اجتماعیپیشنهاد سردبیرچند رسانه ایفرهنگیمصاحبه

دیدگاه‌های رزمنده دوران دفاع مقدس و حقوقدان زبده در باره جایگاه مجلس و وظایف نمایندگان

پایگاه اطلاع رسانی آوای سبزآرام:

به منظور اطلاع و آشنایی بیشتر افکار عمومی با جایگاه مجلس شورای اسلامی و نقش و وظایف نمایندگان مجلس با توجه به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام با برخی از صاحبنظران و فعالان اجتماعی فرهنگ – اقتصاد – سیاسی در سطح استان گیلان مصاحبه‌ای جداگانه‌ای انجام دادیم .

على سجودی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری رشت که سابقه ٦٠ ماه حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی را در رزومه خود دارد و با شماری از سرداران شهید که اکنون الگوی ایثار و شهادت طلبی و از افتخارات نظام اسلامی شناخته می‌شوند. همرزم بوده و در عملیات‌های مختلفی شرکت داشته از جمله سرداران والامقام که علی سجودی با ایشان همرزم بوده شهید محمود قلی‌پور است.

با على سجودی نشست صمیمانه‌ای داشتیم و گفت و شنود ما با ایشان به درازا کشید و چون ایشان، نقل خاطرات تلخ و شیرین زیادی پرداختند که شنیدن و خواندن آن خالی از لطف نیست و همچنین با توجه به اینکه علی سجودی تقریباً در تمامی مباحث مربوط به انتخابات نقطه نظر و دیدگاه‌های قابل تأملی ارائه داده، حجم مصاحبه از حد متعارف فراتر رفت و از اینرو بخش نخست مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی آوای سبز آرام با ایشان قبلا از نظر مخاطبین و کاربران گرامی گذشت و اکنون بخش دوم مصاحبه را می‌خوانید:

على سجودی رزمنده دوران دفاع مقدس و مسوول اسبق آموزش نیروهای بسیجی: در ادامه مصاحبه به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و گفت: امنیت مبحثی بسیار مهم و حیاتی در تمامی جوامع محسوب می‌شود و این مقوله (امنیت) در حوزه‌های مختلف قابل تفسیر است که امنیت جانی، امنیت اقتصادی و نظایر آن را در برمی‌گیرد که در واقع باید آیتم‌هایی برای آن تعریف شود کما اینکه اثری حرکتی به اقتصاد جامعه لطمه بزند و پروتکل‌های بازدارنده باشد: امنیت اقتصادی را مخدوش می‌سازد.

وي آنگاه به بيان خاطراتي از دوران دفاع مقدس پرداخت و افزود: در مقطعي از حضور من در جبهه‌ها؛ كنار اروندرود بودم. اروندرود به واقع رودي خروشان و وحشي محسوب مي‌شود كه به اقيانوس متصل شده و داراي جزر و مدهايي بلندي است كه گاه به 8 متر مي‌رسد! به طوري كه شب‌ها رودخانه‌هاي جانبي اروند رود پر از آب ، اما صبح‌ها آب پس‌رفت دارد و اما روزي كه كنار اروندرود بودم يك ميگ 25 روسي كه در اختيار عراقي‌ها بود بخش‌هايي از اروند را بمباران كردند. دقايقي بعد از بمباران يك توپ 106 به فاصله 5 متري من منفجر شد كه تمامي نخل‌هاي پيرامون را به پودر تبديل نمود و چوب‌هاي آن مانند چوب كبريت به زمين ريختند. در اطراف من، بسياري از رزمندگان به شهادت رسيدند و شمار بيشتري مجروح شدند. ولي در آن لحظه من حتي خيز هم نرفتم! يك معمم كه با ما همراه بود خطاب به من گفت: خوش به حالت! من حيرت‌زده از او پرسيدم كه چون زنده‌ مانده‌ام اين را مي‌گوييد؟! پاسخ داد: خير؛ زنده ماندن تو قطعاً دليلي دارد. يقين دارم خدا تو را براي مأموريتي ديگر حفظ كرده است! حدود 6 ماه بعد اين سخن آن معمم تحقق پيدا كرد!

وي در توضيح ماجرا گفت: 6 ماه بعد مأموريتي در خليج فارس به من محول شد و آن زماني بود كه دو هفته قبل‌تر ، كشتي ايران مورد حمله آمريكا قرار گرفته و حضرت امام خميني(ره) دستور فرمودند كه مقابله به مثل شود. بنابراين من و چند تن از رزمندگان (كه اكنون در كسوت سرداري انجام وظيفه مي‌كنند)؛ با هواپيما به بندر عباس رفته و از آنجا سريعاً خود را به تنگه هرمز رسانديم كه منطقه نبرد بود.

علي سجودي ادامه داد: به خاطر دارم ساعت حوالي 4 صبح به ما اعلام شد يدك‌كش با 20 تن موشك و 30 نيروي بسيجي؛ كنار ناو آمريكايي‌ها دچار آسيب شده و موتور آن از كار افتاده است. با توجه به اينكه تخصص من تعمير موتورهاي دريايي است و تسلط ويژه در اين رشته دارم فرمانده دستور داد به تعمير يدك‌كش و انتقال بچه‌ها (رزمندگان) به عقب، اقدام كنم. در اجراي دستور فرمانده سريعاً خودم را به يدك‌كش رسانده و در كسر كوتاهي از زمان ايراد موتور را مرتفع نمودم و رزمندگان را به عقب هدايت كردم و آن لحظه سخن 6 ماه قبل معمم را زماني كه توپ 106 در فاصله 5 متري من منفجر شد و من هيچ آسيبي نديدم را درك كردم. خدا در آن روز در حالي كه رزمندگان و همرزمان بر اثر انفجار توپ به شهادت رسيدند و حتي درختان نخل به پودر تبديل شدند، من را حفظ كرده بود تا امروز؛ وسيله نجات 30 بسيجي و تعمير يدك‌كش اعزامي شدم!

وي با تأكيد بر اينكه: «به قضا و قدر اعتقاد دارم» گفت: كساني كه امروز خود را به عنوان داوطلب نمايندگي مجلس معرفي مي‌كنند بايد از تبليغات بيهوده و طرح شعارهايي كه جنبه عملي ندارد، جداً پرهيز كنند.

داوطلبان نمايندگي مجلس بدانند اگر خدا بخواهد و آنها نيز صداقت در كردار و گفتار داشته باشند، از بسياري مشكلات كشور گره‌گشايي خواهد شد بخصوص آنكه در اوايل مصاحبه اشاره كردم التزام عملي و بي‌چون از ولايت فقيه كه بنيانگذار راحل جمهوري اسلامي ايران، طراح و معمار آن بوده است.

وي افزود: در وصيت‌نامه امام راحل تأكيد شده پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا كشور آسيب نبيند.

رزمنده دوران دفاع مقدس در ادامه همين مبحث اظهار كرد: امام راحل (ره) با دورانديشي نظام اسلامي را به گونه‌اي طراحي فرموده‌اند كه شوراي نگهبان، خبرگان رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام از جمله ابتكارات بي‌نظير و دورانديشانه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران براي حفظ و بقاء نظام اسلامي در راستاي منافع ملت مسلمان و انقلابي و حراست از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب شكوهمند اسلامي است.

وي با بيان اينكه ملاك و شناسه هر كشوري پرچم آن كشور مي‌باشد؛ افزود: پرچم كشور اسلامي ما در دست ولايت فقيه قرار دارد كه ميهن اسلامي را به سمت ترقي و عمران و آباداني هدايت مي‌فرمايند و دشمنان خارجي و داخلي نظام را وحشتزده و توطئه‌ها و دسيسه‌هاي نظام سلطه جهاني را خنثي مي‌سازد.

اين رزمنده دلاور دوران جنگ تحميلي و صاحبنظر در امور فرهنگي – اجتماعي – سياسي و… گفت: شوراي نگهبان متشكل از 6 حقوق‌دان و 6 فقيه است كه اشراف كامل بر امور حقوقي و فقهي و شرعي دارند و قوانين مصوب مجلس پس از تاييد شوراي نگهبان و انطباق با اصول دين مبين اسلام و مقتضيات زمانه لازم‌الاجرا مي‌شود.

علي سجودي آنگاه با بيان اينكه كوچك‌ترين خدشه به جايگاه مقام معظم ولايت فقيه، كشور را دچار هرج و مرج مي‌كند، گفت:‌ دشمنان نظام با آگاهي از نقش و جايگاه حساس ولايت فقيه در نظام اسلامي، نوك حملات خود را به سمت آن نشانه گرفته‌اند كه بعضاً برخي افراد ساده‌لوح داخلي آگاهانه يا ناآگاهانه با دشمنان نظام همصدا مي‌شوند!

اين وكيل و حقوقدان و صاحبنظر همچنين با بيان اينكه با تصويب قوانين موضوعه؛ مجازات اسلامي و كيفري؛ جلوي اقدامات مخرب عوامل انحرافي و كساني كه درصدد تضعيف مرجعيت شيعه هستند، گرفته مي‌شود؛ افزود: به موازات تصويب چنين قوانيني؛ نمايندگان در خانه ملت موظف به ارايه و طرح لوايحي براي بهبود بخشيدن به اقتصاد و معيشت مردم هستند. در استان گيلان – كه موضوع اصلي بحث ما مي‌باشد – منابع ارزشمند غني فراواني داريم كه نعمات خدادادي است. اين منابع ظرفيت‌هاي بالايي براي اشتغالزايي ايجاد مي‌كند كه معتقدم هفت نسل گيلاني‌ها به لحاظ پيدا كردن شغل مشكلي نخواهند داشت! سرتاسر سواحل شمال و جنوب اقيانوس وجود دارد كه يك سوم كره زمين خشك و دوسوم آن دريا است و بشر تاكنون فقط نيم درصد مواد كاني دريا را استخراج كرده است! به جز دريا، گيلان سرشار از مواد غني زيرزميني و كاني است كه فقط به مديريت كارآمد، خوش‌سليقه، متعهد و مؤمن و متخصص نياز دارد تا از اين همه نعمات الهي به نحو احسن براي رفاه ملت بهره‌برداري شود.

علي سجودي با يادآوري سوابق خود در بازه‌اي كه در ارتش به عنوان بازرس ارتش خدمت مي‌كرد، گفت: در نيمه اول دهه 60؛ ناوگان آمريكا دچار مشكل بزرگي شد كه تمام كشتي‌ها به دليل عدم نگه‌داري و تعمير؛ در جاي خود غرق شدند. در آن بازه؛ آمريكا لاك‌هيد را جهت تعمير و نگه‌داري انتخاب كرد هدف از طرح اين موضوع اينست كه افراد مختلف براي كارهاي مختلف ساخته شده‌اند يكي براي فرماندهي توانمندي و شايستگي دارد. ديگري در امر آموزش متخصص است، يكي هم براي پرستاري و يكي هم براي انجام كارهاي پيچيده‌ي فني! بايد اذعان نماييم ما در آموزش و پرورش مشكلاتي داريم. محصلين از مقطع ابتدايي به راهنمايي ورود مي‌كنند اما علاقه و استعداد آنها شناسايي نمي‌شود در حالي كه بايد علاقه و استعدادهاي هر دانش‌آموز شناسايي و در همان مسير پرورش و هدايت شود! در عين حال، دانش‌آموزان بايد به موازات فراگيري آموزه‌ها و مباحث تئوريك، به طور عملي نيز در همان رشته آموزش ببينند.

وي افزود: اكنون آموزش و پرورش پراكنده بوده و به بچه‌ها (محصلين) توجهي ندارد. پتانسيل‌ها موجود است متأسفانه افراد و مديران كارآمد نداريم.

علي سجودي همچنين مبارزه قاطع با رانت و فساد را از ديگر وظايف نمايندگان منتخب ملت عنوان كرد و افزود: چنانچه افراد اصلح به مجلس راه يابند؛ طرح‌ها و مصوبات قانوني در راستاي منافع ملت مصوب و اجرايي خواهد شد.

علي سجودي در پاسخ به سوال پايگاه اطلاع‌رساني آواي سبز آرام كه از هجوم افراد غيربومي به استان‌های شمالي به خصوص استان گيلان و تغيير كاربري اراضي كشاورزي و ويلاسازي در مزارع و باغات و…

جويا شد، گفت: اين مشكلات به عقيده من عمدتاً از شوراهاي محل ناشي مي‌شود كه چون با كمبود بودجه و اعتبار براي اجراي پروژه‌هاي عمراني رفاهي در روستاها مواجه هستند؛ با دريافت هزينه‌هاي تغيير كاربري و صدور پروانه براي صدور مجوز ساخت و ساز با مسوولان مربوطه رايزني و نظر موافق نهادهاي ذيربط را جلب مي‌كنند.

علي سجودي رزمنده دلاور جنگ تحميلي و حقوقدان زبده؛ در ادامه اظهارات خود از پيگي

 

ري‌هايي كه براي ممانعت و محدوديت در صدور مجوز ساخت و ساز در اراضي كشاورزي، به عمل آورده خبر داد كه با رييسان جهاد كشاورزي؛ منابع طبيعي؛ راه و شهرسازي مذاكراتي صورت گرفته و اهميت موضوع به آنها تذكر داده شده است.

وي گفت: در مذاكره با مسوولان مربوطه تأكيد كردم بافت كشاورزي نبايد تغيير كند. در حالي كه در برخي مناطق در بافت كشاورزي استخر و ويلا ساخته شده، چنانچه اين روند ادامه يابد يا يكي دو سال ديگر اثري از اراضي كشاورزي و باغات نخواهد ماند.

اين حقوق‌دان زبده و وكيل پايه يك دادگستري همچنين در پاسخ به سوال ديگر مبني بر چگونگي تحقق بخشيدن به مشاركت حداكثري مردم در انتخابات مجلس، ابراز عقيده كرد: آگاه‌سازي افكار عمومي از اينكه داوطلبان نمايندگي مجلس تا چه حد از مسايل حقوقي اطلاع و آگاهي دارند و دانش آنها در علم حقوق در چه سطحي است و اينكه در صورت انتخاب شدن و راه يافتن به مجلس خواهد توانست از حق و حقوق مردم حوزه انتخابيه خود به نحو احسن دفاع كند؛ يكي از راهكارهاي تحقق بخشيدن به مشاركت حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي اخذ رأي است.

وي گفت: متأسفانه بسياري از افراد؛ داوطلبان را با معيار اينكه آدم خوب و اخلاق مدار و مردم‌مداري است انتخاب مي‌كنند در حالي كه نماينده اصلح علاوه بر متصف بودن به چنين ويژگي‌هايي، لازم است از تخصص هم برخوردار باشند تا بتوانند پيگير مطالبات مردم حوزه انتخابيه خود با وضع قوانين به روز و كارآمد باشد.

علي سجودي پيشنهاد كرد: يكي از راه‌هايي كه داوطلبان مي‌توانند صداقت خود را براي افكار عمومي به اثبات برسانند اينست كه در بازه قانوني تبليغات انتخاباتي اعلام كنند چنانچه با رأي ملت به مجلس راه يابند؛ در مدت چهار سال مسئووليت نمايندگي، حقوقي دريافت نخواهند كرد! و به رايگان در خدمت مردم خواهند بود.

رزمنده دلاور دوران دفاع مقدس، حقوق‌دان زبده و وكيل پايه يك دادگستري و صاحب‌نظر در امور اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي – سياسي و… در پايان ابراز اميدواري كرد به اميد و ياري خدا در اين دوره از انتخابات شاهد حضور پرشور و آگاهانه مردم متدين و انقلابي، در پاي صندوق‌هاي اخذ رأي باشيم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا