اقتصادیپیشنهاد سردبیر

مدير بازار بزرگ ماهي‌فروشان انزلي خواستار حمايت مسوولان از قشر زحمتكش صيادان شد

پايگاه اطلاع‌رسانی آوای سبز آرام:
بازار بزرگ ماهي‌فروشان انزلي با يكصد و 14 حجره و غرفه از مراكز مهم و اصلي عرضه انواع ماهيان محسوب مي‌شود كه افزون بر 90 درصد بازار ماهي را در خود جاي داده است.
فرهاد نوري عضو هيأت مديره شركت رفاه گستر بندر و مسوول ساخت اين بازار؛ در مصاحبه با پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام گفت: عمليات ساخت اين بازار پس از پيگيري‌هاي فراوان در سال 96 كليد خورد كه در سال 99 افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.
وي با بيان اينكه يكصد و 14 غرفه و حجره‌ در اين بازار احداث شده؛ افزود: اين غرفه‌ها به صورت مشاركتي در اختيار سهامداران قرار گرفته كه هر يك با سرمايه‌گذاري؛ در ساخت بازار مشاركت داشته‌اند و 90 درصد فعالان بازار ماهي‌ را تشكيل مي‌دهند.
فرهاد نوري اضافه كرد: ده درصدي از فعالان سبك و كار ماهي، از ابتدا بناي مخالفت گذاشته و نقش و مشاركتي در ساخت بازار نداشته‌اند! برخي هم دير به اين عرصه ورود كردند. در هر حال عده‌اي به هر دليل نتوانسته‌اند؛ اكثريت را در اين مسير همراهي كنند.
فرهاد نوري در پاسخ به سوالي مبني بر وضعيت صيادي در استان گيلان، گفت: طبق قانون صيد ماهي از ۱۵ تا ۲۰ مهر شروع و تا پايان فروردين هر سال ادامه مي‌يابد اما در اين بازه صيد غيرقانوني هم صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه صيادي، شغل اصلي اهالي منطقه است؛ گفت: صيادان علاوه بر انزلي؛ از مناطق و شهرهاي مختلف ماهيان صيد شده را به اين بازار مي‌آورند كه تقريباً تمامي ماهيان پرطرفدار از قبيل ماهي سفيد، كولي، ماهيان پرورشي، ماهيان استخري مانند: كپور، فيتوفاك، بيگ‌هد، آمور، اردك ماهي و نظاير آن را شامل مي‌شود.
فرهاد نوري همچنين خاطرنشان كرد: صيادان كه به صيد انواع ماهي اقدام مي‌كنند؛ محصول خود را در اختيار ما (به عنوان سماك) قرار مي‌دهند و ما نيز بابت خريد ادوات و تجهيزات صيادي و يا تكميل اين ابزار، پول به آنها پرداخت مي‌كنيم؛ البته چون معمولاً پرداختي ما به صيادان بيشتر از ماهيان تحويلي است و نيز با احتساب حق‌العمل‌كاري ما؛ 20 تا 30 درصد فروش ماهي به امانت نزد ما مي‌ماند كه در پايان كار با صيادان زحمتكش تسويه حساب مي‌كنيم.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص قيمت ماهي نيز اظهار كرد: قيمت ماهي به روز و وضعيت عرضه و تقاضا قيمت اين محصول را تعيين مي‌كند چنانچه در بازه‌اي عرضه كمتر از تقاضا باشد، قيمت بالا مي‌رود و اگر عرضه و تقاضا نسبتاً با هم برابري كند؛ قيمت به همان ميزان متعادل مي‌شود.
فرهاد نوري در همين حال با اشاره به برخي مشكلات ادامه داد: از آنجايي كه همكاران ما را كارگران روزمزد تشكيل مي‌دهند؛ و بانك‌ها نيز پول نقد نمي‌دهند؛ همواره از اين حيث با مشكل مواجه هستيم كه مطالبات كارگران را غروب هر روز پرداخت كنيم. حال شركت تعاوني كه فرضاً يكصد كارگر را تحت پوشش داشته باشد، چگونه مي‌تواند هنگام غروب كه كارگران نياز به وجه نقد دارند كه به منازل خود برگردند؛ اين مبالغ كلان را تأمين كند؟ سقف كارت به كارت هم كه بسيار اندك است و يك شركت تعاوني حتي اگر ده عدد كارت بانكي هم داشته باشد. نمي‌تواند دستمزد نيمي از كارگران خود را همه روزه پرداخت كند. در واقع مشكلات اصلي ما از سيستم بانكي ناشي مي‌شود.
وي همچنين با اشاره به افزايش تصاعدي قيمت ابزار و ادوات صيادي اظهار داشت: بسياري از فروشندگان اين لوازم و ادوات؛ از قبل به خريد تور اقدام نموده اما روانه بازار نكرده و با افزايش نرخ دلار به چند برابر قيمت به فروش مي‌رسانند. صيادان كه قشر زحمتكش و كم درآمدي هستند؛ توانايي خريد تور و ادوات و ملزومات مشابه را ندارند. از سويي ديگر دولت هم اقدامي در جهت وارد كردن تور از خارج و يا حتي از استان بوشهر انجام نمي‌دهد. چنانچه در بازه‌هايي دولت ادوات صيادي در اختيار صيادان قرار دهد؛ وجه آن را نقدي دريافت مي‌كند كه صيادان قادر به پرداخت نقدي نيستند، بنابراين ناچاراً تور و ديگر ادوات و ابزار موردنياز خود را به صورت اقساط و گران‌تر از قيمت دولتي از بازار آزاد تهيه و خريداري مي‌كنند.
وي در همين زمينه خواستار حمايت و پشتيباني دولت از قشر زحمتكش صيادان شد و گفت: حداقل انتظار اينست كه دولت ابزار و ادوات صيادي را به قيمت مناسب و به صورت شرايطي در اختيار صيادان قرار دهد.
فرهاد نوري در پاسخ به سوال ديگر درخصوص بازار سنتي ماهي‌فروشان انزلي، گفت: همانطور كه قبلاً اشاره كردم بيش از 90 درصد ماهي‌فروشان در اين بازار بزرگ مستقر شده‌اند اما در ساخت همين بازار نيز هيچ كمكي به ما نشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا