اجتماعیپیشنهاد سردبیرفرهنگی

پیام تسلیت رئیس اداره ارشاد اسلامی مهاباد در پی درگذشت دکتر مصطفی خرم‌دل

آوای سبز: دکتر مصطفی خرم دل معلمی توانا، پژوهشگری عالم و چیره دست و قرآن پژوە نامی در روز چهارم خرداد ماه سال جاری دارفانی را وداع گفت، درپی درگذشت استاد خرم دل  جوانبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد پیام تسلیتی صادر کرد، در این پیام آمدە است:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
خبر ناگوار درگذشت استاد برجسته علوم قرآنی دکتر مصطفی خرم دل، ضایعه ای دردناک و خسرانی جبران ناپذیر در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران بویژه شهرستان فرهنگ دوست مهاباد به شمار می رود. بی شک تحقیقات و پژوهش های وزین و گرانسنگ آن مفسر بزرگ و قرآن پژوه روشنفکر، دریچه ای از نور و هدایت برای تالیان و پیروان آن مرحوم مغفور بوده و خواهد بود. از محسنات، تألیفات و افتخارات آن عالم ربّانی و قرآنی، بسیار سخن به میان آمده و گوشه ای از خروارها علم و ادب آن اندیشمند و ادیب باوقار را بیان نموده اند. علی ایُّحال، در این باب هر چه گفته شود، مطمئنا حق مطلب ادا نگشته و زیره به کرمان بردن خواهد بود و به قول سلطان الشعرا رودکی:
«از شمارِ چشم، یک تَن کم»
«وز شمار خِرَد، هزاران بیش»
اینجانب به نیابت از اصحاب فرهنگ و هنر، ضمن عرض تسلیت به خانواده معزا، شاگردان و رهروان آن روشندل روشن ضمیر، از درگاه احدیّت، رجاء واثق دارم تا پیکر مطهر و قرآنی آن عزیز درگذشته را با فرشتگان مقربّش جلیس و محشور گرداند. 
در نهایت آرزوی غفران واسعه ی الهی برای آن مرحوم مغفور داشته، و برای بازماندگان مکرم و خانواده معزّزشان، صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم. 
به گزارش آوای سبز،دکتر مصطفی خرم‌دل، زادهٔ ۱۳۱۵، روستای دهبکر مهاباد، نویسنده، مترجم، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس ومفسر کرد است. از آثار برجستهٔ او می‌توان به تفسیر نور و هم‌چنین به ترجمهٔ تفسیر فی ظلال القرآن از سید قطب اشاره کرد که در ۱۵ جلد به چاپ رسیده‌است.
تألیفات استادخرمدل ؛
1_ صرف دستور زبان کردی سورانی
2_گلبُن دانش 
3_گنجینهٔ صرف زبان عربی 
4_گنجینهٔ نحو زبان عربی
5_مکالمهٔ روزمرهٔ زبان کردی 
6_نحو زبان فارسی 
7_نگاهی گذرا به اعجاز علمی قرآن 
8_نماز، فرمان خدا 
9_تفسیر نور (فارسی) 
10_تفسیر المقتطف (عربی) 
11_تفسیر شنەی ره‌حمه‌ت (کردی)
ترجمه‌ها ؛ 
12_الله جل‌ّ جلاله از سعید حوی 
13_ع‍ن‍ای‍ت ی‍زدان؟، ی‍ا، غ‍ری‍زه ح‍ی‍وان؟! از سوقی ابوخلیل
14_فی ظلال القرآن (۱۵ جلد) از سید قطب
انتهای پیام/
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا