پیشنهاد سردبیر

وکیل پایه یک دادگستری گیلان : سریعترین راه برطرف کردن اطاله دادرسی مراجعه به وکلاست

اگر افراد از ابتدا برای طرح هرگونه دعوا به وکیل مراجعه کنند و روند درست تشکیل پرونده طی شود، سریعترین راه جهت برطرف کردن اطاله دادرسی است.

آوای سبز: زنان مخصوصاً در شغل های کلیدی و حساسی مانند وکالت با مشکلات بیشتری مواجه هستند، دید جامعه به احساسات زنان باعث شده تا چنین موقعیتی هایی مانند شغل وکالت برای خانمها از نظر بسیاری افراد خارج از تصور باشد و به همین دلیل در هنگام مراجعه ترجیح می دهند با وکلای مرد طرف باشند ولیکن باید گفت به وضوح، سخت کوشی زنان در این امر بیشتر از مردان بوده چراکه آنان با پشت سر گذاشتن موانع بیشتری به این شغل دست یافته اند و همین باعث می شود تا با تلاش بیشتری به پرونده موکلینشان توجه نمایند و ورود زنان به عرصه های مدیریتی در کانون وکلا گویای این هست که این گروه فعال از جامعه هرگز تن به محدودیتهای اعمال شده نداده و با تمام تلاششان به جلو می روند و خوشبختانه همین تلاشها باعث می شود تا رویکردهای مثبتی درباره حل مشکلات اشتغال زنان در وکالت شود.
رسانه سراسری آوای سبز در گفتگویی صمیمانه با یک بانوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی نشست تا درخصوص این شغل از دیدگاه یک وکیل ، مشکلات جامعه را بررسی کند که در ادامه می خوانید:
آوای سبز : لطفا خودتان را بطور کامل معرفی بفرمایید ؟
افشاری نژاد: حدیث افشاری نژاد رودسری، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری گیلان هستم، تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق و کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم شناسی گذرانده ام و درحال حاضر در حرفه شریف وکالت مشغول می باشم.
آوای سبز: به نظر شما میزان تاثیر حضور وکیل در دادگاه در پرونده ها چقدر است؟
افشاری نژاد: یکی از راه‌های تحقق عدالت قضایی وجود وکیل دادگستری در پرونده ها است . بیشتر مراجعین به محاکم با  قوانین و رویه های  قضایی آشنا نیستند و توان احقاق حقوق خود را ندارند، از این رو قانون اساسی به آنها اجازه داده است که برای دفاع از خود و حقوق خود ، وکیل انتخاب کنند. همانگونه که دستگاه قضایی ،اشخاص حقوقدان و مطلعی همچون قضات را در اختیار دارد ،بسیار به جاست که افراد نیز چنین حقی را دارا باشند و برای دفاع از خود و رد اتهامات وارده اقدام کنند تا تعادل میان طرفین دعوا حفظ شود .با حضور وکیل در جلسه رسیدگی، با صحبت و استدلال های قانونی ،ممکن است قاضی در همان جلسه اقناع شده و پرونده به نفع موکل تغییر یابد،در پرداخت هزینه های دادرسی و سایر هزینه هایی که پرونده را به نتیجه نمی رساند صرفه جویی شود و با تنظیم صحیح اوراق و لوایح قضایی ،طرح اصولی دعوا ،روش پیگیری و دفاع در جلسه رسیدگی ،پرونده زودتر به نتیجه خواهد رسید.
آوای سبز: چه نوع پرونده هایی را قبول کرده و رمزگشایی می کنید؟
افشاری نژاد: کار وکالت در کشور ما تخصصی نیست و هر کس پروانه وکالت بگیرد می تواند در همه رشته ها ورود کند ، اما وکیل ها معمولا با توجه به علاقه و رشته تحصیلی شان در بعضی موضوعات تجربه پیدا می کنند. اکثر پرونده ها  در زمینه های حقوقی ،کیفری و خانواده است.
آواي سبز: فرق پرونده ای که در دادگاه وکیل دارد و پرونده ای که وکیل ندارد چیست؟
افشاری نژاد: منشاء بروز بسیاری از اختلافات و دعاوی به خاطر عدم آگاهی افراد از قوانین ،حقوق و تکالیف خود می باشد. بسیاری حتی بعد از بروز اختلاف نیز هیچ اقدامی از جمله مشورت با اهل فن نمی نمایند و خود اقدام به اقامه دعوا می کنند و بعد از صرف وقت و هزینه بسیار برای خود و اشتغال ذمه برای دادگستری ، دعوایشان به علت عدم رعایت مقررات و چارچوب قانونی رد می شود. بنابراین حضور وکیل در دادرسی ضروری می باشد هرچند که در حال حاضر دخالت وکیل در دعاوی مدنی الزامی نیست ، بنابراین اشخاص می توانند در دعاوی مدنی خود بدون حضور وکیل شرکت داشته باشند در حالی که نوعاً هیچ آگاهی از اصول و تشریفات دادرسی و یا بیان ایرادات شکلی و….ندارند.
آوای سبز: آیا راهکاری برای برطرف کردن اطاله دادرسی ها دارید؟
افشاری نژاد: یکی از عوامل اطاله دادرسی ، عدم آگاهی مراجعه کنندگان به دادگستری از قوانین و مقررات است و پیامدهای آن در طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها تاثیر گذار است. اگر افراد از ابتدا برای طرح هرگونه دعوا به وکیل مراجعه کنند و روند درست تشکیل پرونده طی شود، سریعترین راه جهت برطرف کردن اطاله دادرسی است. دلایل دیگری هم وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تراکم پرونده ها در دادگستری و کم بودن نیروی انسانی است که امیدواریم حل شود.
آوای سبز: مردم چطور تشخيص دهند که در پرونده‌شان نیازمند مشاوره وکیل دارند یا اینکه وکیل باید پرونده را در دست بگیرد؟
افشاری نژاد: در برخی از پرونده ها استفاده از خدمات وکیل ضرورت دارد، اما در برخی از پرونده ها و مسائل حقوقی ،مشاوره حقوقی کفایت می کند. بنابراین پس از انجام مشاوره حقوقی با وکیل ، چنانچه نوشتن قرارداد و وکالتنامه ضرورت داشته باشد ، وکیل کارهای حقوقی پرونده را در ادامه جلسه مشاوره انجام داده و وکالت موکل را بر عهده می گیرد .اما در مواردی که تنها مشورت با وکیل کفایت کند،این مورد در جلسه مشاوره توسط وکیل گفته خواهد شد.
آوای سبز: یکی از مسائل رایج ایجاد مشکلات در پرونده های خانواده مهریه است، آیا مهریه بالا التزام قانونی دارد؟
افشاری نژاد: مهریه می تواند با هر مقداری تعیین شود .مطابق قانون جدید مهریه در سال ۱۳۹۹، میزان مهریه محدود نمی شود ،بلکه ضمانت در اجرا و پرداخت مهریه برای مطالبات بیش از ۱۱۰ سکه کاهش یافته است.مهریه بالای ۱۱۰ سکه یا معادل آن در مرحله نخست ۱۱۰ سکه این قانون باید پرداخت و مازاد برآن در صورتی که مدیون مالی نداشته باشد قابلیت وصول نخواهد داشت. طبق این قانون اصل براین شد که زوج مدیون در دیون مانند مهریه و نفقه دارا محسوب نمی شود و اصل بر اعسار تلقی می شود و نه ایسار. بنظرم تعیین مهریه سنگین نه تنها کمکی به ثبات و دوام یک ازدواج ندارد بلکه بیشتر زمینه ساز ایجاد تنش بین خانواده ها است.
آوای سبز : شما بعنوان یک وکيل پايه یک دادگستری، چه در زمینه ازدواج چه قراردادهای دیگر چه راهنمایی دارید؟
افشاری نژاد: یکی از راه های جلوگیری از بروز اختلاف ،مشورت با وکیل آگاه ،پیش از اعمال و استفاده از حقوق و اختیارات خود می باشد.به طور مثال قرارداد اجاره ای را بدون مراجعه به متخصص آن امضاء می نماییم ، در حالی که نسبت به بسیاری از موارد از جمله قانون حاکم بر رابطه استیجاری، قراردادن وجه التزام در صورت تاخیر در تخلیه یا اخذ تضمین بابت تخلیه آگاهی نداریم و بعد از مدت انقضاء اجاره می بینیم رابطه استیجاری مان تابع قانون روابط موجر و مستاجر ۵۶ می باشد و تازه آن موقع است که در تکاپوی حکم تخلیه، به وکیل دادگستری مراجعه می نماییم که در مواردی ممکن است هیچ راه قانونی برای افراد و در موضوعات مختلف وجود نداشته باشد. در حالی که با مشاوره با وکیل قبل از هر اقدام قانونی هم در وقت و هزینه های دادرسی صرفه جویی می شود و هم حق و حقوق افراد ضایع نمی شود.
آوای سبز: وکلا برای پیش بردن پرونده در محاکم قضایی عموما با چه مشکلاتی مواجهند؟
افشاری نژاد:متاسفانه عامه مردم چنین تصور می کنند که حضور یا عدم حضور وکیل نقش موثری در دعوا نداشته و خودشان می توانند به درستی دعوا را پیگیری کنند و گاهی انتظارات واهی و توقعات عجیب از وکیل در پرونده ها دارند. موضوع دیگر اوقات رسیدگی به پرونده ها است که بسیار طولانی است. از زمان طرح دعوا تا رسیدگی به پرونده و قطعی شدن رای و اجرای آن گاهی یک سال و بیشتر از آن  زمان می برد.البته در حال حاضر و با راه اندازی سامانه عدلیران  و سامانه خودکاربری وکلا، دادخواست ها یا هر نوع درخواست به مراجع قضایی و دادگستری از طریق سامانه انجام می شود، بنابراین  آثار و نتایج خوبی از جمله تسریع در روند رسیدگی به پرونده ها وکاهش مراجعه به دادگستری را به دنبال داشته است و ازاین جهت خوب است.
آوای سبز : نظرتان درخصوص شورای حل اختلاف چیست؟آیا مأمن خوبی است؟
افشاری نژاد: شورای حل اختلاف  با هدف کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و توسعه مشارکت های مردمی شکل گرفت .سه وظیفه به شورای حل اختلاف واگذار شده است ۱- رفع اختلافات محلی، ۲- حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد، ۳- حل و فصل اموری که ماهیت قضایی آن دارای پیچیدگی کمتری است .از این جهت شوراهای حل اختلاف کمک موثری به دستگاه قضایی نموده و در محدوده صلاحیت و وظایف خود امور محوله را با تکیه بر صلح و سازش در امور مدنی و کیفری مورد رسیدگی قرار می دهند و این امر باعث می شود که دستگاه قضایی با اوقات و فراغت بیشتری به پرونده های مهم و سنگین رسیدگی نماید.البته رسیدگی به دعوا در شوراهای حل اختلاف با ایراداتی نیز مواجه هست که در این مقال نمی گنجد.
آوای سبز:چه نکته ای جا مانده است و ما مطرح نکرده ایم؟
افشاری نژاد: صحبتم با اشخاصی است که می خواهند شغل وکالت را انتخاب کنند و وارد بازار کار این رشته بشوند؛ علاقه مندی به حرفه وکالت اهمیت بسزایی دارد و بایستی یک سری ویژگی ها و دانش خاصی هم داشته باشند که به برخی اشاره میکنم: مهارت های ارتباطی خوب مانند توانایی در سخنوری و توانایی در نوشتن ،مهارت گوش دادن به صحبت های موکل  ،اعتماد به نفس بالا برای دفاع از موکل،جزء نگری و دقت و توجه زیاد ،شجاعت و شهامت، همدلی و همراهی با موکل جهت اطمینان خاطر او،توانایی استدلال و تحلیل اطلاعات مختلف ،دانش حقوقی کافی،استقامت و تحمل در برابر ساعات کاری زیاد و مشکلات کاری را داشته باشند.

حدیث افشاری نژاد رودسری
وکیل پایه یک دادگستری
عضو کانون وکلای دادگستری گیلان
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌ شناسی
۰۹۳۹۳۹۵۸۵۸۲
گیلان، آستارا،خیابان فارابی، جنب نساجی قائم شهر،  نبش کوی عسگرزاده

 

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا