان صنعت گردشگری رشد و توسعه ی قابل قبول و توجهی داشته و گردشگران از نقاط مختلف کشور حتّی دنیا هنگامی که به آن شهر سفر می کنند اکثراً جذب دیدنی ها و مواهب طبیعی شده و چندین روز اقامت می کنند در حالی که رودسر جاذبه های گردشگری و مواهب خدادادی و طبیعی بیشتری نسبت به لاهیجان دارد، ۱۴ کیلومتر ساحل رودسر در سطح استان گیلان بی‌نظیر است ضمن اینکه از موهبت‌های خدادادی همچون کوه نیز علاوه بر دریا برخوردار است اما از این مواهب الهی و نعمات بهره گرفته نمی‌شود از این رو چندان مورد توجه گردشگران قرار نمی‌گیرد.

مهندس قدیمی افزود: ایده اتاق فکر که پیش از این اشاره داشتم در چنین مواردی می‌تواند بسیار موثر واقع شود چرا که ترکیبی از دیدگاه ها و نقطه نظرات متنوع در چنین مرکزی با هدف مشترک بهره گیری حداکثری از پتانسیل های گردشگری شهر و منطقه می‌تواند جنبه عینی و عملی به خود گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که از جایگاه شورا به عنوان یک نهاد مدنی در مدیریت شهری جویا شد، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا شهرداری نهاد اصلی در مدیریت شهری است که حرف آخر را می‌زند و تمامی دستگاه ‌های اجرایی و سازمان های انتظامی و پلیس زیر نظر شهرداری انجام وظیفه می‌کنند. در واقع تصمیم‌گیری در خصوص تمامی موضوعات شهری در چنین کشورهایی به عهده شخص شهردار است. با این وجود وضعیت در کشورهای در حال توسعه کاملاً فرق می‌کند و شهرداری در این کشورها عمدتاً به یک نهاد تک‌ بُعدی تبدیل شده که اختیاراتش بسیار محدود می باشد ضمن اینکه اداراتی مانند گاز و برق ومخابرات نیز در موضوعاتی که به نحوی به شهرداری ارتباط پیدا می‌کند با این سازمان هماهنگ نیستند به عنوان مثال کوچه‌ای که به تازگی توسط شهرداری آسفالت شده برای لوله کشی گاز یا کابل مخابراتی یا لوله آب توسط این سازمان ها کنده کاری و آسفالت تخریب می‌شود که علاوه بر ایجاد اختلال در آمد و شد عابران و خودروها، اتلاف بیت المال نیز صورت می‌گیرد.

این کارشناس ارشد عمران و مدیریت شهری افزود: حال در چنین شرایطی یک شورای شهر کارآمد متشکل از افراد متخصص در حوزه های مختلف شهری و اجتماعی می تواند با انتخاب مدیری قوی به عنوان شهردار به ایجاد هماهنگی های لازم بین سازمان های مختلف اقدام و از هدر رفتن بیت المال و ایجاد مشکل برای شهروندان جلوگیری کند.

مهندس حبیب قدیمی شوراها را همچون یک پارلمان محلی دانست که یکی از وظایف اصلی آن تصویب بودجه است که در اختیار شهردار قرار می‌دهد و شهردار طبق آن موظف به اجرای پروژه‌های مصوب می باشد.

وی همچنین با بیان اینکه منتخبین شوراها باید بیاموزند که تنها تصمیم‌گیر در مدیریت شهری نیستند افزود: شورا همانگونه که از نام آن پیدا است باید با شور و مشورت امور را به پیش ببرد و در انجام هر کاری که به نحوی با وضعیت و سرنوشت مردم ارتباط داشته باشد شورا باید با نماینده مجلس، فرماندار و دیگر ارگان‌ها و ادارات اجرایی ذیربط شور و مشورت کند به طور کلی در همه حال تعامل این نهاد با سازمان های اجرایی رهگشای بسیاری موانع، مسائل و چالش ها خواهد بود.

این کاندیدای شورای شهر رودسر در همین زمینه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف اصلی و اساسی شورا که حضور افراد متخصص را در این نهاد هرچه بیشتر ضروری می ‌سازد نظارت اعضای شورا بر کار کمیسیون های تخصصی مختلف است، به عبارت دیگر یک عضو شورا باید کاملاً با شرح وظایف و اختیارات این نهاد آشنا بوده و نیز نسبت به وظایف کمیسیون‌های ماده ۷ ، ۵ ، ۱۴ ،و ۱۰۰ و ….. تسلط کافی داشته باشد، در غیر این صورت عضو شورا نمی‌تواند نسبت به احقاق حقوق شهروندان و افرادی که به او رای داده‌اند موثر واقع شود.

حبیب قدیمی آنگاه در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که راهکارها و پیشنهادات وی را در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات جویا شد، اظهار داشت: همواره به دوستان، آشنایان و اطرافیان خود تاکید کرده ام که انسان متمدن نسبت به تعیین سرنوشت خود مسئول است و اصلی‌ ترین نهاد مشارکت در تعیین سرنوشت خود، شرکت در انتخابات است. به عقیده من شرکت نکردن در انتخاب گناه و هم از نظر اخلاقی جرم به حساب می‌آید چرا که شاید گاهی فقط یک رای سرنوشت انتخابات را به گونه‌ای دیگر رقم بزند و شرکت نکردن در انتخابات به راهیابی افراد اصلح به شورا کمک نمی کند. به عبارت دیگر هر شخصی که نقطه نظرها و برنامه عملی یک کاندیدا را قبول دارد باید به او رای بدهد، باید فرهنگ سهیم بودن شهروندان در تعیین سرنوشت شهر در افکار عمومی نهادینه شود و مردم عمیقاً به این باور برسند که باید برای شهر خود تلاش کنند.

 وی سپس با اشاره به اینکه یکی از نقایص کار این است که نمی‌توان از منتخبین واخواهی نمود، افزود : در یک ضیافت افطاری در جمع دوستان به این نکته اشاره کردم که ما هنگامی که یک نفر را انتخاب می کنیم اگر وظایف خود را به درستی انجام ندهد و به بیان دیگر به وعده هایی که داده عمل نکند، نمی توانیم او را بازخواست نماییم و این یک نقص یا ایراد محسوب می شود.

این کاندید بومی و محبوب شورای شهر رودسر همچنین در خصوص مقوله توسعه شهری که آن را مبحثی گسترده خواند توضیحاتی داد و بر ضرورت طراحی مبلمان شهری بر اساس الگوهای مدرن شهرسازی و توسعه فضای سبز شهربازی و ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی، ورزشی، هنری و فرهنگی برای عموم شهروندان و به خصوص قشرهای جوان و نوجوان تاکید کرد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا