اجتماعیاقتصادی

واحدهای صرافی باید دقیقا مطابق با دستورالعمل های بانک مرکزی خدمات دهی کنند

آوای سبز: صرافی به واحدی گفته می شود که با دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عمدتا به فعالیت درزمینه خرید و فروش ارز (پول خارجی )مبادرت می ورزد . شرکت صرافی جنگجو ؛یکی از معدود واحد های صرافی در شهرستان آستارا به شمار می رود که پایه واساس خدمات خودرا براساس مشتری مداری قرار داده و دقیقا در چارچوب قوانین ،ودستورالعمل هاوبخشنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت وخدمات دهی می کند .
محمد جنگجو خانکندی مدیر عامل این شرکت صرافی درمصاحبه اختصاصی با رسانه سراسری آوای سبز گفت :تقاضای خودمبنی برتاسیس وراه اندازی این واحد صرافی را درسال 90 به بانک مرکزی ارائه دادیم که در سال 94 مجوز مربوطه صادر واز همان سال فعالیت وخدمات دهی به مردم فهیم وشریف آستارایی را کلید زدیم.
محمد جنگجوکه از معدود مدیران جوان وتحصیل کرده درحوزه صرافی به شمار می رود ؛دانش آموخته ی مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات است.                                                                                                                     وی با بیان اینکه :5نفر دراین واحد صرافی مشغول فعالیت وسرویس دهی به مراجعه کنندگان هستند؛افزود :از دیدگاه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنها منبع مجاز خریدوفروش ارز ،واحد های صرافی دارای مجوز ازآن بانک هستند که مطابق با بخشنامه ها ودستورالعمل های ابلاغی شورای پول واعتبار وبانک مرکزی فعالیت کنند.
مدیر شرکت صرافی جنگجو با اشاره به فعالیت های اصلی واحدهای صرافی خاطرنشان کرد: خرید و فروش ارزهای مجاز و مسکوکاتی که بانک مرکزی به آنها اقدام می کند مانند سکه طلا نیم سکه و… و ارسال حواله های ارزی خارج از کشور ، زمینه اصلی فعالیت واحدهای صرافی و از جمله این واحد را تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: به جزصرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی ، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به خرید و فروش ارز مبادرت ورزد ، از نظر قانون مرتکب جرم شده است و برای آن قانون مجازات در نظر گرفته است.
محمد جنگجو با بیان اینکه نص صریح قانون مصوبه شورای پول و اعتبار و مصوبه مجلس شورای اسلامی اشخاص حقیقی و حقوقی را از فعالیت در زمینه خرید و فروش ارز منع می کند ،اظهار کرد: مطابق با دستورالعمل بانک مرکزی و قوانین کشور هر شخص حقیقی مبادرت به خرید وفروش ارزنماید؛مصداق پولشویی محسوب شده ومجازات قانونی پولشویی درباره مرتکب اعمال خواهد شد.
وی با ذکر مثالی ساده ادامه داد: چنانچه فردی مجوز فروش محصول خاصی را داشته باشد اما در عمل به فروش محصول دیگری اقدام کند عمل او مصداق پولشویی خواهد بود.
محمد جنگجو با اشاره به اینکه دو گروه از دریافت کنندگان اصلی خدمات صرافی ها هستند گفت: گروه اول را افرادی تشکیل می دهند که کالایی را از خارج خریداری کرده و پول آن را باید به صورت ارز پرداخت نمایند وگروه دوم نیز افرادی هستند که کالایی را صادر نموده و مطالبات خود را به‌صورت ارز دریافت می‌کنند که این عده تاجران و بازرگانان را شامل می‌شوند و از خدمات سامانه نیما برای امور خود استفاده می کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه صرافی ها به دو نوع تضامنی و بانکی تقسیم می شوند، افزود: تضامنی به واحدهای صرافی مانند این واحدکه از سوی بانک مرکزی مجوز دریافت کردند را شامل می شوند و نوع دوم همانگونه که از عنوان آن ها پیداست، بانک‌ها هستند که هر بانکی دارای یک واحد صرافی است
محمد جنگجو در خصوص صرافی های تضامنی توضیح داد: شرکت های غیر دولتی (خصوصی) که حداقل سه نفر تشکیل شده باشد؛ تضامنی خوانده می شود چنانچه این شرکتها بدهی داشته باشند طبق اساسنامه و قانون ثبت شرکتها هر یک از سه عضو ملزم به پرداخت کل مبلغ بدهی است.
وی در ادامه همچنین اظهارکرد:بانک مرکزی برای مقابله با شیوه های پولشویی تدابیری اندیشیده که در قالب بخشنامه و دستورالعمل به واحدهای صرافی ابلاغ کرده و همه واحدهای صرافی ملزم به اجرای این دستورالعمل ها هستند که هر خرید و فروش ارز در واحدهای صرافی باید با احراز هویت اشخاص و ارائه پاسپورت شناسنامه و یا کارت ملی هوشمند باشد که در آن کد ملی فرد قید شده است.
وی افزود: به موازات ارائه این مدارک ، شماره موبایل نیز از فرد متقاضی دریافت می شود که باید با کد ملی او همخوانی داشته باشد متعاقباً مدارک از ثبت احوال و شماره موبایل از مخابرات استعلام شده و پس از احراز هویت فرد ، خدمات ارزی ارائه می شود.
وی افزود: علاوه بر مواردی که اشاره شد؛ به منظور جلوگیری از پولشویی و همچنین تا سقف خاصی پول نقد می تواندچنج ومبادله شود در این رابطه هر فردی سالانه ۲۲۰۰ دلار (معادل۲۰۰۰ یورو) خرید کند. با این وجود در اردیبهشت سال جاری دستورالعمل متممی از سوی بانک مرکزی صادر شدکه دراین زمینه محدودیت را تشدید کرد بر این اساس هر شخص فقط می‌تواند یک بار خرید کند. یعنی اگر شخصی صد دلار بخرید کند تا آخر سال نمی تواند خرید دیگری انجام دهد که به مرز ۲۰۰۰یورو برسد.
محمد جنگجو با بیان اینکه بانک مرکزی در مناطق مختلف کشور دارای نمایندگان ناظر است، گفت: استان های گیلان و گلستان و مازندران تحت نظارت شعبه ساری بانک مرکزی فعالیت می کنند.که ما این مشکل را با آنها مطرح کردیم اما فعلاً دستورالعمل یادشده به قوت خود باقی است.
مدیر شرکت صرافی جنگجو آنگاه با اشاره به اینکه افزایش بی رویه واحدهای شبه صرافی درآستارا از جمله مشکلات ما محسوب می شود، توضیح داد اگر در این شهر مرزی ۶ واحد صرافی مجاز مستقر و فعال باشد بایداذعان کنیم ده‌ها برابر این تعداد صرافی غیر مجاز مشغول فعالیت هستند در واقع اکثر مغازه‌داران این شهر ،به فعالیت غیر رسمی و غیر مجاز در زمینه خرید و فروش ارز مشغول هستند البته بانک مرکزی بابت حواله های رسمی سایت نیما را راه اندازی نموده که دسترسی به آن فقط برای واحد های مجاز صرافی امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه سامانه نیما از ۷ یا ۸ سال قبل راه اندازی شده ؛افزود: راه اندازی سامانه نیما از اقدامات مثبت و ارزشمند بانک مرکزی به حساب می آید.
محمد جنگجو همچنین به این نکته اشاره کرد: بانک مرکزی به واحدهای صرافی ابلاغ کرده با همه اشخاص حقیقی و حقوقی در خارج از کشور باید قرار داد منعقد شود و بر این اساس اگر هر مشکلی به وجود آید بانک مرکزی از خود سلب مسئولیت می کند.
مدیر شرکت صرافی جنگجو در پایان باتاکید بر اینکه فعالیت هاو خدمات این واحد دقیقا در چارچوب قوانین کشوری و دستورالعمل های بانک مرکزی صورت می‌گیرد، افزود: برخی از همکاران ما در واحدهای صرافی متاسفانه بر خلاف اصول حرفه‌ای و علمی عمل می کنند که بدین ترتیب اعتبارو وجهه واحدهای مقید به قوانین و اصول علمی را زیر سوال می برند که به این عده از همکاران رعایت دقیق قوانین و بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی را موکداٌ توصیه می کنیم.
صرافی جنگجو / شرکت تضامنی صرافی محمّد جنگجو خانکندی و شرکا /با مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران / شماره ثبت : 2136
خرید و فروش ارزهای مجاز –ارسال حواله ارزی به خارج از کشور
آدرس : گیلان / بندر مرزی آستارا /خیابان معلم /روبروی بانک رفاه /تلفن : (10خط)
44812020-013 /www.jangou.org

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا