پیشنهاد سردبیرفرهنگیمطالب ویژه

بر سفره شعر و خاطرات استاد احمد ارض پیما

آوای سبز: استاد احمد ارض پیما لشکاجانی با‌ تخلص «فاخته» از شعرای نام آور شعرمعاصر گیل و دیلم است. تاکنون اشعار متعددی در قوالب و موضوعات و مضامین مختلف ازایشان در مطبوعات وکتابها چاپ ومنتشر شده است. اشعار این شاعر شهیر شرق گیلان به پارسی و گیلکی در ۲۱ دفتر شعر فراهم آمده و آماده چاپ ونشر است.

وی از معدود شاعران گیلانی به شمار می‌ رود که در قالب‌ های مختلف شعری از جمله غزل ، رباعی ، دو بیتی عرفانی و … سروده های دلنشین داشته و طبع خود را آزموده است.  مضامین بکر ورنگارنگ و خیال انگیزیهای دلنشین نزدیک به سبک هندی در اشعار اومشهوداست؛اما درهمه این موارد زبان نو ،خلاقیت شاعر و محیط زیست او نیز نموداراست وبه شعر او تشخص می دهد .

وی در مصاحبه با آوای سبز از قرابت برخی سروده‌های خود با هسا شعرگیلکی جدیدترین آوای قوم شمال خبر دادواین‌گونه ی شعری راکه از دهه هفتاد خورشیدی درشعر گیلان ظهور کرد؛ در ایجاد نوگرایی در شعر مدرن گیلکی موثر دانست .استاد احمد ارض پیما لشکاجانی ( فاخته) همچنین با اشاره به اینکه هیچ گاه خود به دنبال مادیات نبوده ام ،گفت : از دنیا فقط به قدر نیاز خود می ‌خواهم تا دست نیاز به سوی کسی دراز نکنم . وی در اشعار خود توجه خاصی به گیلان و آداب و رسوم این استان سرسبز دارد و با اغلب شعرای نام آور معاصر در سطح کشور و گیلان ارتباط و مراوده داشته است . فاخته در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر تعدادی رباعی را که قبلاً سروده‌ام؛ آماده چاپ دارم ، افزود : بسیاری از دوستان و عزیزان به من مراجعه و پیشنهاد چاپ این رباعیات و دو بیتی ها را در قالب دفترشعری ارائه داده‌اند. وی همچنین اظهار داشت : تاکنون افزون بر دو هزار و دویست غزل و دو هزار رباعی سروده‌ام که ۲۶۰ رباعی هم به فارسی و هم به انگلیسی ترجمه شده است. ایشان خاطرنشان کرد : می‌ گویند اولین کسی که شعر سروده پسر نوح بوده؛ اما برخی روایت ‌ها حکایت از این دارد که حضرت آدم نخستین شاعر بوده است. این شاعر نام آشنا آنگاه ضمن یادی از اولین شاعران گیلکی سرا و پارسی گوی گیلان در شعر معاصر از زنده یاد شیون فومنی یاد کرد و او را شکارچی معنی خواند که متاثر از سبک هندی بود. وی گفت : مرحوم شیون در عین این که هم اشعار گیلکی و هم فارسی می سرود ؛ فرهنگ و آداب و سنن و باورهای عامیانه گذشتگان را در اشعار خود ترسیم می‌ کرد . فاخته ادامه داد : زنده یاد شیون هم به مباحث بومی و هم حکمی و هم عرفانی و به طور کلی فرهنگ غنی ایران و گیلان مسلط بود و در اشعار او طبیعت سر سبز شمال به خصوص گیلان جایگاه خاصی دارد . وی فرهنگ دیرینه گیلان و مازندران را مورد اشاره قرار داد و افزود : در زمانی که آریایی ها اغلب بی سواد بودند؛ ۳۲ زبان در استان ‌های گیلان و مازندران رواج داشت . استاد احمد ارض پیما لشکاجانی همچنین با اشاره به تفاوت های خود و زنده یاد شیون اظهار کرد : آن مرحوم بیشتر به دنبال مفهوم بوده؛ اما من عمدتاً پیام را دنبال می‌ کنم. وی سپس اشعار چاپ نشده خود راکه در قالب دو بیتی رباعی و به زبان فارسی سروده مورد اشاره قرار داد و گفت که چاپ این اشعار در یک کتاب از آرزوهای من است . استاد ارض پیما در همین حال یادآور شد که برخی آثار فارسی او در جلدسوم کتاب گیلان به چاپ رسیده است . فاخته در ادامه از خاطرات مشترک خود با شماری از شعرای نام آور گیلان از جمله تیمور گورگین و مرحوم شمس معطر یاد کرد و گفت : استادتیمور گورگین مسئولیت دو صفحه ی هنر و ادبیات روزنامه اطلاعات گیلان و زنجان را به عهده داشت و زنده یاد شیون روزی به دوستان شاعر شرق گیلان زنگ زد و از همگان دعوت کرد که با صفحات تحت مسئولیت استاد گورگین همکاری کنند . گفتنی است استاد احمد ارض پیما لشکاجانی از بنیانگذاران انجمن شعر حزین لاهیجی به شمار می رود که دیگر موسسان انجمن مرحوم شمس معطر و جناب یونس رنجکش هستند.کتابی نیز از مجموعه اشعار این شاعر گیلانی تحت عنوان “آوای فاخته” درسال ۱۳۹۵ توسط نشرمهرنوروزمنتشر شده است.
غزلی از احمد ارض پیما لشکاجانی «فاخته» بگذار یاد نامت با خوب و بد نشیند /با خوب ها به خوبی، با بد، بد نشیند /آنجا که زود دستی بر سینه ای نشیند /زیبد به روی آن دست گر دست رد نشیند /بر چوب بستگان را عبرت به خاک گور است /کانجا به سر حوالت، چوب لحد نشیند /در عالم سلیمان تمثیل روشنایی است /عاشق اگر زمانی با دیو و دد نشیند /مهر تو را به دلها، شعر تو می نشاند /تادر کنار خاکت، هرکس رسد نشیند /چون «فاخته» به چشمت، کش سرمه محبت /در سایه تو آهو تا سر نهد نشیند #منبع؛ کتاب گیلان ج 2 صفحه 582

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا