اجتماعیپیشنهاد سردبیر

ضرورت بازسازی «پل رودخانه ناورود »بخش اسالم

آوای سبز : اسالم از مناطق تاریخی استان گیلان  محسوب می شود که همچون دیگر نقاط این استان سرسبز ، سرشار از نعمات الهی و جاذبه های طبیعی دل انگیز است .امّا برخی ویژگی های شاخص این منطقه را از دیگر مناطق استان متمایز می کند که مهمترین آن ، همنشینی زندگی برادرانه و از پر از مهر و محبت اهل تشیع و اهل تسنن در مجاورت با  یگدیگر در فضایی صمیمی است . اسالم همچون دیگر مناطق استان گیلان از تاریخی غنی برخوردار بوده و مهد مشاهیر زیادی به شمار می رود که در زمینه های گوناگون و در ادوار زمانی مختلف منشاء خدمات ارزشمندی  به جوامع بشری بوده و هستند .یکی از آثار تاریخی این شهر وجود «پل رودخانه ناورود » است . که سابقه احداث آن به جنگ جهانی دوم و حضور نیروهای متفقین به ایران می رسد و متاسفانه در جریان بارندگی شدید  (هفته گذشته) ، تخریب شد .  استاد مشتاق آزاد از شهروندان فهیم و فرهیخته و اهل مطالعه و تحقیق اسالم با سعه صدر و روی گشاده در مصاحبه با آوای سبز  گفت : ناورود که از قلب شهر اسالم عبور می کند که  از رودخانه های  وحشی و خروشان به شمار می رود که از منطقه ای موسوم به چرمه (حد فاصل غربی تالش به اردبیل سرچشمه گرفته)و با عبور از مناطق کوهستانی به سمت دریا جاری می شود و دارای شیب بسیار تندی است .

burst

این شهروند فرهیخته و صاحبنظر با بیان این که پل یاد شده در گذشته وسیله ارتباطی تهران تا اتحاد جماهیر شوروی (سابق) بوده که تا استان های آذربایجان شرقی و غربی امتدادداشته ؛افزود: پل رودخانه ناورود پل مواصالاتی محسوب می شود که با احداث کمربندی کنار گذر اسالم در چند سال قبل بخشی از ترافیک شهر به آن سو هدایت شد . این پل برای منطقه اهمیتی حیاتی دارد . چرا که اسالم را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و اکنون با تخریب پل ؛ ارتباط این آمد و شد دانش آموزان ، معلمان ، و حمل و نقل محصولات کشاورزی و امور تجاری و اقتصادی منطقه ایجاد کرده است .وی با بیان این که خوشبختانه شکستنی و تخریب این پل تلفات جانی به دنبال نداشته ، تصریح کرد : ناورود به نوعی بخشی از تاریخ اسالم به شمار می رود و در پی تخریب آن ، مقامات ، شهرستان ، از جمله فرماندار تالش دکتر مهدوی و مسئولان راه و شهرسازی و گروهی دیگر از مسئولان ذیربط از آن بازدید کرده اند .  و تمهیداتی برای بازسازی پل اندیشیده اند که امیدواریم با توجه به اهمیّت استراتژیک این پل تصمیم های اتخاذ شده در اسرع وقت عملی و اجرایی شود.

 وی افزود:پل تخریب شده در وضعیتی قرار دارد که هر لحظه احتمال فرو ریختن کامل آن می رود و اگر در لحظه فرو ریختن  افرادی روی آن آمد و شد ، داشته باشند فاجعه ای به بار خواهد آمد! چرا که وضعیت پل به پایه پایین که در آب نصب شده  ، هر لحظه در حال تخریب است و کار اساسی آب رود خرابی است و کندن زیر بستر خود است . معلوم نیست و هر لحظه امکان سرخوردن و فروریختن کامل وجود دارد و مسئولان هشدارهای لازم را  اطالع رسانی کنند  .

 مشتاق آزاد در ادامه با اشاره به سوابق تاریخی اسالم و مشاهیری  که در این شهر پرورش  یافته اند ، گفت :اسالم  از دیرباز مهد نخبگان و مشاهیر زیادی بوده که در علوم مختلف تبحر و تخصص داشته اند و خدمات شایانی به جامعه ارائه داده اند . از جمله این مشاهیر  دکتر محمّد طاهر نظامی متخصص علوم منابع طبیعی ودکتر محمّد رئوف درویش متخصص شیمی آلی ، دکتر محمّد اسعد و مشاعیر متعدد دیگری بوده که از افتخارات اسالم محسوب می شوند. هم چنین زنده یاد جلال آل احمد نویسنده و محقق سرشناس کشورمان در سال ۴۸ در حدود دو سال در اسالم اقامت  داشته که شخصاً با او ملاقات داشته ام  و در همین شهر  دارفانی را وداع گفته و مشاهیر  و نخبگان اسالمی  عمدتاً در دانشگاه‌های کشورایران و جهان  تدریس می‌کردند و اسالم  فاقد دانشگاه   است  لذا این چهره ها ی نخبه  ، متاسفانه برای نسل جوان امروز  چندان شناخته شده نیستند .

 این شهروند پژوهشگر و صاحب نظر در پاسخ به سوال آوای سبز که برای بازسازی  پل رودخانه ناورود  چه پیشنهاد و راهکاری دارید ؟ خاطرنشان کرد:  از آنجایی که بازسازی پل به هزینه‌های نسبتاً کلان  نیاز دارد باید برای آن تامین اعتبار شود و از این رو ورود دولت در امر بازسازی پل ضرورت حیاتی به شمار می رود.

 وی گفت این پل به نوعی در ایجاد ارتبات مواصلاتی  59روستای بخش اسالم  نقش  اساسی دارد و بخشی از ادارات و ارگان های دولتی در قسمت جنوبی و بازار ، عمدتاً در قسمت شمالی واقع شده که اکنون با فرو ریختن پل آمد و شد از طریق کنارگذر صورت می‌گیرد که مسافت طولانی بوده و برای اهالی مشکلات فراوان ایجاد کرده است ضمن این که تابلوهای راهنما در این مسیر تعبیه نشده و مسافران و گردشگران نا آشنا با منطقه برای رفتن به مناطق مورد نظر خود با مشکل زیادی  مواجه می شوند.

 مشتاق آزاد در پایان  در خصوص وجه تسمیه« اسالم» توضیح داد و گفت : ا سالم ، از آب  سالم مشتق شده که ابتدا«آسالم» بود و سپس به اسالم تغییر آهنگ داده و برخی کارشناسان و آگاهان معتقدند سلامت و سبکی  آب منطقه در سلامتی جسم و روح و فکر اهالی بسیار نقش آفرین بوده است .

burst
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا