اجتماعیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

با الزامی شدن حضور وکیل در پرونده ها، دسترسی عموم مردم به خدمات وکلا امکان‌ پذیر خواهد شد

آوای سبز : یک وکیل پایه یک دادگستری در حوزه قضایی شهرستان تالش معتقد است با اجباری شدن حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به محاکم دسترسی عموم مردم به خدمات مشاوره و وکالت امکان ‌پذیر شده و فرهنگ مراجعه به وکیل نیز به تبع آن در افکار عمومی نهادینه خواهد شد.

مهران جعفری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی که دانش آموخته رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه گیلان است در مصاحبه اختصاصی با آوای سبز خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ در آزمون کارآموزی وکالت کانون وکلای دادگستری شرکت و در سال ۹۷ موفق به اخذ مجوز از کانون وکلای دادگستری مرکز شدم که متعاقبا خدمات‌ دهی به مردم شریف و فرهیخته را به طور جدی آغاز نمودم.

 وی با اشاره به اینکه جایگاه وکالت در جامعه ما برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا، چندان بین افکار عمومی شناخته شده نیست اظهار کرد: ذهنیت برخی افراد نسبت به وکلا متاسفانه منفی است که این ذهنیت عمدتاً تحت تاثیر مصاحبه برخی از مسئولین و برنامه های نمایشی و حتی سریال ‌های تلویزیونی و همچنین هجمه ای که اخیراً علیه قشر محترم وکلا شکل گرفته که در آنها کاراکتر وکلا به صورت منفی به تصویر کشیده می شود، ایجاد شده است، حال آنکه به واقع همکاران ما افرادی شرافتمند و متعهد هستند که همه مساعی خود را برای اجرای عدالت و احقاق حق مشروع و قانونی موکل خود به کار می‌ برند و بعضاً بسیاری از وکلا چشمداشت مادی نیز ندارند.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: یکی دیگر از دلایل عدم مراجعه افراد به وکلا این است که اکثر مردم تصور می ‌کنند در مراجعه به وکیل باید هزینه هنگفتی متحمل شوند، یعنی حتی هنگام مراجعه جهت مشاوره، باید مبلغ کلانی پرداخت نمایند در حالی که چنین نیست و وکلا به جز خدمات وکالت معاضدتی و وکالت تسخیری که عملاً به طور رایگان انجام می دهند بسیاری از مشاوره ها را نیز بدون دریافت هزینه یا با دریافت هزینه ای بسیار اندک ارائه می ‌کنند.

مهران جعفری ابراز عقیده کرد: چنانچه حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به دادگاه اجباری شود دسترسی قشرهای مختلف جامعه به وکلا و خدمات مشاوره حقوقی، سهل و آسان تر خواهد شد و در عین حال فرهنگ مراجعه به وکیل نیز در سطح جامعه ارتقا خواهد یافت.

وی با برشمردن مزیت ‌های حضور وکیل در پرونده ها افزود: هنگامی که فردی به ما مراجعه می‌ کند تمامی نقاط مثبت و منفی پرونده را به او متذکر می شویم و اعلام می کنیم، چنانچه دادخواست یا شکواییه ثبت و به دادگاه ارائه و هزینه ‌ای متحمل شود ممکن است به نتیجه ی دلخواهی که می خواهد نرسد یا اینکه طرف مقابل متقابلاً ادعای خسارت نماید و بدین منظور مسیر صحیح را برای مراجعه به دادگاهها انتخاب خواهند نمود.

این وکیل زبده افزود: اما اگر افراد بدون مراجعه به وکیل برای دادخواست و شکوائیه اقدام و به دادگستری مراجعه کنند اکثراً هزینه و وقت خود را تلف نموده و موجب تراکم پرونده ها در محاکم می شوند، ضمن اینکه در بسیاری موارد تنظیم نادرست دادخواست و شکوائیه که عمدتاً توسط افراد غیرمتخصص صورت می گیرد در بیشتر شرایط بانظر مرجع رسیدگی ‌کننده مردود شده و همین امر یکی از عوامل اطاله دادرسی می شود، چرا که عموم مردم از علم حقوق و مفاد و تبصره های بی شمار قانونی قطعاً اطلاع کافی ندارند و به عنوان مثال از اصطلاحات حقوقی مانند تامین خواسته و نظایر آن بی اطلاع هستند و بدین ترتیب علاوه بر اینکه خود متحمل هزینه می ‌شوند بر حجم و تراکم پرونده ‌ها نیز می افزایند و وقت و انرژی دفاتر دادگاهها و قضات شریف نیز گرفته می‌ شود.

 مهران جعفری افزود: فردی که از اصطلاحات حقوقی اطلاعی ندارد به طرح پرسش از مدیر دفتر و دیگر دست اندرکاران دادگاه می ‌پردازد که به عنوان مثال تفاوت سند رسمی و سند عادی چیست و نظایر آن، اما هنگامی که وکیل در پرونده حضور داشته باشد، در همان جلسه نخست اصول دلایل و مستندات را به محکمه ارائه می دهد و روند دادرسی در مسیر صحیح جریان می یابد.

وی در پاسخ به سوال آوای سبز مبنی بر علل و عوامل اطاله دادرسی اظهار داشت: حجم بالای پرونده ‌های ورودی به دادگستری، عدم حضور وکیل در بسیاری از پرونده ها و کمبود کادر قضایی از مهمترین دلایل اطاله دادرسی به شمار می رود که خوشبختانه با درایت حضرت آیت الله رئیسی این معضل با سرعت بخشیدن به روند گزینش و جذب قضات مرتفع خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری سپس با اشاره به گام مثبت آقای عبادی رئیس جدید دادگستری شهرستان تالش افزود: طی مدت کوتاهی که از انتصاب ایشان به سمت ریاست دادگستری سپری شده شاهد تحولات مثبتی در روند رسیدگی به پرونده ‌ها هستیم که مشخصاً پرونده ‌های ورودی به دادگستری، در ابتدا به شورای حل اختلاف ارجاع می ‌شود در حالی که قبلاً چنین نبود.

 مهران جعفری افزود: ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف از حیث تلاش برای صلح و سازش اقدامی مثبت تلقی می ‌شود و گاهی پرونده ها در همانجا مختومه و منجر به صدور گزارش اصلاحی شده و مختومه می شود که به ابتکار آقای عبادی این مهم انجام شده است.

وی همچنین تعامل و همکاری قضات و پرسنل دادگستری و مدیران دفاتر دادگاه ‌ها با وکلا را مثبت دانست و گفت : جا دارد از ریاست دادگستری شهرستان و قضات شریف و دیگر دست ‌اندرکاران دادگستری تشکر و قدردانی نماییم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا