اجتماعیمطالب ویژه

مدیریت گروه مهندسین گیلان سازه آستانه اشرفیه : مردم سر سالم سازی ساختمان ها با مهندسین چانه زنی نکنند

آوای سبز : مهمترین مشکل بخش مسکن، عدم آشنایی مردم با ضرورت توجه به مباحث ایمنی ساختمان است.
مهندس عمران در صنعت ساختمان نقش برجسته ای دارد. در فرآیند ساختمان سازی مهندسین مختلفی نقش دارند که مهم ترین آنها مهندسان عمران نقشه بردار معماری و مهندسن تاسیسات برقی و مکانیکی است.
رسانه سراسری آوای سبز در گفتگویی با یکی از اساتید دانشگاه و از مهندسین عمران در گرایش هیدرولیک و مدیریت گروه مهندسین گیلان سازه در آستانه اشرفیه، آقای علیرضا صائبی، درخصوص یکی از مسائل رایج امروزی یعنی ساخت و ساز مسکن و مشکلات ناشی از بی توجهی نسبت به نوع ساخت به گفتگو نشست که در ادامه می خوانید:
آوای سبز: ضمن معرفی خودتان از ظرفیت ها و توانمندی‌های گروه مهندسین گیلان سازه بفرمایید؟
صائبی: علیرضا صائبی هستم و به همراه مهندس علی شفیعی ثابت مدیریت گروه مهندسین گیلان سازه را بر عهده دارم،مدرس آموزش و پرورش و دانشگاه امام جعفر صادق(ع) آستانه اشرفیه هستم و بیشتر از بیست سال در این شهر مشغول به فعالیت هستیم که قبل از شروع به فعالیت این گروه من در استان خوزستان و شهرستان اهواز مشغول به کار بودم.
آوای سبز: از چه سالی شروع به کار کردید؟
صائبی: پروانه اشتغال من سال ۱۳۸۱ صادر شد ولی قبل تر از آن هم در کار ساخت وساز فعالیت داشتم ولی کار اصلی من آموزشی بود. در سال ۱۳۷۴ استخدام آموزش و پرورش و از سال ۱۳۹۲ در دانشگاه مشغول به تدریس شدم.
آوای سبز: در خصوص نوع فعالیت فعلی خود بفرمایید؟ برای مردم کار انجام می دهید یا اینکه برای سازمان هاست و بیشتر در کدام شهرها کار انجام داده‌اید؟
صائبی: برای اشخاص حقیقی و سازمان های خصوصی کار انجام می دهیم و کار ما طراحی، محاسبه، نظارت و اجراست. بیشتر فعالیت ما در آستانه اشرفیه لاهیجان و بندر کیاشهر است
آوای سبز: آیا اشتغالزایی هم کرده اید و چند نفر هستید؟
صائبی: از باب تعریف نباشد می توان گفت خیلی از دفاتر که هم اکنون فعالیت های مهندسی ساختمانی در سطح شهر دارند ، بنده افتخار آموزش به ایشان را داشتم و شروع به کار کردند و روال کار ما هم طوری بود که اجازه پیشرفت دهیم و برخی از آنها در کارهایشان پیشرفتهای زیادی داشتند و شرکت و دفاتر خود را در سطح پیشرفته ای دایر کردند که این باعث شادی ماست. از سال ۱۳۸۱ نیروهای کارآموز از دانشگاه ها یا هنرستان‌ها به ما پيوستند تقریبا از نظر تجربه کاری قریب به صفر بودند ولی در اینجا چه از نظر تجربه اجرایی و چه از نظر علمی ارتقا یافتند و همه شان بعد چند سال که در کنار ما کارورزی کردند اکنون مستقل شدند. و بعد هر سری تعداد دیگری جهت کارآموزی از هنرستان‌ها یا دانشجویان ترم اول یا دوم به ما می پیوندند و سعی می کنیم که تجربیات علمی و عملی خود را به ایشان انتقال دهیم که عموما بعد ۳الی ۴ سال وارد به کار و مستقل می شوند.
آوای سبز: برای پیشبرد اهدافتان با چالش ها یا مشکلاتی هم روبرو هستید؟
صائبی: بزرگترین چالش کار ما بحث اجرای درست و صحیح ساختمان ها است. که این بحث خیلی گستره ای است، زلزله ای را در نظر بگیرید مثلاً در استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۵و چند دهم ریشتر اتفاق می افتد و خرابی زیادی را بوجود می آورد و مردم و دولت به چالش کشیده می شوند در حالی که این اصلا صحیح نیست. عمر متوسط ساختمان ها در کشورهای اروپایی هشتاد سال و در برخی از کشور ها مثل اتریش عمر ساختمان ها به صدسال هم می‌رسد و عدم وجود چنین امری در کشور ما در واقع نبود الگوی صحیح ساخت و ساز است.برای نمونه در انگلستان شخص مجاز به گرفتن پروانه ساخت و ساز نیست و شرکت ها این کارها را انجام می دهند و شرکت حتما باید توانمندی لازم را داشته باشد و این زمانی است که مهندسین مجرب و توانمند ، کارگرانی دوره دیده ، ابزار و ماشین آلات و دستگاه های مناسب داشته باشد و اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری دارد باید به این شرکت ها مراجعه کند، بعنوان مثال شرکتی با عنوان شرکت the royal system housing با عنوان سیستم خانه سازی سلطنتی، این شرکت ها حتی در حاشیه خلیج فارس هم کار می کنند و در عرض کمتر از یکماه ویلا می سازند و تحویل کارفرما می دهند و در تمام دنیا کار می‌کنند. وقتی سیستم خانه سازی بصورت شرکتی است مثلا در آستانه اشرفیه مهندسین تجمیع شده و دو یا سه شرکت ثبت می کنند و شرکت دارای مهندسین ، کارگرهای متخصص و ابزارها و ماشین آلات مناسب است. در این حالت سیستم بازرسی لازم نیست مثلا در شهر آستانه که هزار مهندس دارد هر هزار نفر را مورد بازرسی قرار دهد بلکه آن سه شرکت را بازرسی می کند. یا در استان که بالغ بر بیست هزار مهندس هست نمی توان همه را کنترل کرد ولی میتوان چندین شرکت را مورد بازرسی صحیح قرار داد و سیستم ساختمان سازی هم مسیر صحیح خود را طی می کند. مساله دیگر آنکه در بلژیک دستمزد مهندسین ساختمان ۲۰درصد قیمت تمام شده اجرائ ساختمان است و این باعث بالا رفتن کارایی و تمرکز آن مهندس در کار می شود، اما مهندسین در ایران یک تا دو درصد قیمت تمام شده ساختمان دستمزد می گیرند و این سبب می شود که چندین کار را همزمان انجام دهند بالطبع تمرکزش در کارها پایین می آید و انرژی انها در چند کار تقسیم می شود و برخی از این نظارت های مهندسین درست انجام نمی گیرد و در نتیجه هیچگاه در سطح عالی نتیجه حاصل نمی شود. نکته مهمتر این است که ساخت و سازها و الگوی ساخت ساختمان الگوی کشور خودشان است و اینجور نیست که الگوی مدرن در یک ساختمان استفاده شود و در ساختمان کنارش الگوی دیگری بکار رفته باشد و این یعنی معماری صحیحی هم از لحاظ الگوی ساخت و ساز نداریم.
آوای سبز: مخاطب این عرایض شما کدام نهاد یا مقام مسئول است؟
صائبی: خیلی از مراکز هستند از جمله وزرات راه و شهرسازی که در شهرسازی باید الگوی منطقه را در نظر بگیرند مثلا در گیلان با چوب و گل ساختمان سازی می شد تا رطوبت کمتری جذب شود که الان سنگ و بتن جایگزین آن شده است که از طرفی در مقابل زلزله چوب آسیب کمتری را متحمل می شود. البته نظام مهندسی گیلان کارهایی را انجام داده است و الگوی پیشنهادی را در چند سال اخیر بعنوان الگو های بومگردی داده است. ممکن است عده ای گمان کنند که منظور الگوی ساختمان سازی زمان قدیم را مد نظر داریم که اینطور نیست بعنوان نمونه در برخی از مناطق کانادا بعنوان کشوری که چوب زیادی را داراست ساختمانهای تا سه طبقه با اسکلت چوبی ساخته می شود و بصورت مدرن هم این کار اتفاق می افتد البته ما منابع چوبی مان کافی نیست و چوب نراد روسی مناسب این کار است که وارداتی محسوب می شود ولی میتوان از این نمونه ها الگوبرداری کرد چرا که سازه های اسکلت چوبی بدلیل نوع اتصال وسبکی در مقابل زلزله مقاومترند در نتیجه به لحاظ ساخت و ساز باید به الگوی بومی اقلیم گیلان با دقت بیشتری نگاه کرد و البته یکسری کارها انجام شده ولی کافی نیست.
آوای سبز: چه پیشنهاداتی برای مردم در زمینه ساخت و ساز دارید؟
صائبی: اینکه کار را به متخصصان بسپارید. یکی از دغدغه های مهندسین این است که هر ساختمانی که بصورت بساز بفروش و یا غیره ساخته می شود سازنده خودش را در ساخت وساز کارشناس میداند و نظردهی می کند و به علت افزایش هزینه ها از مصالح میکاهدتا قیمت تمام شده ساختمان را پایین نگه دارند و ساختمان آسیب پذیری را تحویل مردم می دهند و باید کار به متخصص واگذار شود که دانش و تعهد کاری دارد و در صورت اشکال در کار قانونمند برخورد شود. من در استان های خوزستان، مازندران و گیلان کار کردم و مشاهده میکنم که سازمان نظام مهندسی گیلان کار بیشتری انجام داده و فرهنگ مهندسی را نسبتا بالا برده است. از لحاظ زلزله خیز بودن و پهنه بندی در گیلان ، خطر زلزله خیزی در شهرستان رودبار خیلی زیاد است به مانند تهران که خیلی زیاد محسوب می شود، مابقی مناطق استان با خطر زیاد میباشند و وقتی ما به برخی از کارفرماها که به ما مراجعه می کنند و نقشه ای که براساس مصوبه نظام مهندسی گیلان است به ایشان ارائه میدهیم اعتراض به زیاد بودن میله گرد دارند , باید گفت زلزله هایی مثل چهارمحال و بختیاری که فقط باید احساسش کنید در واقع می بینیم کلی ساختمان ها به خصوص در روستاها را ویران میکند , باید از چنین حوادثی جلوگیری کرد. یک مسأله مهم در گیلان بحث ژئوتکنیک و خاک و پی ساختمان است چرا که زمین های گیلان در درجه‌ بندی آیین نامه زلزله ۲۸۰۰ ، در رده چهارم است و این یعنی اینکه ضعیفترین نوع خاک را داراست و مقاومت خاک در برخی از نواحی استان خیلی پایین است و تقریبا یک سوم خاک تهران مقاومت دارد و این یعنی ممکن است برخی از ساختمان ها صحیح ساخته شود ولی مقاومت خاک پایین باشد و با یک زلزله ویرانی حاصل شود پس بهتر است که بحث آزمایش خاک بیشتر مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در سال‌های قبل ساختمانهایی را داریم که کمتر از شش طبقه یا شش سقف بود آزمایش خاک انجام نمی شد ولی امروزه هر ساختمانی که مساحتش بالاتر از ۸۰۰مترمربع باشد باید آزمایش ژئوتکنیک انجام شود، که ممکن است نیاز به تقویت داشته باشد و براساس آزمایش خاک و با توجه به دانسته هایی که درمورد خاک داریم فونداسیون ساختمان را طراحی کنیم، هرچند که برای مساحت های کمتر هم به آزمایش خاک نیاز است چرا که این خطر زلزله برای مساحت ۷۵۰متر یا کمتر هم وجود دارد و از مردم می‌خواهم که به مهندسین اعتماد کنند ودر انتخاب متریال سازه چانه زنی نکنند.
آوای سبز: آیا با مسئولین شهر صحبتی و یا انتظاری دارید؟
صائبی: خوشبختانه مهندس نجفی نماینده محترم مردم فهیم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر در مجلس شورای اسلامی درک مهندسی بالایی دارند و سالهای سال در بنیاد مسکن فعالیت کردند و چه در زمینه اجرای کارهای دولتی و چالش های آن اشنا و چه در زمینه ساخت و سازها بعنوان ناظر عالی به روستاها رفتند و با توجه به اینکه خودم هم ناظر مقاوم سازی هستم و ارتباط نزدیک با بنیاد مسکن دارم میدانم که خوشبختانه ایشان با دقدقه های این کار آشنا هستند و شاهد تلاشهای مجدانه ایشان را در زمینه رفع آنها هستم، از طرفی دیگر هم سالها رئیس شورای شهر آستانه اشرفیه بودند و در زمینه مشکلاتی که در ساخت وسازهای شهری هست می توان از ظرفیت ها و توانمندی‌های ایشان استفاده کرد.

 

گروه مهندسین گیلان سازه
طراحی ، نظارت، اجرا
سازه: کوبیاکس
ژئوتکنیک: میکروپایل، سازه نگهبان
مهندس شفیعی ، کارشناس عمران : ۰۹۱۱۹۴۳۵۳۷۰
مهندس صائبی، کارشناس ارشد هیدرولیک: ۰۹۱۱۴۵۴۰۶۷۷
آستانه اشرفیه، میدان دکتر معین، جنب بانک صادرات، ساختمان الماس، طبقه ۱
تلفکس: ۰۱۳-۴۲۱۳۸۳۱۷

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا