اجتماعیپیشنهاد سردبیر

فهیمه نقی خانلر وکیل پایه یک: اقدام موثر و خوبِ وکیل برای احقاق حق، معرف اوست

آوای سبز: فهیمه نقی خانلر، وکیل پایه یک دادگستری، سال 96 با رتبه ی سوم کانون وکلای گیلان وارد عرصه ی وکالت شد و چندین ماه است، در کانون وکلای دادگستری گیلان مشغول به کار است. وی دوره ی کارشناسی را در دانشگاه گلستان به تحصیل پرداخت و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را در دانشگاه رشت گذراند و مدرس دانشگاه است. با فهیمه نقی خانلر گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید. وی درکاهش حجم پرونده ها بواسطه ی ایجاد سازش بین طرفین دعوا، نقش موثری داشته است.

آوای سبز: با توجه به زندگی ماشینی و مشکلات امروز، مردم تاحدی عصبی شده اند وگاهی براساسِ منطق، سخن نمی گویند و رفتار نمی کنند، راهکار شما چیست؟

ما درحوزه ی وکالت، کمکی که می توانیم بکنیم، فقط، احقاق حق یا پیگیری کار مردم است. با توجه به مشکلاتی که درعرصه های مختلف زندگی مردم پیش آمده است و این مشکلات تبعات روحی و روانی دارد، توانایی پیگیری کارها را از شخص سلب می کند که نیاز است، کارهای خود را به یک وکیل بسپارد و وکیل، مطابقِ وکالتنامه که به امضای وی و موکل می رسد، اقامه و طرح دعوا می کند و به احقاق حقوق موکل می پردازد و با مهارت و دانشی که دارد، کارهای مربوط به موکل را پیگیری می کند؛ اما وکلا تضمین نتیجه ی دلخواهِ موکل، نمی توانند بدهند و اخلاقِ حرفه ای، این موضوع را اقتضا می کند، یعنی وکلا از لحاظ اخلاقی و حقوقی حق ندارند نتیجه ی دعوا را تضمین کنند و از طرفی، مطابق اعتمادِ بین موکل و وکیل و سوگندی که وکلا خورده اند، با جان و دل به دنبال احقاق حقوق موکل باشند و از هیچ اقدامی برای احقاق حقوق موکل دریغ نکنند اما درضمن باید، در چهارچوبِ شرایط و ضوابط قانونی این کار را انجام دهند.

آوای سبز: برای اینکه افکار عمومی بپذیرد که باید به وکیل برای مشکلات حقوقی خود مراجعه کنند، چه باید کرد؟

نظر شخصی من این است که اقدام موثر و خوبِ وکیل برای احقاق حق، می تواند معرف او باشد و باعث می شود که موکلان بیشتری به آن وکیل مراجعه کنند، و این گفته ی عام که موکل برای یک وکیل خوب، موکل می آورد، اینجا، مصداق پیدا می کند و یک دایره ی زنجیروار است.

آوای سبز: یعنی اقدامات و رفتار خود وکیل، در مراجعه مردم به وی بیشترین تاثیر را دارد؟

وکیلی که ازحیث علمی، رفتاری و روابط اجتماعی، به درستی اقدام کند و از لحاظ اقتصادی، با موکل راه بیاید و شرایطِ خوبی را برای موکل خود فراهم کند، بیشترین تاثیر را در مراجعه ی مردم به وکیل دارد و او را از لحاظ اجتماعی به مردم معرفی می کند.

آوای سبز: تفاوت پرونده ای که وکیل دارد با پرونده ای که وکیل ندارد، در دادگاه و روند دادرسی چیست؟

برخی افراد اعتقاد دارند که خودشان می توانند، پرونده ها را بدون ورود وکیل پیگیری کنند و این موضوعی است که درستی یا نادرستی آن را به صورت صد درصد نمی توان نتیجه گیری قطعی کرد، بنا برتشکیلات قضایی جدید، ثبت همه ی پرونده ها اعم از کیفری و حقوقی، از دفتر خدمات قضایی است و شاید ثبت پرونده، حتی برای افراد فاقد سواد حقوقی نیز، مشکل خاصی نداشته باشد، اما پیگیری پرونده مستلزم داشتن سواد حقوقی است و افراد می توانند در قالب شاکی و متشاکی، خواهان و خوانده، وکیل را وارد پرونده کنند که دراین صورت به نظر من و به لحاظ تجربه، پرونده با اطمینانِ خاطر بیشتری، پیگیری می شود و حتی دید رئیس شعبه و مقامات قضایی نسبت به پرونده، دید دیگری است، کما اینکه پرونده هایِ کیفری که اصلا، بدون حضور وکیل، وارد حوزه ی رسیدگی نمی شوند، یعنی اگر پرونده ی کیفری، وکیل نداشته باشد، دادگاه دستور می دهد که وکیل تسخیری برای پرونده تعیین شود و برای پرونده های حقوقی به نظر شخصی من، خواهان و خوانده حتی اگر تواناییِ مالی نداشته باشند، قبل از ورود به پرونده، با وکیل رسمی دادگستری مشاوره کنند تا با چهارچوب کار و اصطلاحات حقوقی و مواد قانونی آشنا شوند و دست کم بتواند در لایحه ای که برای جلسه ی رسیدگی به قاضی دادگاه می دهد، از اطلاعات وکیل دادگستری استفاده کند.

آوای سبز: مهم تری و جذاب ترین پرونده ای که شما صلح و سازش برقرار کرده اید، کدام پرونده بوده است؟

پرونده های حقوقی که به سازش ختم شده است، اعم از پرونده های مطالبات، چک، سفته و پرونده های اختلافات خانوادگی بوده است و بیشتر توجه ما روی پرونده های اختلافات خانوادگی است که موکل خواهان طلاق است و بخصوص برای پرونده هایی که طرفین دعوا دارای فرزند مشترک هستند، سعی می کنیم در دفترجلسه ی توافقی بگذاریم و طرفین را دعوت کنیم و تاجائیکه موکل با ما همراهی کند، طلاق را به سازش ختم کنیم.

آوای سبز: علت اکثر طلاق ها چیست؟

پرونده های طلاق بیشتر به جنبه های مالی برمی گردد، اما به این نکته اشاره کنم که زوجه خیلی از مواقع، خواهان طلاق نیست و قصد دارد، مهریه و نفقه ی خود را مطالبه کند. ضمنا پرونده هایی داریم که خانم به ترک منزل ازسوی شوهر اشاره می کند و بنا به وضعیت اقتصادی موجود، مرد ترک منزل می کند و طبق قانون ترک منزل از سوی شوهر بیشتر از شش ماه ازمصادیق عسر و حرج زن است و می تواند تقاضای طلاق کند.  و اعتیاد نیز از عوامل طلاق به شمار می رود و افراد دارای وضع خوب اقتصادی نیز، به عامل اعتیاد برای طلاق اشاره می کنند.

آوای سبز: تمرکز اختلافات خانوادگی درطبقه ی مرفه بیشتر دیده می شود یا درطبقه ی فقیر؟

بسیاری ازمشکلات خانوادگی به سطح رفاه و فقر افراد، ربطی ندارد و خیلی از افرادی که درسطح رفاه خوبی هستند، فاصله ی روحی و عاطفی بین زن و شوهر، عامل طلاق است و نمی توان صد درصد گفت که مشکلات خانوادگی در خانواده های فقیر بیشتر وجود دارد.

آوای سبز: اطاله ی دادرسی به چه معناست؟

اطاله ی دادرسی بنا به تعریف حقوقی، طولانی شدنِ روند رسیدگی است و معمولا یکی از وظایفی که دادگاه باید به آن توجه کند جلوگیری از اطاله ی دادرسی با رعایت اصل تناظر است. یعنی باید ضمن اینکه وقت لازم را برای دفاع به طرفین دعوا بدهد و اصل تناظر را رعایت کند باید تا جایی پیش رود که باعث طولانی شدن دادرسی نشود. اطاله ی دادرسی در روند جمع شدن پرونده نیز یعنی از زمانی که پرونده ثبت و جلسه ی رسیدگی تعیین می شود تا زمانی که رای صادر و درنهایت پرونده مختومه و اجرائیه صادر می شود، طولانی شود و درپرونده هایی که وکیل ورود می کند، این روند سرعت بیشتری دارد و زودتر به نتیجه می رسد.

آوای سبز: چه انتظار و صحبتی با همشهریان خود دارید؟

انتظار ما احترام به جایگاه وکیل است، شغل وکالت از شان والایی برخوردار است و از مردم می خواهم در برخورد با وکلا، به کار آنها ارزش قائل شوند. مراجعه کننده انتظار دارد که وکیل کار وی را انجام دهد، اما وکیل انتظاری از پرداخت حق الوکاله نداشته باشد. یک وکیل صرف نظر از اینکه هزینه های مختلفی برای انجام کار می دهد وقت بسیاری را برای احقاق حق موکل می گذارد و از وظایف خانوادگی خود چشم پوشی کند. ازمردم انتظار می رود که علاج واقعه را پیش از وقوع، با مراجعه به وکلا درپیش بگیرند و پیش از انجام معاملات و ازدواج از مشاوره وکیل بهره مند شوند.

آوای سبز: موردی داشتید که حق الوکاله پرداخت نکرده باشند؟

بله موارد زیادی است. من برای پرونده هایی که موکلم خانم هایی هستند که درآمد مالی نداشته باشند، با آنها مدارا می کنم. برای مثال دو سال پیش از شهرستان املش، برای خانمی اعدام صادر شده بود و با دفاع خوب من در دادگاه کیفری، پرونده اش به حبس و شلاق ختم شد و آن خانم نه تنها مبلغی از حق الوکاله ی مرا که باید در انتهای کار پرداخت می کرد، به من نداد، بلکه جواب تماس های مرا نیز نداد.

آوای سبز: پیشنهادی به مسئولان درباره بیمه ی حق الوکاله دارید؟

بیمه ی حق الوکاله، طرح بسیار خوبی است و ازآنجائیکه وکیل برای احقاق حقوق مردم فعالیت می کند و کارش مستلزمِ انجام تشریفات و هزینه است و تاحدودی می تواند از حق الوکاله چشم پوشی کند، اشخاص ازبیمه ای برخوردار باشند که بخشی از حق الوکاله ی وکلا را طبق تعرفه ی قانونی پرداخت کند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا