اجتماعیپیشنهاد سردبیرمصاحبه

یک وکیل پایه یک دادگستری رشت: مشاوره با وکیل قبل از انجام هر عمل حقوقی ضروری است

آوای سبز: در ادامه سلسله مصاحبه ها با وکلای زبده و متعهد و مجرب استان فرهنگ پرور گیلان در این شماره پای صحبت های مجتبی نصری وکیل پایه یک دادگستری رشت و مشاور حقوقی نشستیم و سوالات خود را با ایشان در میان گذاشتیم.
مشروح این مصاحبه را در ذیل می‌خوانید؛
مجتبی نصری دانش‌آموخته رشته حقوق در مقطع لیسانس و حقوق خصوصی در مقطع فوق لیسانس است که در مصاحبه با آوای سبز به تشریح دیدگاه های خود در خصوص جایگاه وکالت در ایران و جهان و ضرورت حضور وکلا در پرونده های ارجاعی به دادگاه و لزوم مشاوره با وکلا و مشاوران حقوقی قبل از انعقاد قرارداد و انجام معامله و هر عمل حقوقی دیگر و مباحث مرتبط دیگر پرداخت.

وی ابتدا با تشریح تفاوت های جایگاه وکالت در ایران و کشور های دیگر اظهار داشت: نقطه تمایز اصلی حرفه ای وکالت در کشور ما و دیگر کشورها این است که در ایران وکلا عمدتاً در حوزه های مختلف( کیفری و حقوقی و …) ورود می‌کنند.اما در برخی کشورها وکالت عمدتاً جنبه تخصصی دارد. یعنی وکلا هر یک به فراخور رشته تحصیلی و تخصص خود از پرونده های مرتبط در محاکم دفاع می کنند، به عنوان مثال حوزه مالیاتی، خانواده، حوزه اراضی و املاک، مهاجرت و اقامت و امور کیفری و… هریک توسط وکلایی که به طور تخصصی در آن حوزه تحصیل کرده‌اند و تجربه اندوخته اند، پیگیری و در محاکم دفاع می شود.
این وکیل متبحر و کارآزموده که از سال ۱۳۸۶ بر مبنای سیستم پذیرش کانون وکلای دادگستری استان گیلان، کار خود را با کارآموزی آغاز کرد، افزود: بعد از دو سال کارآموزی وکالت به طور رسمی در این عرصه فعالیت خود را شروع کردم که تاکنون در خدمت مردم خوب استان هستم و سعی می‌کنم با بهره ‌گیری از آموخته‌ها و تجارب کسب ‌شده از بزرگان علم حقوق، حق مشروع و قانونی موکلان عزیز را استیفا نموده و به سهم خود در بسط و توسعه عدالت گام بردارم.
مجتبی نصری در ادامه به تشریح مزایای حضور وکیل در پرونده های ارجاعی به محاکم پرداخت و در این خصوص گفت: حضور وکیل می تواند روند دادرسی را از ابتدا در مسیر صحیح قرار دهد و از اطاله دادرسی جلوگیری کند ضمن اینکه وکلا با توجه به اشراف و تسلطی که بر قوانین دارند می توانند با استفاده از مفاد قانونی متناسب با محتوای پرونده حق موکل را استیفا نمایند. کسانیکه از علم حقوق اطلاع کافی ندارند چه بسا در موضوعی صاحب حق باشند اما اظهاراتی در محکمه بیان کنند که به زیان آنها تمام شود و حتّی ممکن است در طرح دعوا دچار اشتباه شوند و از این امر متضرر گردند.
وی گفت: یکی از نکات بسیار مهم که اکثر مردم از آن بی اطلاع هستند این است اگر دعوی یکبار در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد و به صدور حکم بدوی و تجدید نظر منجر شود اعتبار امر مختومه پیدا می کند. به عبارت دیگر طبق قانون نمی تواند مجدداً تحت همان خواسته طرح و تحت رسیدگی در محکمه قرار گیرد.
مجتبی نصری در ادامه همین مباحث خاطرنشان کرد: اساساً در رابطه با تشکیل پرونده ما با موضوع طرح دعوی و رسیدگی به دعوی رو به رو هستیم، در خصوص طرح دعوی لازم است با آگاهی و اطلاع کافی نسبت به امور حقوقی طرح دعوی نمود. از آن جایی که علم حقوق تخصصی است که افراد عادی و صاحبان تخصص های دیگر از آن اطلاعات و شناخت کافی ندارند، لذا لازم و ضروری است که در نحوه ی طرح دعوا بالاخص امور حقوقی خواسته به نحو صحیح مطرح شود در غیر اینصورت از موجبات اطاله دادرسی و در نهایت تضرر خواهان گردد.

وی همچنین اضافه کرد: بسیاری از پرونده‌هایی که با موضوع ملکی و حقوقی در نتیجه ی انجام معامله در محاکم تشکیل می شود، عمدتاً ناشی از عدم اطلاع متعاملین از شرایط عقود و شروط مندرج در قراردادها است و نویسندگان این قراردادها نیز اطلاع کافی از مسائل حقوقی ندارند. به عبارت دیگر نحوه انجام معامله ها در بنگاه های معاملات ملکی اکثراً مبتنی بر اصول و قواعد حقوقی انجام نمی گیرد که این امر سهواً و یا ممکن است عمداً صورت بگیرد. از این رو مشکلات عدیده ای برای متعاملین بعد از امضای چنین قراردادهایی ایجاد می شود. بنابراین قبل از انجام هرگونه معامله و تنظیم و انعقاد قرارداد با یک وکیل یا مشاور حقوقی زبده مشورت شود قطعاً از مشکلات حقوقی بعدی و ضرر و زیان های ناشی از شیوه ی نادرست انجام معامله جلوگیری خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری رشت، با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد پس از مواجه شدن با مسائل و مشکلات حقوقی شخصاً و بدون مراجعه به وکیل مبادرت به طرح شکایت یا اقامه ی دعوا در محاکم می کنند، افزود: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم در چنین مواردی اغلب افراد به دلیل عدم اطلاع کافی در طرح دعوا دچار اشتباه می شوند. اگر هم چنین اشتباهی صورت نگیرد و دعوای آنها رسیدگی گردد ممکن است آراء بدوی و تجدید نظر بواسطه عدم اطلاع از قوانین و مسائل حقوقی و نحوه ی دفاع به نفع آنها صادر ‌نشود و پس از صدور رای و عدم نتیجه گیری ضرورت حضور وکیل در پرونده را احساس می کنند. که متاسفانه در چنین وضعیتی پرونده یک بار مورد رسیدگی قرار گرفته و به صدور رای منتهی شده و اصولا کاری از دست وکیل برنمی‌آید و بالاخص در امور حقوقی پرونده اعتبار امر مختومه را پیدا می کند و قابل رسیدگی مجدد در محکمه تحت همان موضوع نیست در حالیکه ممکن است خواهان پرونده ذیحق باشد.
نصری آنگاه با بیان این که برخی رسانه ها به خصوص صدا و سیما در شکل گیری نگاه منفی افکار عمومی به وکلا نقش آفرین هستند، گفت: در بسیاری از فیلم ها و سریال های ایرانی که از رسانه ملی پخش می شود کار اکتر وکلا به عنوان شخصیتی که صرفاً دنبال مسائل مالی است و به هر وسیله‌ای برای کسب درآمد و پول بیشتر دست می زنند به تصویر کشیده می‌شود.این نوع نمایش از شخصیت وکلا نشانه واضح بی‌اطلاعی تهیه کننده، نویسنده و کارگردان چنین سریال ها و فیلم هایی از حرفه ی وکالت دادگستری است.
وی افزود: در این رابطه در سالیان اخیر مسئولان کانون های وکلاء جلساتی با مدیران صدا وسیما داشته‌اند که مضمون اصلی این نشست ها تاکید بر لزوم نمایش صحیح و واقعی شخصیت وکلا در فیلم ها و سریال های تلویزیونی بوده است در واقع باید اذعان نماییم در هر صنف و رشته شغلی ممکن است افراد بر خلاف مقررات اخلاق حرفه‌ای عمل و رفتار کنند که نباید عملکرد خلاف عده‌ای معدود و انگشت‌شمار را به تمامی فعالان و اعضای یک صنف تعمیم داد.
این وکیل پایه یک دادگستری ابراز امیدواری کرد: با ادامه رایزنی و گفت و گوها بین مسئولان کانون های وکلاء کشور و اسکودا و مدیران صدا و سیما این مسئله شفاف سازی و شخصیت واقعی وکلا و مسائل و مشکلات کار در این حرفه در نمایش های تلویزیونی به تصویر کشیده شود و در خصوص مسائل حقوقی به نحو صحیح به مردم اطلاع رسانی شود.
نصری در پاسخ به سوال دیگر آوای سبز که عمدتاً چه پرونده هایی را قبول می کنید؟ گفت: همان طور که پیش از این هم اشاره کردم وکالت در کشور ما هنوز جنبه تخصصی ندارد اما بعضی از همکاران ما در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که با توجه به رشته تحصیلی و تخصصی خود پرونده ها را قبول کنند که من نیز عمدتاً پرونده های اراضی و املاک در محاکم را دفاع می کنم البته در برخی موارد در حوزه های دیگر وارد می شوم اما تمرکز اصلی من روی پرونده های حقوقی و مشخصاً اختلاف ملکی و اراضی است.
آدرس : گیلان / رشت / خیابان لاکانی / خیابان صندوق عدالت / ساختمان پرشین / طبقه 2 / واحد4 / شماره های تماس : 01333247330و  09113482430

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام،بهترین وکیلی ک تو عمرم دیدم و می توان ازشون کمک گرفت. خدا خیرشون بده در کارشون فوق العاده زبده‌ و مجرب و منصف هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا