اجتماعیمصاحبه

وظیفه ی وکیل در درجه ی نخست، حفظِ کرامت انسانی و اعتبار موکل است

آوای سبز: روانبخش رضایی سندسی، وکیل پایه یک دادگستری رودبار، متولد روستای تاریخی سندس در  این شهرستان و دانش آموخته ی دانشگاه شهید بهشتی تهران تا مقطع کارشناسی ارشد است و برای ادامه ی تحصیل و انتخاب رشته، پدر و مادر مشوقش بودند. به شعر و ادبیات فارسی و عربی علاقمند است و به زبان انگلیسی و عربی تسلط دارد.او دو فرزند و سابقه ی تدریس در آموزش و پرورش و دانشگاه را دارد. به دلیل رغبت به احقاق حق و نیز احساسِ رضایت درونی از اینکه حق را به حقدار برساند، علی رغمِ تحصیلِ دو ترم در رشته ی ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، از آن رشته انصراف داده و در رشته ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد. مردم شهرستان، بواسطه ی شناخت او، گاهی انتظار دارند، قبل از اینکه وارد دفاع شود، طرفین دعوا را به صلح و سازش دعوت کند و وی حتی اگر وکالت در مصالحه و سازش نداشته باشد، از باب رعایت اخلاق و حقوق شهروندی، خود را مکلف به دعوت طرفین به صلح و سازش می کند و پرونده هایی خصوصا درموردِ اختلافاتِ ملکی و دعاوی خانوادگی را به صلح وسازش منتهی کرده و امیدوار است روزی فرا برسد که این موضوع، نصب العین همه ی وکلا قرار بگیرد. با او گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانیم:

رضایی سندسی به یکی از نقیصه های جامعه، که عدمِ بسط و گسترش فرهنگِ مراجعه به متخصص و خبره است، اشاره و اظهار داشت: فرهنگسازیِ این کار نیاز به آموزش دارد، یعنی ما باید به کودکان، از دورانِ ابتدایی آموزش دهیم که در هرکاری به متخصص آن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مراجعه به وکیل به صورت فرهنگ عام پذیرفته نشده است افزود: مردم در دعاوی و اقداماتِ حقوقی، برخی از کارها را خودشان انجام می دهند و فکر می کنند، زمانی که به بن بست رسیدند، باید به وکیل مراجعه کنند، درحالیکه نیاز است این فرهنگ جا گسترش یابد  که قبل ازگفتنِ هر جمله ای و اقدام به هر عمل حقوقی، به وکیل مراجعه کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری، فرهنگِ مراجعه به وکلا، قبل از اقامه ی دعوا و پیش از اقدام حقوقی، در کاهش تراکم پرونده های دادگستری ها وسپردن پرونده های فعلی به وکلا را درکاستن از تراکم آنها در دادگستری ها، بسیار موثرخواند و ابرازامیدواری کرد: آموزش و پرورش، آموزش عالی و مصلحان اجتماعی، فرهنگ مراجعه به وکیل را درجامعه گسترش دهند.

رضایی با تاکید براینکه حضور وکیل در پرونده ها باعث طی شدن روال قانونی و کاهش اطاله ی دادرسی می شود، گفت:  مثلا برخی  ازپرونده ها نیازی به ارجاع امر به کارشناس ندارد و هرچند تعیین کارشناس و پذیرش آن، برعهده ی مرجع قضایی است، اما می بینیم که خواهان یا خوانده، تقاضای ارجاع  امر به کارشناس دارند و برخی از دعاوی را دریک دادخواست مطرح می کنند که اصلا ارتباطی به هم ندارند وبسیاری از دعاوی که دعوای اصلی مطرح می شوند، نیاز به دعوای تقابل دارند و فردی که وکیل دادگستری نیست، نمی تواند تشخیص بدهد که کدام دعوا، اصلی است و دعوای تقابل چیست و چه زمانی باید مطرح شود و درکشورهای پیشرفته، امر را به وکلای دادگستری می سپارند.

وی با اشاره به اینکه حرفه ی وکالت، بواسطه ی پیچیدگیِ انسان، کار ساده ای نیست، افزود: به این دلیل که طرفِ وکیل، یک انسان است، مسائل زیاد و پیچیده ای ممکن است برای وکیل پیش بیاید و خوشبختانه در قانون اساسی کشورمان درمبحث حقوق ملت، ازاصول 19 تا 42، تنها شغلی که به صراحت ازآن نام برده شده است، شغلِ وکالت است و یکی از دلایل آن، تاکید قانون گذار و نیز جا انداختنِ موضوعِ مراجعه به تخصص وکالت، در بین مردم است.

وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه شهرستانِ رودبار به علت قرارگیری در ورودی استان، با برخی جرائم خاص مانندِ ورودِ مواد مخدر و کالاهای قاچاق، ممکن است مواجه باشد، گفت: این مشکلی است که خیلی از شهرستان های ورودیِ استان ها، نسبت به شهرستان های دیگر، با آن مواجه هستند و تشکیلِ پرونده های حمل و قاچاق مواد مخدر و قاچاق چوب، نشان می دهد، کسانی که قصد ورود به گیلان را دارند ممکن است از وضعیتِ مرزی بودنِ رودبار سوء استفاده نمایند.

رضایی با اشاره به وجودِ حجم بالای دعاوی خانوادگی در شهرستان رودبارتصریح کرد: شهرستانِ رودبار به علتِ دارابودنِ بافت تقریبا سنتی و رابطه ی نسبی یا سببی اکثر خانواده ها، علی رغم تنوع نژادی در آن، کمتربا این معضل نسبت به دیگر نقاط کشور، روبروست اما همین مقدار نیز برازنده ی شهرستان ما نیست.

وی با تصریح براینکه وکالت شغل ارتزاق و هدف عمده از آن کسب درآمد نیست بلکه هدف اصلیِ وکیل دفاع ازستمدیده است، و درآن مانند هرشغلِ دیگری سره و ناسره وجود دارد، تاکید کرد: وکالت نیز ازاین قاعده ی کلی مستثنی نیست و خیلی ها ممکن است توان، قابلیت و صلاحیت لازم را نداشته باشند و وارد این حرفه شده اند، البته اهرم هایی درقانون پیش بینی شده است و درطول زمان، قانون وکلای سره از ناسره را تشخیص خواهد داد و ازنظر عرفی نیز، مردم این موضوع را تشخیص می دهند.

وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه وکیل درمقابل کار ارزشمندی که انجام می دهد، حق الوکاله می گیرد وتعابیر دیگری که درموردِ حق الوکاله بکارمی رود، برازنده ی وکیل و نیز موکل نیست، خاطرنشان کرد: آئین نامه ی تعرفه ی حق الوکاله و هزینه ی ایاب و ذهاب درقانون مشخص شده است و حق الوکاله بستگی به توافق و تراضی موکل و وکیل دارد.

رضایی گفت: وکالت شغل مقید به نتیجه نیست یعنی هیچ وکیلی نباید اعلام کند که من حتما درفلان پرونده پیروز می شوم بلکه او تمامِ تلاش خود را برای احقاقِ حق انجام می دهد و ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد ولی سهل انگاری، کوتاهی و حتی سکوت وکیل که باعث ضرر به موکل شود، مضموم است و دراین موارد مسئولیت کیفری، حقوقی و اخلاقی متوجه وکیل است.

وی وظیفه ی وکیل را در درجه ی نخست حفظِ کرامت انسانی و اعتبار موکل دانست و با ابرازتاسف از نشان دادنِ تصویری نامطلوب از وکلا در برخی از فیلم ها، بسیاری از وکلا درکشور، به ویژه دراستان و شهرستان رودبار را انسان هایی شریف دانست و تصریح کرد: هر حقوق خوان، حقوق دان نیست و هرکسی که در دانشگاه، لیسانس حقوق گرفته نمی تواند وکالت کند و وکلا به غیر ازحقوق، نیاز دارند به ادبیات فارسی، زبان عربی، جغرافیا، تاریخ و حتی اطلاعات عمومی نیز آراسته باشند.

وکیل پایه یک دادگستری، وکالت را مستلزم زحمت و کسب تجربه و دود چراغ خوردن دانست و افزود: نباید حق الوکاله ای گرفت که موکل را درمضیقه قرار دهد و نباید با ساختن یک بنا، بنای دیگری را خراب کرد.

رضایی ضمن ابراز محبت به مردم شهرستانِ زادگاه خود، از آنان درخواست کرد، اگر قصد اقامه ی دعوا و دفاع دارند و می خواهند اقدام حقوقی انجام دهند، حتما به وکلا مراجعه کنند و ازآنان مشورت بگیرند تا از مسائل ناشی از عدم مراجعه به وکیل پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه در دادگستری رودبار برای اجرای ماده ی 187 ، واحد مشاوره وجود دارد و نیز ایثارگران شهرستان می توانند از واحد معاضدت قضایی درسپاه و بنیاد شهید استفاده و به وکلا مراجعه کنند، گفت: از رئیس قبلی و فعلی دادگستری رودبار برای احداث ساختمان جدید دادگستری تشکر می کنم و اقدام رئیس فعلی در ارجاع پرونده ها در بدو امر به شورای حل اختلاف، هرچند براساس بخشنامه و تاکید قوه قضائیه مکلف هستند، در خور تحسین و تشکر است و شاهدیم که با این کار بسیاری ازپرونده ها، به نتیجه می رسد.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه در بدو ورودِ وکلا به دادگستری رودبار به آنها احترام می گذارند و موبایل ها را تحویل نمی گیرند، و همکاران نیز جوانب را رعایت می نمایند، تاکید کرد: اگر قاضی موقع دفاع درمقابل وکیل قرار می گیرد، قصد تحقیرکردن وکیل را ندارد و فضای مجادله ی گاهگاهی، فقط در دادگاه بوجود می آید و خارج از دادگاه، دوباره فضای احترام آمیز بین وکلا و قضات وجود دارد.

رضایی با اشاره به وجود قضات شریف در دادگستری و دادگاه تجدید نظر استان، تصریح کرد: این قضات سعی دارند ازنهادهای نوین حقوقی مانند تعلیق، تخفیف، تبدیل، مجازات های جایگزین حبس و کاهش حبس و پذیرش دادخواست اعسار که جزء کارهای حسنه است، استفاده کنند و بنده با توجه به پیچیدگی دفاع از موکل و تلاش قضات برای تطبیق با قانون و نتیجه گیری و نیز تلاشِ وکلا دربیان موارد قانونی به همکاران قضایی، از دادگستریِ شهرستان و دادگاهِ تجدیدنظر رضایت دارم و امیدوارم نقایص جزئی با مشورت با وکلا حل شود.

وی با اعلام اینکه وکیل دادگستری باید رابطه ی شغلی خود را با همه ی اداره ها قطع کند و سپس می تواند به وکالت بپردازد، گفت: با این موضوع که هرکسی تحصیلات حقوقی دارد باید وکیل شود، موافق نیستم.

وی در پایان خواستار توجه و حمایت از کانون های‌وکلای‌دادگستری سراسر کشور به عنوان نهادهایی کاملا مستقل که استقلال آنها وجه داخلی و بین المللی دارد شد و وجود آن را مایه قوام حرفه وکالت برشمرد و اظهار داشت وکالت به شرافتش می ارزد نه به درآمدش. پایان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا