پیشنهاد سردبیرحقوقی

اولین بانوی وکیل دادگستری در فومن؛ فقدان مشاوره را موجب تراکم پرونده‌ها در محاکم دانست

 

پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام:  شهلا صالحی اولین وکیل زن در منطقه فومنات محسوب می‌شود که خدمات خود را در عرصه وکالت از سال 1383 شروع کرد. وی به عنوان یک بانوی وکیل زبده و متعهد تاکنون از پرونده‌های متعددی در محاکم دفاع مؤثر به عمل آورده و مهم‌تر اینکه بسیاری از اختلافات و درگیری‌ها را با دعوت از طرفین به دفتر خود، با مذاکره به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل و بین دو طرف دعوی صلح و سازش ایجاد نموده است.

شهلا صالحی در مصاحبه با «پایگاه‌ اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام» اظهار داشت: مقطع لیسانس را در دانشگاه گیلان و مقطع ارشد در رشته جزا و جرم‌شناسی در دانشگاه انزلی گذرانده است.

وی با بیان اینکه به مدت دو سال قبل از ورود رسمی به عرصه وکالت، به عنوان کارآموز فعالیت داشته، افزود: عمده پرونده‌هایی که جهت دفاع در محاکم قبول می‌کنم، پرونده‌های کیفری است که ارتباط مستقیم با رشته تحصیلی و تخصصی من دارد. البته در مقطعی پرونده‌های خانوادگی نیز قبول می‌کردم که چون متأسفانه زوج‌ها غالباً شدیداً خواستار جدایی و طلاق بودند و بعضاً بسیاری از آنها فرزند هم داشتند، باعث ناراحتی روحی من می‌شد و تصمیم‌ گرفتم تا حد امکان از قبول پرونده‌های خانوادگی خودداری کنم.

این بانوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در حوزه قضایی فومن در همین زمینه اضافه کرد:

یکی از مشکلات اصلی در رابطه با پرونده‌های اختلافات خانوادگی نبود مشاور توان‌مند و متخصص در امور خانه و خانواده است که از دانش تخصصی لازم در امر مشاوره برخوردار بوده و با اختصاص وقت و زمان کافی، همه سعی و تلاش خود را جهت حل مشکلات خانوادگی و جلوگیری از وقوع طلاق و فروپاشی خانواده‌ها به عمل آورد.

وی  آنگاه در پاسخ به این سوال که موضوع پرونده‌های ارجاعی به محاکم فومن غالباً حول چه محورهایی است؛ گفت: تصرف عدوانی مزاحمت، توهین، درگیری، ایراد ضرب و جرح و نظایر آن موضوع اغلب پرونده‌های کیفری ارجاعی به دادگاه‌های فومن را تشکیل می‌دهد.

او  با ابراز تأسف از اینکه طی چند سال اخیر مشکلات عدیده به خصوص مسایل اقتصادی، خشونت و به تبع آن درگیری و ایراد ضرب و جرح و… را در سطح جامعه افزایش داده؛ تصریح کرد: در رابطه با مسایل و پرونده‌های کیفری نیز فقدان امر مشاوره کاملاً مشهود است! کما اینکه در گذشته واحدی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها به عنوان مشاوره ایجاد شده بود که قبل از تنظیم و تکمیل و ارسال پرونده به دادسرا؛ ابتدا با طرفین دعوی (یا شاکی و متشاکی) صحبت و آنها را دعوت به صلح و سازش می‌نمود اما از چند سال قبل این واحد عملاً غیرفعال شده و از سوی دیگر پرونده‌هایی که به شوراهای حل اختلاف نیز ارجاع می‌شود؛ عمدتاً در مبحث مشاوره ضعف داشته و خیلی زود تصمیم‌گیری و یا به دادسرا ارجاع می‌گردد. در حالی که ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوی از وظایف ذاتی شوراها محسوب می‌شود که این امر در عنوان شوراهای حل اختلاف کاملاً جلوه می‌کند.

این  وکیل پایه یک دادگستری همچنین در خصوص مزایای پرونده‌هایی که دارای وکیل است، گفت: وکلا با تسلط و اشرافی که بر علم حقوق و مفاد و تبصره‌های قانونی دارند، از ابتدا با طرح اصولی دادخواست، پرونده را در مسیر صحیح دادرسی قرار داده و با بهره‌گیری از ماده‌ها و تبصره‌های قانونی متناسب با موضوع پرونده، حق مشروع و قانونی موکلان خود را استیفا می‌کنند. ضمن اینکه حضور وکیل در پرونده‌ها، از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند. اما پرونده‌هایی که اشخاصی بدون حضور وکیل پیگیری می‌کنند به لحاظ عدم اطلاع و آگاهی از علم حقوق ممکن است در همان ابتدا دارای ایرادات شکلی بوده و از سوی قاضی رد شود و یا اینکه در جلسه نخست دادرسی که به نوعی تعیین‌کننده سرنوشت پرونده به حساب می‌آید اظهاراتی بیان نمایند که در نهایت به ضرر خودشان تمام شود و نتوانند به حق خود برسند چرا که قاضی با استناد به مدارک و مستندات محکمه‌پسند و علم خود اقدام به صدور حکم می‌کند.

شهلا صالحی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در پایان با اعلام اینکه از زمان انتصاب آقای براری به سمت ریاست دادگستری فومن، تحولات مثبتی در روند رسیدگی به پرونده‌ها صورت گرفته از زحمات و تلاش‌های ایشان (آقای براری) و دیگر مقامات و قضات شریف و متعهد که در راستای برقراری حق و عدالت از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.

نشانی: گیلان – فومن – میدان ولیعصر – ساختمان فارابی – طبقه دوم

09113363520 – وکیل شهلا صالحی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا