مطالب ویژه

اسماعیل فلاح پناه وکیل پايه یک دادگستری و مشاور حقوقی: فرهنگ سازی صبر و تحمّل ، خیلی از مشکلات جامعه را حل می کند

آوای سبز: وکالت واگذاری بخشی از اختیارات وحتی بخشی از زندگی موکل به وکیل است دراین امانت داری وکیل سنگینتر می شود لیکن وکیل اگر وکیل خوبی باشد با دراختیار گرفتن چندپرونده می تواند روی همان پرونده تمرکز کرده و پر و بال قاضی در جمع آوری و کسب دلایل به دادگاه کمک نماید.
آوای سبز: با توجه به سبقه شما در ایجاد صلح وسازش در پرونده ها می توانید خاطره ای را در این زمینه بیان فرمایید؟
فلاح پناه: موردخاصی نمی توانم بیان کنم ولی پرونده‌های زیادی بوده که منجر به صلح و سازش شده و پرونده های قتل عمدی زیادی در زمان دادگاههای عام داشتم که منجر به قصاص شد خداراشکر همه با اقرار صریح مقرون بواقع بوده و هیچکدام با علم خودم نبوده است.
آوای سبز: ویژگی های یک وکیل خوب چیست؟
فلاح پناه: یک وکیل بایستی موکلی که به وی مراجعه می کند بر اساس جیب او وکالت را بر عهده نگیرد و باید براساس حق واستحقاق قبول وکالت نماید ولی متاسفانه آسیبی که به وکلای ما علی الخصوص وکلای جوان ما وجود دارد و چون وکلای جوان تنها ممر معاششان حق الوکاله است و البته عمومیت ندارد ولی این آسیب وجود دارد که اول قرارداد می بندند و بعد حرفهای طرف را می شنوند علی القاعده درستش عکس این قضیه است. به عبارتی اول باید موکلش را محاکمه کند اگر حق داشت وکالتش را برعهده گیرد جانانه از وی دفاع کند و اگر حقی نداشت نباید قبول وکالت وی را نماید کند. ممکن است سوال مطرح شود که پس افراد مجرم نباید اصلا وکیل داشته باشند. مثلا متهمی آمده می گوید من مرتکب فلان جرم شده ام ، وکیل بررسی می‌کند که مثلا برای اولین بار و تحت شرایط خاص زندگی مرتکب چنین جرمی شده است و راههایی برای مساعدت فرد وجود دارد وکیل کمک می کند که آن شخص حبس را نگیرد و براساس مجازات‌های جایگزین جریمه را بگیرد یا جریمه را نگیرد تعلیق درمجازات را بگیرد و موکل باید این را قبول داشته باشد که مرتکب جرم شده ولی مستحق مجازات اصلی نیست و با کمک وکیل در مجازاتش تخفیف قائل شوند یا جزای نقدی تعیین گردد و به آبرو وحیثیتش به موجب آن بزه ناخواسته خدشه وارد نشود.
آوای سبز: در دنیای امروز آستانه تحمل افراد پایین است ، راه برون رفتی از این معضل پیشنهاد می دهید؟
فلاح پناه: علت نا آرام بودن افراد در اجتماع از جهات مختلف امکانش وجود دارد از جمله اختلافات خانوادگی، که اگر شخصی مشکلی‌ در خانواده دارد و یا به لحاظ اقتصادی دچار مشکل است نباید توقع داشت که از او آرامش ببینیم، آرامش به انسان صبر می دهدو صبر هم موجبات آرامش و موجبات پیشگیری از هرفعل ناشایست رافراهم می کند. ولی بی صبری عدم گذشت را همراه خود دارد البته ما فعل مجرمانه شخص را با داشتن اینگونه مشکلات تایید نمی کنیم بلکه دلایل اینگونه مشکلات را بیان می کنم که متاسفانه وجود دارد. مثلاً قالب‌ تصادفاتی که منجر به خسارت میگردد وحتی جرم نیست به لحاظ کوتاه بودن آستانه تحمل وصبر منجر به جرم های دیگری عمدی می شود. راه حل، فرهنگ سازی صبر و تحمل‌ در جامعه است که خیلی از مشکلات را حل می کند و این کار مبلغین و رسانه هاست.
آوای سبز: در این موسسه حقوقیتان عموما چه نوع پرونده هایی را قبول می‌کنید ؟
فلاح پناه: پرونده های ما بیشتر پرونده های حقوقی است و پرونده های خانواده خیلی کم قبول می کنیم ولی اگر هم باشد سعی میکنم به صلح و سازش منجر شود و این اتفاق افتاده است.
آوای سبز: چه صحبتی کلی با مردم استان گیلان دارید؟
فلاح پناه: ماواجدادمان دراین سرزمین گیلان بزرگ شده ایم و روی همین زمین ها کاروکشاورزی کردیم، وذاتاً کشاورززاده ام انتظاری که نداریم و از اینکه سی سال آنهم در دستگاه قضایی خدمت کرده‌ام وبالتبع ممکن است اشتباهاتی داشته باشم ولی رضایت مردم را دریافت کردم واین برایم ارزشمند است،وآثار رضایت مردم پس از اتمام خدمت بروز می کند. قضاوت و داوری کار بسیار سختی است و بهترین کسانی که می توانند قاضی خوب و بد و وکیل خوب یا بد را تشخيص دهند مردمند و بهترین مرجع تشخيص قبل تشخیص مراجع نظارتی همین مردم هستند بنده حدود ۱۰سال درمرجع نظارتی فعالیت داشته ام و این را حس و تجربه کرده ام هر کس در هرکجا قضاوت کرده است وقتی در گیلان کار کند میبیند که بهترین مردمان، مردم گیلانند که قانونمند، منظم و با احترام به دستگاه قضایی هستند. (هرچند اثبات شئ نفی ماادانمی کند )اگر مدیری اعم از دستگاه قضایی و غیرآن بداخلاقی و بدرفتاری کند مردم زود متوجه ناکارآمدی آن مدیر می گردند قالب بداخلاقیها ناشی از عدم دانش شغلی است مدیر خدمتگزار همیشه محبوب است چه درحین خدمت چه بعد از آن برای مردم عزیز است.
آوای سبز: در طول سی سال خدمتتان چقدر سیستم قضایی به انتقادات و پیشنهادات مردم ترتیب اثر داد؟
فلاح پناه: در جامعه در هر جایگاهی و در هر شغلی درحال خدمت رسانی باشیم اخلاق حرف اول را میزند و مسائل اخلاقی ذاتی و شخصیتی آن شخص است، مثلا اگر به سوپرمارکتی مراجعه کنیم و فروشنده اخلاق مدار نباشد دفعه بعد به سوپرمارکت دیگری رفته و حتی گرانتر هم می خریم ولی ترجیح می دهیم آنجا نرویم، در دستگاه مدیریتی هم همینطور است، مدیر باید خود را جای مراجعه کننده بگذارد، متاسفانه واژه “نه و نمی شود “در دستگاه های مدیریتی زیاد است، مثلا درخواست میکنیم فلان کار را انجام دهید راحت می گوید نه ، چون اگر قبول کند باید ادامه دهد و راحتترین کار نه است، سیستم اداری باید از حالت فیزیکی خارج شود و باید الکترونیکی باشد آسیبی که الان موجبات ارتشا و… رافراهم می کند همین پروسه فیزیکی مطالبات مردمی در دستگاههای اجرایی است البته سیستم ثنا در قوه قضاییه از پیامدهای بسیار خوب است.

اسماعیل فلاح پناه
وکیل پايه یک دادگستری و مشاور حقوقی
قاضی بازنشسته دادگستری
مدرس دانشگاه
همکاری با موسسه حقوقی ماواگستر کاسپین
آدرس موسسه: گیلان ، رشت ،فاز ۲ ضیابری ، بعد از پل زیرگذر،  سمت چپ ، مجتمع یعقوبیان، طبقه‌ ۲  واحد ۴
شماره تماس جهت هماهنگی قبلی:
۰۹۱۱۴۷۷۸۷۳۵
۰۹۱۱۸۳۴۸۲۶۵

۰۱۳۳۳۵۳۸۳۳۸

 

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا