اجتماعیفرهنگی

لالایی‌های قرآنی یک مادر/از زمزمه‌های قرآنی یک حافظ خردسال تا آرزوی پزشک شدن

آوای سبز: رمضان ماهی است که در آن قرآن، معجزه رسول خدا (ص) نازل‌شده و قرائت آن از تأکیدات دینی و سفارشات ائمه معصومین (ع) است تا در این ماه، امت پیامبر اسلام (ص) با قرآن کریم انس بیشتری داشته باشند.

به نقل از فارس انس با قرآن یعنی همواره آیات آن را تلاوت کردن، پیام‌ها و آموزه‌هایش را باجان و دل شنیدن و باهمه وجود به‌عنوان یک فرهنگ در زندگی فردی و اجتماعی به کار گرفتن تا در پناه آیات آسمانی قرآن بتوان از گمراهی‌ها و وسوسه‌های شیطانی نجات یافت و به آرامش و رستگاری که وعده الهی است، دست‌یافت.

انس با قرآن یعنی به سخنان نورانی خداوند خوب گوش کردن تا آرام‌آرام تأثیرات و جلوه‌های این نور الهی در زندگی انسان مشاهده شود و اگر بتوان این مؤانست و همدمی را در سنین پائین تر یعنی کودکی و نوجوانی شروع کرد تا نور خدا با خون و گوشت فرد درآمیخته و عجین شود بهتر می‌توان در سن جوانی، میان‌سالی و بالاتر خود را از لغزش‌ها و انحرافات حفظ و از برکات انوار الهی در زندگی بهره‌مند شد.

دوران کودکی و نوجوانی بهترین فرصت برای آموختن و فراگیری مهارت‌ها است، در این دوره فرد دارای ظرفیت و پتانسیل‌های خاصی است که باید متناسب با آن پرورش پیدا کند و والدین می‌توانند بهترین الگو برای فرزندان در باروری این ظرفیت‌ها باشند پایبندی پدر و مادر به اصول قرآنی و آموزه‌های دینی موجب می‌شود تا فرزندان بیشتر به فراگیری و خواندن قرآن علاقه‌مند شده و با حفظ و قرائت این کتاب تربیتی و پیوند با کلام وحی، تأثیرات معنوی انس با قرآن بر زندگی و رفتار فرزندانمان محسوس شده و با آرامشی که حاصل می‌شود در مسیر زندگی بیمه شوند.

لالایی‌هایی که از محمد حافظ قرآن ساخت

رضا شیخ پدر یکی از حافظان خردسال کلاچایی است که سعی کرده برای تربیت فرزندش آموزه‌های قرآن مجید را یک به یک در نظر بگیرد و از آن‌ها برای ساختن انسانی وارسته بهره گیرد، او می‌گوید فرزندش محمد را هر شب با خواندن قرآن به رخت خواب می‌فرستاده و این امر موجب شده قرآن در روح او نفوذ کند.

«محمد شیخ» حافظ خردسال کلاچایی اکنون پایه چهارم ابتدایی است و از دوران کودکی با قرآن آشنا شده است،  مادر محمد قبل از خواب برایش قرآن تلاوت می‌کرد و او با کلام خدا به خواب می‌رفت.

رضا شیخ، پدر این حافظ خردسال قرآن می‌گوید: «محمد» از کودکی به حفظ و قرائت قرآن علاقه نشان می‌داد، ما نیز برای هدف‌دار کردن علاقه او جهت فراگیری قرآن، مدتی به دنبال استاد و کلاس مناسب بودیم تا اینکه دو سال پیش، پس از مشاوره‌های فراوان «محمد» در کانون بسیج رشت زیر نظر استاد حاج فرهاد فلاح‌پور ثبت‌نام شد.

طولانی بودن مسافت راه از کلاچای تا رشت هفته‌ای چند بار برای کودک ۸.۵ ساله سختی‌های خاص خود را دارد اما چیزی که توانست «محمد» را در مسیری که انتخاب کرده موفق کند عشق و علاقه او برای فراگیری کلام نورانی قرآن کریم و حمایت‌های والدینش در این مسیر بود اما آقای شیخ در این رابطه می‌گوید استاد قرآن «محمد» توانست شیفتگی او را به قرآن چند برابر کند او با شیوه اصولی که برای تدریس بکار می‌گیرد توانسته «محمد» را برای ادامه کار تشویق و انس به قرآن را در آن تقویت کند.

«محمد» قصه ما از وقتی هشت و سال و نیم داشت آموزش‌های تخصصی برای حفظ و قرائت قرآن را آغاز کرده و طی دو سال تا ۱۰ و نیم سالگی و قبل از ماه رمضان امسال توانسته حافظ کل قرآن شود.

پدرش می‌گوید: «محمد» برای حفظ و تثبیت محفوظات قرآنی‌اش دست‌کم روزی پنج‌تا ۶ جزء و بعضاً تا هشت جزء تلاوت می‌کند و من و مادرش در هنگام مرور و تکرار آیات با تطبیق دادن با قرآن او را حمایت کرده و اگر بخشی را جابه‌جا کرد او را آگاه می‌کنیم.

این قاری خردسال باعلاقه، کار حفظ قرآن را دنبال می‌کند و پدر و مادرش فقط او را در مسیری که انتخاب کرده با برنامه‌ریزی حمایت می‌کنند، به پفته پدر محمد بارها شده که به دلیل مشغله کاری یا بیماری می‌خواستند «محمد» را به کلاس قرآنی نبرند اما شیفتگی او به قرآن باعث شده تغییر عقیده داده و با هر شرایط ممکن او را به‌موقع به کلاسش برسانند.

زمزمه‌های قرآنی «محمد»در زمان فراغت

همان طور که آقای شیخ برایمان تعریف کرد؛ زمانی که «محمد» با دوستان قرآنی‌اش در خارج از درس قرار می‌گیرند مطالب آموخته‌شده در کلاس را به‌صورت یک سرگرمی باهم مرور می‌کنند و حاضر نیستند لحظه‌ای از یاد قرآن غافل شوند.

«محمد» به برکت قرآن در مدرسه هم می‌درخشد و در درس‌هایش موفق است، پدرش از زحمات اولیای مدرسه «محمد» و همکاری‌هایی که دارند تا در روزهایی که محمد تا دیروقت در کلاس‌های حفظ قرآن است و روز بعد به مدرسه نرود قدردانی کرد.

با توجه به اینکه بیشتر عادات زندگی انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد و پدر و مادر به‌عنوان نخستین معلم یک کودک نقش تأثیرگذاری در شیوه تربیتش دارد در کنار بی توجهی برخی مردم نسبت به تربیت دینی فرزندانشان، هستند افرادی که نسبت به آینده و تربیت فرزند خود احساس مسؤولیت کرده و با آموزش‌های قرآنی و آشنایی با سیره عملی ائمه معصومین (ع) فرزندانشان، آن‌ها را در مسیر درست زندگی هدایت می‌کنند.

آرزو دارم در مسابقات قرآنی مقام کسب کنم

اما «محمد» قصه ما با همه این ویژگی‌های نیکی که دارد می‌گوید حفظ قرآن را بدون هیچ اجباری و باعلاقه خود دنبال می‌کند، از قرائت آیات الهی لذت می‌برد اما آیات صفحه ۱۸۴ قرآن را بسیار دوست دارد.

این قاری خردسال موفقیتش در حفظ کل قرآن کریم را مدیون زحمات پدر و مادر و استادش می‌داند و آرزو دارد که بتواند در مسابقات بین‌المللی شرکت و مقام کسب کند.

«محمد» برای آینده نیز برنامه‌ریزی کرده، او می‌گوید: در مدرسه به درس علوم بسیار علاقه‌مند هستم و دوست دارم تا در آینده یک پزشک شوم و با کمک به مردم دردهایشان را کم کنم.

پدر «محمد» در کلام آخر توصیه‌ای به والدین کرد و گفت: اگر دیدید فرزندتان به کاری علاقه‌مند است سعی کنید در کنارش قرار گیرد و زمینه رسیدن به هدفش را فراهم کنید تا به موفقیت برسد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا